Sprzedajesz suknię ślubną na aukcji internetowej a twoim klientem okazał się mieszkaniec Nigerii, który zamierza szybko sfinalizować transakcje i w dodatku zapłacić za towar cenę wyższą, niż przewidziałaś? Uważaj, bo prawdopodobieństwo tego, że właśnie padłaś ofiarą oszustwa jest bardzo wysokie.
Policja od dłuższego czasu przestrzega przed oszustami z Nigerii, niestety jednak wiele osób o tym zapomina... Historia zaczyna się przeważnie bardzo podobnie. Zakładasz aukcję, dodajesz zdjęcia, wyznaczasz cenę, podajesz dane kontaktowe i czekasz. Jeżeli uda ci się w miarę szybko sprzedać towar to wspaniale. Gorzej jeżeli pojawi się niespodziewanie atrakcyjna oferta z zagranicy.
Oszuści zazwyczaj upatrują sobie osobę, która próbuje sprzedać wartościowy przedmiot i proszą ją o szybsze zakończenie aukcji. Swoje zachowanie tłumaczą niebywałą chęcią posiadania przedmiotu. W zamian za to oferują wysoką cenę. Czasem dodają również, że będzie to idealny podarunek dla bliskiej im osoby, która niebawem wraca.
Niestety polscy sprzedawcy niejednokrotnie dają się nabrać, stając się ofiarą wyłudzeń. Wysyłają swoje produkty za okazaniem fałszywego skanu przelewu. Dla uwierzytelnienia na sfałszowanych dokumentach pojawia się jeszcze komentarz, że realizacja transakcji może trwać dłużej. Nie bez znaczenia pozostają kwity na jakich odbywa się rzekoma transakcja. Często są to systemy Bidpay, Money Gram i Western Union.
U osób z obawami stosują bardzo prosty psychologiczny wpływ. Obwiniają ją o chęć nie wywiązania się z warunków umowy, na co oczywiście się nabieramy. Nie chcemy przecież wyjść na oszustów. Tymczasem może się okazać, iż sami zostaniemy oszukani.
Jak radzić sobie w przypadku wyłudzeń? Przede wszystkim nie dajmy się nabrać na żadne wygrane, jeżeli nie braliśmy udziału w żadnej loterii. Rzadko zdarza się również, żebyśmy odziedziczyli kolosalny spadek po ciotce o której istnieniu nie wiedzieliśmy. Oferty kredytów o 2 % oprocentowaniu również powinny wzbudzić naszą czujność. A jeżeli mamy do czynienia ze sprzedawcą, dopilnujmy, żeby po zakończeniu transakcji z opcją „wpłata na konto bankowe” towar wysyłać dopiero po zaksięgowaniu pełnej kwoty na koncie bankowym.