6 kroków do własnej firmy
Możesz sama sobie być szefem. Rozwinąć talent, spełnić marzenia i zarabiać, bez obawy, że ktoś zredukuje twój etat. Taki komfort daje ci własna firma. Podpowiadamy, jak załatwić formalności niezbędne do jej założenia.

Pomysł to połowa sukcesu. Pierwsze pytanie, które powinnaś sobie zadać, planując własny biznes, to: „W co warto zainwestować?”. Spróbuj się zorientować, czego brakuje w twoim otoczeniu, jakie usługi mogą cieszyć się powodzeniem. Jeśli założysz zakład fryzjerski, a w twojej miejscowości już są dwa, masz małe szanse na powodzenie. Ale jeśli np. trudno tam kupić gotowe dania, a ty lubisz gotować – może otworzysz minibar? Gdy już wiesz, co chcesz robić, czas na biznesplan. Zastanów się, gdzie firma będzie miała siedzibę (u ciebie w domu, w wynajętym lokalu), czy będziesz pracować sama, czy zatrudnisz kogoś do pomocy. Pomyśl też nad promocją działalności, oszacuj wydatki i zyski, jakie możesz osiągnąć. Jeśli nie wiesz, jak stworzyć taki biznesplan, poproś o pomoc doradcę z urzędu pracy lub zajrzyj do Internetu (skorzystaj ze wzorów zamieszczonych np. na www.mambiznes.pl).
Potem czeka cię trochę papierkowej roboty i biegania po urzędach. Nie zrażaj się, bo nie jest to takie straszne. Trzeba tylko wiedzieć, od czego zacząć i krok po kroku podążać do wyznaczonego celu – tak jak pokazuje nasza instrukcja.
1 - Urząd gminy - wpis do ewidencji
Weź dowód osobisty i idź do wydziału ewidencji działalności gospodarczej w urzędzie gminy, na terenie której będziesz prowadziła biznes. Tam wypełnisz formularz zgłoszenia do ewidencji. Musisz podać w nim:
- swoje imię, nazwisko, adres,
- numer PESEL,
- nazwę firmy,
- adres siedziby firmy,
- datę rozpoczęcia działalności,
- rodzaj prowadzonej działalności, zgodnie z PKD – Polską Klasyfikacją Działalności (książkę z tymi symbolami dostaniesz do wglądu w urzędzie gminy).
Uwaga! Warto zaznaczyć trzy rodzaje planowanej działalności, bo w razie przebranżowienia nie będziesz musiała dokonywać zmian, a każda kosztuje 50 zł).
Zaświadczenie o wpisie do ewidencji powinnaś dostać w ciągu 2 tygodni. Będzie ci ono potrzebne do uzyskania numerów REGON i NIP (musi je mieć każda firma).
Wniosek o nadanie numeru statystycznego REGON i zgłoszenie identyfikacyjne (czyli właśnie NIP) możesz złożyć równocześnie z wnioskiem o wpis do ewidencji. Urząd gminy po dokonaniu wpisu, nie później niż w ciągu 3 dni, przekaże twój wniosek o REGON do urzędu statystycznego województwa, na terenie którego mieszkasz a wniosek o NIP – do urzędu skarbowego. By skrócić czas oczekiwania, NIP i REGON możesz załatwić sama – patrz punkt 2 i 5.
Czas: do 14 dni od złożenia wniosku
Koszt: 100 zł
2 - Urząd statystyczny - numer REGON
Wniosek o REGON, czyli numer identyfikacyjny Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej, możesz złożyć sama. W ciągu 14 dni od uzyskania wpisu do ewidencji zgłoś się do wojewódzkiego oddziału urzędu statystycznego (możesz też wysłać wniosek pocztą). Weź ze sobą dowód i zaświadczenie o wpisie do ewidencji gospodarczej (zrób kopię – zostawiasz ją w urzędzie, a oryginał pokażesz urzędnikowi). Wypełnisz tam formularz RG-1.
Jeśli złożysz wniosek osobiście, zaświadczenie o rejestracji i numer możesz dostać od ręki.
Czas: maksymalnie do 7 dni
Koszt: bez opłat
3 - Pieczątka
Jest niezbędna, jeśli chcesz założyć konto bankowe czy wystawiać faktury. Na pieczątce musi się znaleźć oznaczenie firmy (może być to po prostu twoje imię i nazwisko lub wymyślona przez ciebie nazwa), dane teleadresowe firmy, także numery REGON i NIP.
