Kobieca przyjaźń w kinie

Wydaje mi się, że znacznie częściej mówi się o solidarności w odniesieniu do mężczyzn niż kobiet. Niektórzy twierdzą wręcz, że coś takiego, jak „babska solidarność” w ogóle nie istnieje (są nawet badania potwierdzające tę tezę). Czcze gadanie.
/ 23.07.2008 22:35
Wydaje mi się, że znacznie częściej mówi się o solidarności w odniesieniu do mężczyzn niż kobiet. Niektórzy twierdzą wręcz, że coś takiego, jak „babska solidarność” w ogóle nie istnieje (są nawet badania potwierdzające tę tezę). Czcze gadanie.
Kobieca przyjaźń w kinie
Również kino od lat zaprzecza takiemu podejściu, udowadniając, że przedstawicielki płci pięknej zdolne są do pięknej, bezinteresownej przyjaźni, ofiarowując sobie wzajemne zrozumienie oraz wsparcie w trudnych momentach. Przy okazji kinowej premiery Seksu w wielkim mieście zapraszam do przeczytania krótkiego przeglądu filmów, w różny sposób podejmujących tę interesującą tematykę.

Koniec niewinności (Now and Then, reż. Lesli Linka Glatter, 1995)

Pogodny komediodramat o czterech przyjaciółkach, które – jak reklamuje film dystrybutor – spotykają się po dwudziestu latach aby spełnić obietnicę, jaką złożyły sobie podczas najpiękniejszego lata swojego życia. Pisarka Samantha, lekarka Roberta, gospodyni domowa Chrissy i aktorka Tina wspólnie wkroczyły w dorosłość. Spotkanie po latach daje szansę spojrzenia na minione lata z innej perspektywy: wyjawienia wzajemnych żalów, podzielenia się życiowymi niepowodzeniami i rozczarowaniami, a przede wszystkim – odbudowania dawnej przyjaźni.

Kobieca przyjaźń w kinieMałe kobietki (Little Women, reż. Mervyn LeRoy, 1949; reż. Gillian Armstrong, 1994)

Dwie ekranizacje (a tak naprawdę cztery, ale o dwóch warto wspomnieć) powieści Louisy May Alcott. Lata 60. XIX wieku: historia czterech dorastających sióstr March. Różniące się wyraźnie charakterami i przyjętymi postawami wobec życia dziewczęta są wychowywane przez matkę, wpajającą im mało jeszcze popularne ideały wolności, samodzielności i niezależności. Łącząca je więź jest na tyle trwałą, by stawić czoła chwilowym załamaniom i niepokojom.

Karmel (Sukkar banat, reż. Nadine Labaki, 2007)

Porównywany do twórczości Pedra Almodóvara debiut libańskiej reżyserki Nadine Labaki. Karmel to barwna opowieść o pięciu przyjaciółkach spotykających się w bejruckim salonie piękności. Kobiety mają tu okazję do pogawędek o seksie i kłopotach z mężczyznami, ale także czas na bardziej osobiste rozmowy na poważniejsze tematy. Umieją słuchać, potrafią się wspierać, pomagają sobie w trudnych sytuacjach. Razem są znacznie silniejsze, niż gdyby miały funkcjonować osobno.

Thelma i Louise (Thelma & Louise, reż. Ridley Scott, 1991)

Susan Sarandon i Geena Davis w klasyce amerykańskiego kina drogi jako Thelma i Louise, dwie przyjaciółki z niewielkiego miasteczka, które postanawiają odpocząć od szarej codzienności i wybierają się do domku w górach. Tragiczne wydarzenia w przydrożnym barze stają się początkiem ich desperackiej ucieczki do Meksyku przez południowy zachód Stanów Zjednoczonych. Ekscytująca przygoda, życie na wysokich obrotach i pościg prowadzony przez zdeterminowanego detektywa.

Wszystko o mojej matce (Todo Sobre Mi Madre, reż. Pedro Almodóvar, 1999)

Almodrama mistrza Almodóvara. Historia Manueli, której syn w deszczowy wieczór swoich siedemnastych urodzin ginie pod kołami samochodu, wyruszającej do Barcelony w poszukiwaniu niewidzianego od lat Estebana, ojca chłopca. Bohaterka spotyka tam kobiety, gotowe jej bezinteresownie pomóc: znajomą transseksualistkę-prostytutkę, opiekuńczą zakonnicę, gwiazdę teatru. Dzięki nim uczy się na nowo, jak żyć…

Przekleństwa niewinności (The Virgin Suicides, reż. Sofia Coppola, 1999)

Powieść Jeffreya Eugenidesa w rękach debiutującejKobieca przyjaźń w kinie reżyserki Sofii Coppoli. Lata 70., konserwatywna dzielnica Grosse Pointe na przedmieściach Detroit w stanie Michigan. Po samobójstwie Cecilii, najmłodszej z nastoletnich córek, małżeństwo państwa Lisbon się rozpada. Dziewczynki są izolowane, co ma uchronić je przed złym wpływem rówieśników. Gdy jedna z córek nie wraca po balu na noc, wszystkie zostają za karę uwięzione. Zafascynowani siostrami chłopcy z sąsiedztwa próbują zorganizować im ucieczkę z domu.

Smażone zielone pomidory (Fried Green Tomatoes, reż. Jon Avnet, 1991)

Świetna ekranizacja bestsellerowej książki Fannie Flagg: wzruszająca, ciepła i pełna humoru historia intrygującej relacji dwóch kobiet, które dorastały w trudnych dla Stanów Zjednoczonych latach 30. w Alabamie. Przechodząca krytyczny okres w życiu Evelyn Couch zaprzyjaźnia się z sympatyczną Theadgoode. Staruszka rozpoczyna krzepiącą opowieść o przyjaźni Idge i Ruth. Młode kobiety wspólnie zmagały się z rasizmem Ku Klux Klan czy agresją sadystycznego męża Ruth, ale także poznawały smak pierwszej miłości oraz uroki macierzyństwa.

www.niezlekino.pl

Redakcja poleca

REKLAMA