uber fot. Adobe Stock

5 funkcji bezpieczeństwa na każdą podróż

Uber od wielu lat udoskonala funkcje bezpieczeństwa i ustanawia standardy dla całej branży. W związku z nadchodzącym Międzynarodowym Dniem Eliminacji Przemocy wobec Kobiet firma przypomina, jakie funkcje zrewolucjonizowały bezpieczeństwo podróży i na co zwracać szczególną uwagę.
Redaktorki Polki.pl / 25.11.2020 18:08
uber fot. Adobe Stock

25 listopada jest dniem, w którym przypada Międzynarodowy Dzień Eliminacji Przemocy wobec Kobiet. Kwestie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników platformy, znajdują się w DNA  działalności Uber. W ramach globalnej inicjatywy Driving Change Uber wspiera organizacje pozarządowe walczące z przemocą jak Centrum Praw Kobiet w Polsce. Aby zapewnić poczucie bezpieczeństwa pasażerom i kierowcom, firma oferuje szereg rozwiązań dedykowanych użytkownikom platformy oraz wspiera lokalne społeczności.

Bezpieczeństwo na wielu poziomach

Od wielu lat Uber pracuje nad doskonaleniem swoich rozwiązań i ustanawia nowe standardy bezpieczeństwa dla całej branży. Wśród najważniejszych funkcji bezpieczeństwa, o których pasażerowie - szczególnie kobiety - powinni pamiętać są:

  1. Sprawdź swój przejazd: jeszcze przed przyjazdem pojazdu pasażerowie zawsze znają dane kierowcy, takie jak imię, model samochodu oraz numer rejestracyjny, a każdy przejazd jest monitorowany przez system GPS. Informacje te pomagają zidentyfikować odpowiedni pojazd, spełniają także funkcję dodatkowego środka bezpieczeństwa. Przed każdą podróżą Uber przypomina o sprawdzeniu, czy dane z aplikacji zgadzają się - w przeciwnym razie należy poinformować Dział Wsparcia i nie wsiadać do pojazdu. W ostatnich kilku miesiącach platforma uruchomiła też dodatkową możliwość weryfikacji przejazdu na podstawie kodu PIN, który należy potwierdzić z kierowcą przed wejściem do samochodu. Funkcję można uruchomić samodzielnie w ustawieniach aplikacji.
  2. Udostępnij przejazd zaufanym kontaktom: ta funkcja pozwala udostępnić trasę swojego przejazdu nawet 5 osobom, z listy tzw. Zaufanych Kontaktów, co umożliwia im bieżące śledzenie podróży na mapie. Dzięki temu bliskie osoby zawsze wiedzą, gdzie znajduje się użytkownik, oraz mają dane na temat pojazdu, którym się porusza. Podobne rozwiązanie zostało wdrożone dla kierowców, którzy również mogą wysyłać swoje położenie, oczywiście przy zachowaniu pełnej prywatności wszystkich użytkowników aplikacji.
  3. Ride Check: Dzięki danym z systemu GPS każdy przejazd za pośrednictwem platformy Uber jest monitorowany również przez funkcję Ride Check. Podczas nieoczekiwanego postoju aplikacja kontaktuje się z pasażerem, by upewnić się, że przerwa w podróży jest planowana. W przypadku niespodziewanej sytuacji aplikacja kieruje użytkowników do specjalnego menu i umożliwia szybki kontakt ze służbami ratunkowymi czy Działem Wsparcia lub zgłoszenie danego zdarzenia.
  4. Centrum Bezpieczeństwa: W trakcie każdego przejazdu użytkownicy mają stały dostęp do wszystkich funkcji w Centrum Bezpieczeństwa. Po naciśnięciu przycisku tarczy użytkownicy mogą udostępnić swój przejazd, zapoznać się z procedurami bezpieczeństwa oraz w razie potrzeby skontaktować się z numerem 112. Aplikacja automatycznie prześle dyżurnemu dane dotyczące pojazdu oraz lokalizacji.
  5. Kodeks Społeczności: W celu zadbania o właściwe interakcje w trakcie przejazdów firma stworzyła Kodeks Społeczności Uber. Jest to zbiór zasad przeznaczony dla wszystkich użytkowników platformy, który zobowiązuje do wzajemnego szacunku, dbania o bezpieczeństwo oraz przestrzegania prawa. Dodatkowo definiuje też, jak powinny przebiegać interakcje, zobowiązuje do unikania kontaktu fizycznego oraz zachowań, które mogą być odebrane jako nachalne, niebezpieczne lub dyskryminujące zarówno przez pasażera, jak i kierowcę.

