Będąc w Paryżu na Montmartre, warto wybrać się do Au Lapin Agile, jednego z najpopularniejszych kabaretów w Paryżu. Znajduje się niedaleko bazyliki Sacré-Cœur, tuż obok najstarszej winnicy w Paryżu. Nie przegap go. To niepozorny, mały wiejski domek w kolorze łososiowym z zielonymi okiennicami i drewnianym płotem. Wysoko na ścianie budynku widnieje królik z butelką na ręku, który wyskakuje z rondla – to szyld, znak kabaretu.
W oparach absyntu i opium
Otwarta w 1860 roku gospoda nosiła kilka nazw, m.in. Le Cabaret des Assassins (Gospoda morderców). To nawiązywało do wiszących na ścianach obrazów, które przedstawiały m.in. wyczyny głośnego zbrodniarza Troppmana. W 1903 roku, gdy artysta André Gill namalował nowy szyld kabaretu, pokazując radosnego królika wyskakującego z rondla, nazwę zmieniono na Cabaret-du-Lapin-Agile (Kabaret zwinny królik). Na przełomie wieków miejsce to cieszyło się dużą popularnością wśród bohemy artystycznej Paryża, malarzy, pisarzy i intelektualistów. Nie brakowało również szemranego towarzystwa. Bywali tu drobnomieszczanie, utrzymanki z kochankami i poszukujący przygody na jedną noc. W powietrzu unosił się gorzki zapach absyntu, opium, piwa i wina. Wieczory spędzali tu Picasso, Modigliani, Jacob, Apollinaire, a Utrillo praktycznie tutaj żył. Kabaret Lapin Agile był zresztą częstym motywem obrazów tego artysty.
Na ścianach ciemnych od dymu tytoniowego wisiały obrazy malarzy zaprzyjaźnionych z właścicielem kabaretu. Często cenne dzieła (Picasso, Utrillo, Valandon) sąsiadowały z kiczami.
W kabarecie Au Lapin Agile artyści pili i kłócili się o sztukę. Andre Gill, poeta i rysownik, ten sam który namalował krolika, deklamował wiersze atakujące burżuazję, policję i armię.
Ośli ogon
To również tutaj w ogródku przed gospodą w 1910 roku pisarz Roland Dorgelès, przeciwnik sztuki nowoczesnej i Picassa, przywiązał pędzel do ogona osła właściciela gospody i tak powstał obraz "Zachód słońca nad Adriatykiem". Ośle bazgroły zostały wystawione na Salonie Niezależnych i sprzedane za dwadzieścia złotych ludwików, które przekazano na przytułek dla sierot po artystach. Jako autora podano włoskiego malarza Boronaliego. A wszystko to zostało zainspirowane przez paryskie czasopismo satyryczne "Fantasio", na łamach którego opisano później ten artystyczny skandal. Wniosek był taki: każdy może wystawiać swoje prace w Salonie Niezależnych, trzeba tylko płótno pokryć farbą, a następnie oprawić w ramę. To wystarczy, aby znalazła się publiczność, która dzieło będzie oglądać, oraz krytycy, którzy omówią jego wartość.
Piaf, Brasenns i chansons of Paris
Do dziś Au Lapin Agile zachował wiele z klimatu tamtych lat. Warto tu przyjść, aby poczuć atmosferę Paryża z czasów Modiglianiego i Picassa. W niewielkiej sali usiąść na ławach i prostych krzesłach przy długich drewnianych stołach i smakować nalewkę lub wino. I słuchać, jak artyści przy dźwiękach akordeonu i gitary śpiewają stare francuskie pioseki, chansons of Paris, utwory Edith Piaf i Georgesa Brasennsa. Błyskawicznie atmosfera robi się bardziej bezpośrednia, rodzinna, po chwili śpiewają i artyści, i turyści.
W kabarecie wisi również replika obrazu Picassa "W Lapin Agile". Artysta podarował go swego czasu właścicielowi gospody – na pierwszym planie ponuro wyglądający arlekin, za nim kobieta w boa z piór i w tle Frédé, właściciel, grający na gitarze. Niestety, w 1912 roku Frédé został zmuszony do sprzedania obrazu Picassa, za który otrzymał 20 dolarów. W 1989 roku na aukcji ten sam obraz poszedł za 41 milionów dolarów. W tej chwili znajduje się w Metropolitan Museum.
Informacje
- miejsce w kabarecie najlepiej zarezerwować wcześniej
- otwarte codziennie, oprócz poniedziałków
- wieczorne występy od 21.00 do 1.00
- można płacić kartą
Bilety
- dorośli (w tym jeden napój alkoholowy) 28 euro
- studenci (poniżej 26 lat) 20 euro (z wyjątkiem sobót i świąt)
- drugi napój 5 euro (alkoholowy), 3 euro (bezalkoholowy).
Jak tu dotrzeć?
- adres – 22 rue des Saules
- metro – Lamarck - Caulaincourt
- autobus – 80, Montmartrobus
Tutaj znajdziesz więcej artykułów o ciekawych miejscach, które warto zobaczyć.