bieganie fot. Panthermedia

Bieganie w lato

Zastanawiasz się, jak biegać w upalne dni, żeby trening był bezpieczny oraz niezbyt męczący? Oto podpowiedzi.
/ 26.07.2012 15:59
bieganie fot. Panthermedia

Jak trenować w gorące dni?

Przede wszystkim trzeba wybrać odpowiednią porę na trening. Najlepiej biegać wczesnym rankiem, albo w godzinach wieczornych, kiedy na dworze jest chłodniej. Na pewno nalezy odpuścić sobie bieganie na dworze pomiędzy godz. 11 a 15, gdy upał jest największy. Jeśli to możliwe, powinno się unikać słońca i wybierać miejsca zacienione, czyli np. las. Natomiast gdy i tak wiemy, że czeka nas bieganie na otwartej przestrzeni, dobrze jest założyć czapkę z daszkiem, wcześniej zmoczoną w zimnej wodzie. Świetnie chłodzi i dobrze zatrzymuje pot, a daszek chroni oczy przed słońcem.

W co się ubrać?

Czasami jest tak gorąco, że najchętniej biegałoby się bez koszulki, ale to nikogo nie dziwi tylko w Afryce. Podczas upału najlepiej sprawdzą się „oddychające” ubrania, które odprowadzają ciepło na zewnątrz i lekkie, siateczkowe buty. Panie powinny nosić biustonosze sportowe, a panom, którzy często obcierają sobie boleśnie brodawki gdy koszulka ślizga się po ciele polecamy specjalne naklejki, które można kupić w aptece.

Pić w czasie treningu czy po nim?

Organizm należy nawadniać podczas biegania. W sklepach dostępne są specjalne pasy, do których można przymocować butelkę z wodą (najlepiej niegazowaną i wysokozmineralizowaną) i co jakiś czas popijać ją małymi łykami. Jeśli bardzo się pocimy, warto pić napoje izotoniczne, które uzupełnią utracone mikroelementy i węglowodany.

Jaką dietę stosować, by nie stracić sił potrzebnych do treningów?

Lepiej zrezygnować z potraw smażonych i ciężkostrawnych, bo niepotrzebnie obciążają układ trawienny (należy je wykluczyć, również gdy przygotowujemy się do biegu długodystansowego). Warto też zamiast tradycyjnego wysokoenergetycznego śniadania czyli np. kanapki z wędliną, zjeść płatki zbożowe z mlekiem. Też dostarczą potrzebnej dawki węglowodanów, ale dodatkowo nawodnią organizm. Im więcej płynnych potraw, tym lepiej (świetne są zupy warzywne lub chłodniki). Doskonale uzupełniają płyny i dają zastrzyk energii owoce, zwłaszcza winogrona i banany.