Młody mężczyzna siedzący przy kawie z ekspresem De'Longhi - tytułowa. fot. De Longhi

Kawowe hygge – jak znaleźć chwilę dla siebie i zrelaksować się przy kawie?

W dzisiejszych czasach mamy coraz mniej czasu i przestrzeni na relaks i wypoczynek. Wszechobecny pośpiech oraz stres dają się nam we znaki. Dowiedz się, jak skutecznie się zrelaksować przy kawie. Sprawdź, jak podładować baterie w ciągu dnia, co to jest hygge i jak żyć w zgodzie z konceptem duńskiej filozofii szczęścia.
Młody mężczyzna siedzący przy kawie z ekspresem De'Longhi - tytułowa. fot. De Longhi

Dlaczego relaks jest ważny? Przerwa na kawę a równowaga psychiczna

Wypoczynek w ciągu dnia to nie tylko moment relaksu dla ciała. Oczywiście, pozwala on usunąć fizyczne zmęczenie, jednak równie istotny jest wymiar psychiczny „chwili relaksu”. Nawet 17 minut przerwy na kawę, co 52 minuty pracy1 pozwala oczyścić umysł, zwiększyć późniejszą wydajność i poprawić kreatywność. Jeśli nie masz możliwości całkowicie oderwać się od obowiązków na tak długo, skróć odpoczynek do co najmniej 5 minut2.

Brak wypoczynku może prowadzić do bólów głowy, zwiększonego napięcia mięśniowego, podwyższania się poziomu stresu, a w dłuższym rozrachunku także szybszego wypalenia zawodowego i uczucia wyczerpania i osłabienia3. Dlatego robienie przerw jest kluczowe dla jakości naszej pracy i życia.

Duńskie hygge jako sposób na wypoczynek i ucieczkę od stresu

Nie każdy wypoczynek jest jednak tak samo skuteczny. Zrozumieli to Duńczycy, którzy od lat praktykują tzw. hygge, czyli osiąganie wewnętrznej równowagi i szczęścia poprzez komfort, poczucie bezpieczeństwa oraz kolekcjonowanie drobnych opowieści, przyjemnych chwil i doznań4.

Co w praktyce oznacza hygge? Przede wszystkim skupianie się na małych przyjemnościach i szukanie ich każdego dnia. Jest to także uatrakcyjnianie codzienności, tym co daje nam radość i pomaga się odprężyć. Zwykle są to drobiazgi: świeczka zapachowa przy biurku, relaksująca muzyka do pracy, obiad, który nie tylko smakuje, ale i wygląda, czy pyszna kawa z ekspresu podczas przerwy w obowiązkach. Wydaje się, że to mało, ale w praktyce nasz mózg zauważa nawet niewielką poprawę jakości wypoczynku czy komfortu otoczenia.

Hygge to także dbanie o siebie oraz swój dobrostan fizyczny i psychiczny, a więc brak kompromisów, jeśli chodzi o przerwy w pracy. Odpoczynek jest konieczny dla utrzymania dobrego samopoczucia i efektywności. W teorii, opuszczenie przerwy kawowej w biurze ze względu na obowiązki, przyspiesza pracę, jednak w praktyce, bez odpoczynku nasz mózg traci swoją wydajność. W rezultacie robimy wszystko wolniej, mniej kreatywnie i z mniejszą ochotą. Zwiększa się za to frustracja, stres i nieuważność.

Jeśli pracujesz w trybie home office, możesz także odczuwać pokusę, by w przerwie od zawodowych obowiązków zająć się pracami domowymi – nastawić pranie, pozmywać, zetrzeć kurze, poprasować. To także zły pomysł. W skutecznym relaksie nie chodzi bowiem tylko o oderwanie się od konkretnego zadania, by odświeżyć myśli, ale o całościowy wypoczynek, chwilowe wyłączenie się. Celem jest skupienie się na sobie i danie sobie przestrzeni na odetchnięcie, odprężenie i regenerację.

Jak bardziej się zrelaksować? Sposoby na skuteczniejszy relaks przy kawie

Wydaje się, że odpoczynek to coś prostego. Jednak większość z nas nie potrafi oderwać się od obowiązków, a jeśli już to robi, to nie umie się całkowicie zrelaksować i oczyścić umysł. Zaraz rozpoczynamy rozmyślania o codziennych trudnościach i kolejnych rzeczach do zrobienia, co skutkuje przytłoczeniem, a nawet poczuciem winy z powodu wypoczynku. Czasem sięgamy też po telefon, by czytać wiadomości ze świata lub niecierpliwie spoglądamy na zegarek, poganiając samych siebie w myślach. W takich warunkach nie da się naprawę odetchnąć.

