Bańka

Bańka
W grze biorą udział 3 – 4 osoby. W przypadku czterech graczy rozdający nie bierze udziału w rozgrywce. Potrzebna jest talia 24 kart. Karty mają następujące wartości w oczkach: A – 11, 10 – 10 oczek, K – 4, D – 3, W – 2, 9 – 0 oczek. Starszeństwo kart według ich wartości w oczkach.
/ 11.02.2010 13:34
Bańka

Każdy gracz otrzymuje 7 kart. Trzy karty odkłada się do przykupu, do którego nie można odłożyć pierwszej i ostatniej karty talii.

Gracz, siedzący po lewej stronie rozdającego rozpoczyna licytację. Minimalna pierwsza odzywka – to 60 oczek. Podwyższać można minimalnie o 10. Liczba oczek zgłaszanej odzywki powinna być podzielna prze 10. Gracz nie posiadający mariażu nie może zgłaszać więcej niż 120. Gracz, który spasował nie może brać udziału w dalszej licytacji. W ten sposób gracze bądź pasują bądź zgłaszają odzywki wyższe niż poprzednie. Licytacja kończy się wtedy, kiedy dwóch graczy spasuje. Ostatni gracz ustala ostateczną odzywkę po czym sprawdza przykup. Po zabraniu jednej sobie dwie pozostałe karty przykupu gracz rozdaje graczom, którzy spasowali. Następnie gracz ustala kolor atutowy, który nie ulega zmianie podczas całej rozgrywki.

Pierwszy ruch należy do zwycięzcy licytacji, kolejny – do pobierającego wziątkę. Na zagraną kartę dokłada się kartę tego samego koloru, przy braku takiego – atutową. Mariaże są zgłaszane po pobraniu wziątki. Zgłaszając mariaż wychodzić należy K bądź D pochodzących z mariażu. Mariaże mają następującą wartość: w kolorze kier – 80 oczek, pik – 60, karo – 40, trefl – 20 oczek.

Po rozgrywce podliczane są oczka na kartach pobranych wziątek oraz zgłoszonych mariaży każdego z graczy. Otrzymane liczby zaokrągla się do liczby podzielnej przez 10, po czym notuje się. Przy uzbieraniu przez zwycięzcę licytacji liczby oczek zgodnej z jego odzywką, gracz dodaje do swojego zapisu tę liczbę. Natomiast, jeśli gracz nie zrealizował swojego zgłoszenia – odpisuje ze swojego zapisu wartość tego zgłoszenia.

Jeśli dwóch spośród trzech graczy spasuje – ostatni gracz zabiera przykup i po sprawdzeniu kart bądź też pasuje bądź ustala liczbę oczek, którą zamierza uzbierać. W tym pierwszym przypadku pozostali gracze prócz posiadającego przykupu zapisują sobie po 50 oczek.

Ten, który pierwszy otrzyma w zapisie 501 oczko, wygrywa. W przypadku czterech graczy rozdający nie bierze udziału tak w rozgrywce jak i w licytacji. Za karty przykupu zapisuje sobie liczbę oczek: za trzy dziewiątki – 100, za inne karty – ich łączną wartość w oczkach.

Źródło: Wydawnictwo KARUZELA

Redakcja poleca

REKLAMA