Warto mówić o rzeczach ważnych

Działanie na rzecz społeczności leży w DNA Ubera. Dlatego w trakcie pandemii firma uruchomiła szereg inicjatyw mających na celu wsparcie potrzebujących w tym trudnym okresie. Znalazły się wśród nich m.in. vouchery dla organizacji pożytku publicznego pomagających osobom starszym, wolontariuszom oraz ofiarom przemocy. Jedną z nich jest Centrum Praw Kobiet, które zapewnia pomoc prawną, psychologiczną oraz schronienie kobietom, które stały się ofiarami napaści lub przemocy.

Bardzo nas cieszy, że firmy takie jak Uber angażują się w inicjatywy mające na celu przeciwdziałanie nadużyciom oraz przemocy fizycznej czy psychicznej. Doceniamy wsparcie udzielone naszej fundacji w trudnym okresie pandemii i uważnie przyglądamy się działaniom firmy mającym na celu powstrzymywanie niestosownych zachowań. Wierzymy, że edukacja jest kluczem do zrozumienia drugiego człowieka i jego granic, których nie można naruszać
- mówi Joanna Gzyra-Iskandar z Centrum Praw Kobiet.

Uber wdrożył szereg inicjatyw mających na celu zapewnienie bezpiecznych przejazdów, promowanie interakcji opartych na szacunku oraz zwiększaniu świadomości odnośnie niewłaściwych zachowań na tle seksualnym. Globalnie, firma współpracuje z wieloma lokalnymi organizacjami pozarządowymi, których celem jest przeciwdziałanie przemocy wobec kobiet, oraz wsparcie osób dotkniętych nadużyciami.

We współpracy z amerykańską organizacją RAINN, Uber przygotował materiały wideo oferujące szereg wskazówek oraz informacji na temat poszanowania prywatności, przestrzeni osobistej oraz granic w interakcji w trakcie przejazdów. Materiały są dostępne również dla użytkowników w Polsce. Do zapoznania się i przestrzegania zasad poruszonych w materiałach informacyjnych zobowiązani są zarówno kierowcy, jak i pasażerowie.

Bezpieczeństwo w trakcie pandemii

W związku z wyjątkową sytuacją na całym świecie firma wdrożyła inicjatywy mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno partnerom, jak i pasażerom:

  • Bezpieczeństwo i higiena - Uber zainwestował 50 mln dolarów, aby zapewnić bezpieczeństwo przejazdów, zaopatrując partnerów w przesłony oraz oferując zwrot kosztów za artykuły ochrony osobistej dla kierowców.
  • Przypomnienia dla kierowców i pasażerów - wszyscy użytkownicy platformy otrzymują przypomnienia na temat niezbędnych środków ostrożności w trakcie przejazdów - jak obowiązek noszenia maski.
  • Obowiązek zakrywania nosa i ust - w trakcie pandemii wszyscy użytkownicy platformy są zobligowani do zakrywania nosa i ust w trakcie przejazdów.
  • Weryfikacja kierowców - Uber wprowadził dodatkową weryfikację dla kierowców, którzy muszą wykonać selfie z zakrytym nosem i ustami, zanim zaczną realizować przejazdy.
  • Informacje zwrotne - zarówno pasażerowie, jak i partnerzy mogą przekazać dodatkową opinię, jeśli którakolwiek ze stron nie stosuje się do zasad bezpieczeństwa.
  • Darmowe anulowanie przejazdu - Uber wdrożył politykę darmowego anulowania przejazdu zarówno dla partnerów, jak i pasażerów w przypadku, jeśli którakolwiek ze stron nie zakrywa nosa i ust. 

Dodatkowe informacje na temat środków bezpieczeństwa w trakcie pandemii można znaleźć na stronie Uber.com.