Jak dbać o formę jesienią?

Wiatr, deszcz i wyraźne ochłodzenie nie sprzyjają ambitnym planom treningowym. jaki rodzaj aktywności wybrać, gdy na dworze jest już zimno? Jaki ruch przegoni jesienną aurę?
/ 19.09.2013 14:25

Nordic walking

Gdy przychodzi jesień nasz zapał do uprawiania sportów gwałtownie spada. Zimno, wiatr i deszcz skutecznie zniechęcają nas do wychodzenia z domu. Kto chciałby biegać czy jeździć na rowerze gdy na dworze pada? Co gorsza jesienią często pogarsza się samopoczucie, spada też odporność organizmu na choroby. Kończy się sezon na warzywa i owoce i zawarte w nich witaminy. U reumatyków coraz dotkliwiej zaczynają odzywać się bóle stawów.

Zobacz także: Jak urządzić siłownię w domu?

Nie daj się jesieni

Rezygnacja z aktywności nie jest dobrym rozwiązaniem. Ruch podnosi naszą odporność na infekcję, uprawiając sport - choćby na rekreacyjnym poziomie – utrzymujemy nasz organizm w dobrej formie, a nawet poprawiamy swój nastrój. Przerywając treningi narażamy się na gorsze samopoczucie, problemy z wagą i szybki spadek kondycji.

Na szczęście koniec lata nie musi oznaczać przejścia w sen zimowy. Jesienią można uprawiać cały szereg innych rodzajów aktywności fizycznej. Później – zimą – pole do manewru zwiększa się jeszcze bardziej.

Aktywność fizyczna w pomieszczeniu

Gdy nie pada deszcz, nic nie stoi na przeszkodzie, by ubrać sportowe buty i zabrać się za bieganie, jazdę na rowerze lub na rolkach, czy wziąć kijki i uprawiać nordic walking. Wystarczy odpowiedni strój i niższa temperatura nie będzie problemem.

Gorzej jednak gdy za oknem plucha. Wtedy trzeba poszukać sobie zajęcia pod dachem. Z pomocą przychodzą coraz liczniejsze siłownie i kluby fitness. Zajęcia na bieżni to może nie do końca to samo co kilka kilometrów biegania na świeżym powietrzu, ale zawsze jest to forma aktywności. Rowerki, aerobic i wszelkie inne ćwiczenia pomogą nam zachować dobrą kondycję i sprawność fizyczną. Dobrym rozwiązaniem jest pójście na basen. Pływanie to doskonała forma aktywności, którą można uprawiać przez cały rok.

Zimą możliwości są jeszcze większe – można uprawiać różne formy narciarstwa. I nie trzeba wcale wyjeżdżać w góry – narty biegowe można założyć wszędzie, nawet w mieście.

Ważna rozgrzewka!

Tak samo jak latem, jesienią i zimą musimy odpowiednio dobrać rodzaj aktywności fizycznej do własnych możliwości. Warto pamiętać o rozgrzewce – kilka prostych ćwiczeń pozwoli nam zmniejszyć ryzyko kontuzji i urazów.

– Możliwość spędzenia czasu na świeżym powietrzu w sposób ciekawy a przy tym budujący zdrowie jest nie do przecenienia.  Często samo wyjście na spacer, czy zimą na sanki z dzieckiem jest swego rodzaju formą ruchu, która przenosi nas w dawny świat dzieciństwa, pozwala miło spędzić czas w gronie rodziny hartując przy tym wszystkich, którzy biorą w tym udział – mówi dr. Anna Famuła, prowadząca bloga www.leczenie-stawow.pl.

Trzeba więc pokonać ogarniające nas jesienią lenistwo i utrzymać się w dobrej formie przez cały rok. To się zawsze opłaci!

Źródło: materiały prasowe Euroforum/bj

Zobacz także: Aplikacje treningowe - potrzebne czy nie?