Jak więc sobie pomóc w skuteczniejszym relaksowaniu się i odcinaniu od negatywnych bodźców i ciążących nam zadań? Oto kilka wskazówek:

  • zaparz dobrą kawę – nawet niekoniecznie zawierającą kofeinę. Chodzi o pozytywne bodźce związane ze smakiem, które pomogą uwolnić serotoninę i odprężyć umysł. Kawa nie powinna być przepalona ani lurowata. Dlatego warto zadbać o wysokiej jakości ziarna i porządny ekspres automatyczny. Modele De’Longhi La Specialista wyposażone w technologię Sensor Grinding posiadają aż 8 stopni mielenia kawy, dzięki czemu można doskonale dostosować ustawienie do rodzaju ziaren i własnych preferencji. Pozwalają także perfekcyjnie kontrolować temperaturę i ilość kawy, dzięki czemu ekstrakcja jest zawsze doskonała, a napar aromatyczny i pełen smaku. Właściwe parzenie wydobywa także unikalne nuty smakowe np. czekoladowe, owocowe, orzechowe itd.;
  • przed wyjściem na przerwę załatw wszystkie stresujące sprawy i najpilniejsze rzeczy – często odsuwamy od siebie trudne lub stresujące zadania, a bywa, że zajęłyby one nam zaledwie 10-15 minut. Nie odkładaj odpisania na maila, czy przekazania komuś nieprzyjemnych wiadomości do końca dnia. Zrób to jak najszybciej, dzięki temu zrzucisz z siebie ten ciężar, nie będziesz skupiać się na negatywach i w duchu się pośpieszać podczas wypoczynku. Przerwa z kawą, gdy w myślach tli ci się trudna rozmowa czy sprawdzenie skrzynki mailowej to żadna przerwa;
  • chwilowo wyłącz powiadomienia lub dźwięki w telefonie – przerwa na kawę to chwila dla ciebie. W ciągu 15 minut nie zdarzy się nic, co mogłoby zrujnować twoje wysiłki w pracy;
  • zadbaj o swój komfort – jeśli pracujesz w domu, możesz przygotować sobie wygodny fotel, kadzidełko, a nawet odprężającą muzykę medytacyjną. W biurze nie ma warunków na takie wygody, jednak również możesz poprawić swój komfort. Przynieś z domu wygodną poduszkę pod plecy, przygotuj słuchawki wygłuszające i ulubioną playlistę muzyczną. Panie mogą okryć się też miękkim, wełnianym szalem i przynajmniej na chwilę zmienić buty na obcasie na wygodne kapcie lub trampki. To wspomoże odprężenie i ukojenie ciała i umysłu;
  • zaplanuj godzinę przerwy na kawę – jeśli trudno jest ci oderwać od pracy, możesz ustawić sobie przypomnienie w smartfonie. Pamiętaj – naukowcy sugerują, by krótką przerwę robić co ok. 52 minuty. Wtedy zachowuje się najlepszą efektywność i wydajność w ciągu dnia;
  • znajdź swój azyl – unikaj picia kawy przy biurku, w miejscu, gdzie pracujesz. W takim miejscu odruchowo myśli będą oscylowały wokół pracy;
  • zadbaj o detale – ładna kawowa pianka, latte trzywarstwowe, podanie naparu w eleganckiej filiżance, wypicie kawy w przyjemnym otoczeniu (np. na balkonie, w drugim pokoju) to wszystko przyczyni się do zwiększenia jakości wypoczynku. Staraj się relaksować także w wywietrzonym, wysprzątanym pomieszczeniu. To dotleni umysł i ułatwi oczyszczenie myśli. A jeśli szukasz ekspresu, który przygotuje wszystkie twoje ulubione kawy w perfekcyjny i atrakcyjny sposób, sięgnij po De’Longhi Eletta Explore, która ma bogate menu kaw mlecznych na ciepło i na zimno. Dzięki technologii LatteCrema zapewnia zawsze puszystą, wysoką piankę – nawet gdy korzystasz z mleka roślinnego;

  • upraszczaj codzienną rutynęzadbaj o urządzenia i akcesoria, które przyspieszą pracę i wydłużą odpoczynek. Zamiast samodzielnie przygotowywać kawę, posłuż się ekspresem, który wykona ją automatycznie np. De’Longhi PrimaDonna Elite albo De’Longhi Dinamica Plus. Możesz skorzystać też z aplikacji De’Longhi Coffe Link i ustawić czas parzenia naparu poprzez smartfon. Dzięki temu, gdy wejdziesz do kuchni, będziesz mieć gotowy ciepły napój i spokojnie rozsiądziesz się w fotelu;
  • stosuj zasadę „brak rozmów o pracy” ze współpracownikami – skup się na budowaniu relacji z kolegami. Zapytaj, jak minął dzień, porozmawiaj o zwierzakach, planach na weekend, ciekawym serialu. Wspólne siedzenie przy kawie poprawi wasze wzajemne stosunki i umocni zaufanie. Pomoże także oderwać się od trudów pracy.

I pamiętaj – twój dobrostan wpływa na efektywność twojej pracy. Zadbaj o niego i wsłuchuj się w potrzeby swojego działa i umysłu.

 

1 https://chrisbailey.com/exactly-how-long-your-work-breaks-should-be/

2 https://zdrowieipsychika.com/2021/10/20/6-sposobow-na-skuteczny-odpoczynek-w-pracy/

3 https://poradnikpracownika.pl/-jak-rozpoznac-objawy-przemeczenia-praca

4 https://pl.wikipedia.org/wiki/Hygge