Belta III

Belta III
Gra przeznaczona jest dla 2, 3 lub 4 osób. W przypadku czterech graczy rozdający nie bierze udziału w rozgrywce i rozdaje karty trzem pozostałym graczom. Potrzebna jest talia składająca się z ośmiu lub dziesięciu przetasowanych razem talii 20 kart: A, K, D, W, i 10. Ponadto wśród kart powinny się znaleźć dwanaście 9 i dwa Jokery. Łącznie powinno być 174 bądź 214 kart.
/ 11.02.2010 14:16
Belta III

Rozdającym zostają po kolei wszyscy gracze. Każdy gracz otrzymuje 18 kart. Trzydziestą siódmą przy dwóch graczach oraz dwudziestą piątą kartę przy trzech graczach odkrywa się określając kolor atutowy.

Pierwsze wyjście należy do gracza siedzącego po lewej stronie rozdającego. Wychodzi się jedna kartą. Pozostali gracze według życzenia bądź dokładają jedną kartę bądź też przykrywają zagraną kartę. Ponieważ wziątki nie odgrywają żadnej roli w tej grze, to zostają na stole. Po każdym wyjściu gracze dobierają z talii do 18 kart. Spośród dwóch kart o jednakowych figurach wyższą jest ta, która została wcześniej wyłożona. Gracz, który przykrył zagraną kartę lub zagrał kartą przez nikogo nie przykrytą, kontynuuje wyjście.

Gracz posiadając 17 kart może zgłosić „wystawkę” pokazując ją pozostałym graczom. Za „wystawkę” gracz otrzymuje określoną liczbę oczek. Za pierwszy bezik (D i W różnych kolorów ale w jednym odcieniu) – 25 oczek, za drugi – 50, za trzeci – 100 i za czwarty bezik gracz otrzymuje 200 oczek. Kwinta atutowa (tzn. A, K, D, W i 10): pierwsza – 50 oczek, druga – 100, trzecia – 200 itd.

Cztery karty o jednakowych figurach: W – 4 oczka, D – 6, K – 8, A – 10 oczek. Cztery atutowe karty jednakowych figur mają wartość: W – 44 oczka, D – 176, K – 88 oraz A – 110 oczek. Za czterech bezikowych W gracz otrzymuje 164 oczka.

Piąta atutowa D do czterech odkrytych – 100 oczek, szósta – 200, siódma – 400, ósma – 1152 oczka. Analogicznie nalicza się oczka przy zgłoszeniu bezikowych W. Piąty atutowy K wart jest 50 oczek, szósty – 100, siódmy – 200, ósmy – 576 oczek. Analogicznie z A i W. Za cztery atutowe 10 gracz otrzymuje 90 oczek, za piątą 50, szóstą – 100 oczek. Atutowe mariaże: za pierwszy – 4, drugi – 8, trzeci – 16, czwarty – 32 oczka.

Podwójna „wystawka” warta jest dwukrotnie więcej, potrójna – trzykrotnie itd. Nie można jednocześnie zgłosić dwóch „wystawek”. Na przykład, nie można zgłosić jednocześnie bezika i kwintę. Podczas rozgrywki gracze nie mają prawa przeglądać zagranych kart. Po wyczerpaniu się talii gracze podliczają swoje oczka.

Gra trwa do momentu uzbierania przez któregoś z graczy wcześniej ustalonej liczby oczek.

Źródło: Wydawnictwo KARUZELA

Redakcja poleca

REKLAMA