Najbliższy punkt zajmujący się robieniem pieczątek znajdziesz w książce telefonicznej lub
w Internecie.
Czas: do 3 dni
Koszt: 30–70 zł
4 - Rachunek w banku
Firmowe konto w banku jest Ci potrzebne, bo musisz rozliczać się z urzędem skarbowym za pomocą przelewów, a nie gotówką. Ta zasada obowiązuje też przy transakcjach, które przekraczają jednorazowo równowartość 15 tys. euro. Rachunek firmowy nie jest wymagany tylko wtedy, gdy będziesz rozliczać się z urzędem skarbowym za pomocą karty podatkowej lub ryczałtem (patrz punkt 5).
Zanim założysz konto, porównaj kilka ofert. Idąc do banku, weź ze sobą zaświadczenie o wpisie do ewidencji gospodarczej (ksero i oryginał), REGON i pieczątkę firmową.
Czas: od ręki
Koszt: zależnie od banku
5 - Urząd skarbowy - NIP i podatki
W urzędzie skarbowym uzyskasz numer NIP dla firmy. Wypełniasz formularz NIP-1 (zgłoszenie działalności gospodarczej osoby fizycznej). Jeśli prowadzisz działalność jednoosobową, twój osobisty NIP jest także NIP-em firmy, ale zgłoszenie i tak musisz wypełnić. Do formularza dołącz kopie zaświadczeń o wpisie do ewidencji i nadania numeru REGON oraz umowy z bankiem o założeniu konta. Jeśli firmę będziesz prowadziła poza własnym mieszkaniem, musisz też przedstawić tytuł prawny do lokalu (np. umowę najmu). Do NIP-1 trzeba dołączyć oświadczenie o formie opodatkowania. Masz do wyboru:
- Rozliczanie się na zasadach ogólnych. Prowadzisz księgę przychodów i rozchodów, a podatek płacisz od faktycznie uzyskiwanego dochodu. Możesz rozliczać się według stawek 18 i 32 proc. (odliczasz koszty prowadzenia firmy i masz prawo do ulg) lub według stawki liniowej 19 proc. (ale bez przywilejów). O prowadzeniu księgi musisz powiadomić urząd w ciągu 20 dni od rozpoczęcia działalności.
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Możliwość rozliczania się w ten sposób jest ograniczona. Dlatego zapytaj w urzędzie skarbowym, czy ciebie też dotyczy ta forma. O wyborze ryczałtu trzeba powiadomić przed uzyskaniem pierwszego przychodu. Stawki ryczałtu są różne i zależą od rodzaju prowadzonej działalności.
- Kartę podatkową. To najprostszy sposób rozliczania. Nie wymaga prowadzenia ewidencji podatkowej. Decydując się na „kartę”, wypełniasz PIT-16.
Uwaga! Gdy wybierzesz formę opodatkowania, zdecyduj, czy będziesz płatnikiem VAT-u. Trzeba to zgłosić najpóźniej w dniu rozpoczęcia działalności. Wypełniasz formularz VAT-R lub VAT-6).
Czas: do 14 dni
Koszt: NIP – 0 zł, VAT – 170 zł
6 - ZUS - Składki na ubezpieczenie
Ponieważ będziesz musiała płacić składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne (chorobowe jest dowolne), w ciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności powinnaś się zgłosić do oddziału ZUS i wypełnić druki:
- ZUS ZFA – zgłoszenie płatnika składek, czyli ciebie;
- ZUS ZUA – zgłoszenie do ubezpieczenia osoby ubezpieczonej (gdy poza firmą nie uzyskujesz innych dochodów);
- ZUS ZZA – zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego (gdy pracujesz gdzie indziej i masz ubezpieczenie społeczne).
Wysokość składki zależy od deklarowanej kwoty dochodu. Nie może być niższa niż 60 proc. przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale. Jeśli jednak rozpoczynasz działalność, zapłacisz niższe składki na ubezpieczenie społeczne (ok. 250 zł). Ta ulga obowiązuje przez 2 lata.
Czas: wystarczy zgłoszenie
Koszt: formalności – bez opłat
Alicja Hass / Przyjaciółka

