Gdy pociąg się spóźni
Od 1 lipca 2011 r. obowiązują przepisy, na mocy których w wypadku opóźnienia pociągu pasażer ma prawo do odzyskania nawet połowy ceny biletu.

Podobno przed wojną można było regulować zegarki według rozkładu pociągów. Bowiem te nigdy się nie spóźniały. Dziś kilkugodzinne opóźnienie nikogo nie dziwi. Niewiele z nas jednak wie, że za niepunktualność należy się odszkodowanie i to w gotówce.
Jeśli opóźnienie jest duże, przewoźnik musi zapewnić na swój koszt hotel oraz darmowe posiłki i napoje. Dotyczy to tylko pasażerów pociągów ekspresowych, Express InterCity, EuroCity oraz EuroNight, a także podróżnych korzystających z połączeń międzynarodowych między państwami Unii Europejskiej (w wypadku innych – nowe przepisy będą obowiązywały dopiero pod koniec 2014 r.).
Poprzednio PKP InterCity samo wypłacało odszkodowania, jednak nie w gotówce lecz w bonach na inne przejazdy. Od lipca o formie odszkodowania decyduje pasażer.
Masz prawo do zwrotu:
- 25 proc. ceny biletu, gdy opóźnienie wynosi od 60 do 119 minut,
- 50 proc. ceny biletu przy opóźnieniu wynoszącym 120 minut lub więcej.
Jeżeli odszkodowanie byłoby niższe niż wartość 4 euro, wniosek o nie nie będzie rozpatrywany.
Aby otrzymać odszkodowanie w gotówce, musisz to wyraźnie zaznaczyć we wniosku.
Uwaga!
Przewoźnik powinien wypłacić pieniądze w ciągu miesiąca od otrzymania wniosku.
Warto wiedzieć.
Nie przysługuje ci prawo do odszkodowania, m.in. jeżeli zostałaś poinformowana o opóźnieniu przed zakupem biletu.
Jak się starać o odszkodowanie?
Wzór wniosku, który należy wypełnić, znajdziesz na stronie www.intercity.pl. Składasz go na największych dworcach w Centrum Obsługi Klienta. Możesz też wysłać pocztą na jeden z poniższych adresów:
- PKP InterCity Zakład Centralny, Al. Jerozolimskie 54, 00-024 Warszawa;
- PKP InterCity Zakład Północny, Osada Kolejowa 12, 81-220 Gdynia;
- PKP InterCity Zakład Zachodni, al. Niepodległości 8, 61-875 Poznań;
- PKP InterCity Zakład Południowy, Rondo Mogilskie 1, 31-516 Kraków.
Do wniosku trzeba dołączyć bilet i zaświadczenie o opóźnieniu, które powinien wystawić i opieczętować pracownik kasy, kierownik pociągu lub konduktor już w dniu spóźnienia.
Prawo do posiłku i hotelu
Gdy opóźnienie pociągów ekspresowych w komunikacji międzynarodowej przekracza 60 minut, przewoźnik musi zapewnić:
- ciepły posiłek i napoje odpowiednio do czasu oczekiwania,
- zakwaterowanie w hotelu – gdy nie możesz kontynuować podróży tego samego dnia,
- transport z pociągu do stacji kolejowej, miejsca odjazdu zastępczego środka transportu.
Alicja Hass / Przyjaciółka

