As wart jest 1 oczko, pozostałe karty zgodnie z ich nominałem. Przed rozpoczęciem gry wszyscy gracze stawiają na bank ustaloną wcześniej kwotę. Każdy gracz otrzymuje 2 karty. Po sprawdzeniu swoich kart gracze po kolei robią ogłoszenia. Ogłoszenia mogą być następujące:
- „Pas” – ogłaszając to gracz zrzuca jedną lub dwie swoje karty i w zamian otrzymuje od rozdającego nowe.
- „Basta” – ten gracz obstawia, kładąc przed sobą jeden lub dwa żetony.
Następnie należy przetasować pozostałą talię i rozdać jeszcze po 2 karty każdemu graczowi. W tej drugiej rundzie również możliwe są 2 ogłoszenia – „pas” lub „gram”. Jeśli wszyscy gracze spasują – rozdający ponownie rozdaje, uważając poprzednie rozdanie za nieważne.
Gracz ogłaszając: „gram” kładzie przed sobą swoją stawkę. W przypadku, gdy pozostali gracze pasują – otrzymuje od rozdającego dwukrotną wartość swojej stawki. Gracz, który ogłosił „pas” dokupuje karty, oddając wcześniej dowolną ilość swoich kart rozdającemu i otrzymując od niego taką samą ilość nowych kart. Dokupowanie trwa w ciągu jednej kolejki.
Następnie rozpoczyna się licytację. Pierwszy obstawia gracz siedzący po lewej stronie rozdającego. Gracz może spasować rzucając kary bądź postawić dowolną kwotę. Następny gracz może również spasować, postawić równowartość stawki poprzednika bądź podwyższyć jego stawkę. W ten sposób gra ciągnie się aż do momentu, gdy zostanie dwóch graczy, którzy mogą w każdej chwili odkryć swoje karty. Przed odkryciem kart gracz powinien postawić tyle, co jego poprzednik.
Niezależnie od tego, ilu jest graczy – podczas trzeciej kolejki wszyscy odkrywają swoje karty i określają wygrywającego.
Hierarchia kombinacji kart (od najniższej do najwyższej):
- „Poena” – dwie lub trzy karty jednego koloru. Trzy karty jednego koloru będą wyższą kombinacją od dwóch kart niezależnie od wartości tych kart w oczkach. W przypadku kilku „poen” jednakowej długości o wyższości jednej z nich decyduje liczba oczek na kartach. Wygrywający „poenę” otrzymuje po 1 żetonie od każdego gracza.
- „Prima” – jest starsza od „poeny” – składa się z czterech kart różnych kolorów. Wygrywający „primę” otrzymuje od każdego gracza po 2 żetony oraz zabiera bank. „Prima” o wartości powyżej 30 oczek, określa się jako duża.
- „Sekwens” – kombinacja składająca się z trzech kolejno po sobie następujących kart jednego koloru. Na przykład: 8 pik, 7 pik, 6 pik. Każdy „sekwens” jest wyższy od każdej „primy”. W przypadku kilku jednakowych kombinacji podlicza się ich wartość w oczkach. Prócz całej kwoty z banku i stawek graczy, wygrywający „sekwens” otrzymuje również po 3 żetony od każdego gracza.
- „Trykon” – wyższy od każdego „sekwensu” – składa się z trzech kart o jednakowych figurach. Wygrywający tę kombinację otrzymuje prócz banku i stawek, jeszcze po 4 żetony od każdego gracza.
- „Fala” – najstarsza – cztery karty jednego koloru. Wygrywający „falę” otrzymuje: bank, stawki graczy oraz po 5 żetonów od każdego z nich.
Źródło: Wydawnictwo KARUZELA