Tybet

Tybet
Gra przeznaczona jest dla 4 osób, grających w dwóch walczących ze sobą parach. Potrzebna jest talia 40 kart.
/ 16.02.2010 10:05
Tybet

Starszeństwo kart jest następujące – 3, 2, A, K, D, W, 7, 6, 5, 4. Figury to: 3, 2, A, K, D, W. Pozostałe karty – to blotki.

Przed rozpoczęciem gry każda para otrzymuje 21 żeton. Jeden żeton – to jedno uzyskane oczko. Grę prowadzi się do uzbierania 21 oczek. W rozdaniu każdy gracz otrzymuje 10 kart. Po rozdaniu kart rozpoczyna się zgłaszanie kombinacje kart przez graczy po kolei.

Wartość mają następujące kombinacje kart:

  • 3, 2 i A jednego koloru – „cezar” – 3 oczka. W przypadku, gdy gracz posiada również kolejne następujące po sobie karty – K, D itd. – za każdą kolejną dodaje się po 1 oczku;
  • kareta kart– 4 oczka;
  • trójka kart o tych samych figurach tj. 3, 2, A lub 7 – po 3 oczka za każdą trójkę;
  • trójka Króli, D lub W – po 1 oczku za trójkę.

Po zgłoszeniu swoich kombinacji gracz zaznacza je żetonami. Następnie rozpoczyna się rozgrywkę. Wychodzi się jedną kartą, na którą należy dokładać kartę w danym kolorze, bądź, przy braku takiej – dowolną. Pierwszy ruch należy do gracza siedzącego po lewej stronie rozdającego, kolejny – do pobierającego wziątkę.

Po rozgrywce podliczane są oczka na pobranych wziątkach. Każdy As wart jest 1 oczko. Trzy figury – to również 1 oczko. Razem w talii (oprócz Asów) 20 figur, które warte są 6 oczek (dwie figury pozostają niewliczone). Każda para podlicza swoje oczka na pobranych wziątkach. Ostatnia wziątka – to 1 oczko. Dodatkowo premiowane są następujące wyniki rozgrywki:

  • „Tybet” – pobranie przez partnerów wszystkich wziątek, prócz jednej, w której nie ma ani Asa, ani trzech figur. Za tybet partnerzy otrzymują dodatkowe 3 oczka.
  • „Sariat” – pobranie przez jednego gracza wszystkich wziątek, prócz jednej, w której nie ma ani Asa, ani trzech figur. Za sariat – 6 oczek.
  • „Kalanda” – pobranie wszystkich wziątek przez partnerów – dodatkowe 4 oczka.
  • „Perła” – pobranie wszystkich wziątek przez jednego gracza – 4 oczka.
  • „Kondriona” – pobranie przez pierwszego gracza wszystkich wziątek na pełny kolor (10 kart w jednym kolorze u jednego gracza) – dodatkowe 16 oczek.

Gracze, którzy uzbierali 21 oczko – wygrywają partię.

Źródło: Wydawnictwo KARUZELA

Redakcja poleca

REKLAMA