Joga

Hatha joga a dyskopatia i rwa kulszowa

Przy dyskopatii i rwie kulszowej ćwiczenia muszą być ściśle dostosowane do rodzaju schorzenia. W stanach ostrych oczywiście nie należy ćwiczyć.
/ 12.11.2009 14:40
Joga

Dyskopatia jest to uwypuklenie (centralne lub boczne) dysku w kierunku kanału kręgowego, czasem jego wypadnięcie do kanału. Rwa kulszowa jest skutkiem ucisku korzenia nerwowego przez uwypuklony dysk.

W stanach ostrych oczywiście nie ćwiczymy, ale leżymy i przyjmujemy leki, najlepiej niesterydowe środki przeciwzapalne i rozluźniające.

Ćwiczenia które zapobiegają dyskopatii to:

  1. Budowanie gorsetu mięśniowego obejmującego kręgosłup, czyli ćwiczenia mięśni grzbietu i brzucha.
  2. Gimnastykowanie dysków, czyli krążków międzykręgowych – np. stanie na głowie, wygięcia do tyłu.
  3. Powiększanie przestrzeni międzykręgowych – ćwiczenia elongacyjne, czyli wiszenie na drążkach, drabinkach. Można je ostrożnie ćwiczyć gdy minie stan ostry rwy kulszowej.

Pamiętaj!

* Delikatne wygięcia do tyłu jak np. Budżangasana-kobra powodują schowanie uwypuklonej części dysku z powrotem do wnętrza przestrzeni międzykręgowej, ale tylko wtedy, gdy to uwypuklenie jest mniejsze niż promień dysku, czyli wtedy gdy równik tego dysku nie jest na zewnątrz, jeśli jest przeciwnie to skutkiem wygięcia do tyłu może być całkowite wypadnięcie dysku!

Dlatego właśnie nie należy bezkrytycznie stosować tzw. metody McKenziego, opartej na robieniu kobry.

* Należy bardzo uważać przy skłonach do przodu i do boku (jeśli uwypuklenie dysku jest boczne) bo źle zrobione mogą powiększyć dyskopatię, najlepiej wtedy ich nie ćwiczyć.

* Przy ćwiczeniu mięśni brzucha nigdy nie unosimy prostych nóg nad podłogę (np. Navasana-okręt, lub podczas wiszenia tyłem na drabince), gdyż wtedy nogi tworzą długą dźwignię która ma oś obrotu w centrum kręgosłupa i to może doprowadzić do katastrofy: nogi miej zawsze zgięte w kolanach!

Podnosząc ciężar z ziemi nie schylamy się po niego na prostych nogach, lecz robimy przysiad o prostych plecach (a jeszcze lepiej – lekko wklęsłych) i ciężar trzymać blisko klatki piersiowej (również np. małe dziecko), a nie na wyciągniętych rękach (dźwignia z rąk!). Uwaga na wyjmowanie rzeczy z bagażnika samochodu!

* Podczas dyskopatii-rwy kulszowej NIGDY! nie idziemy do KRĘGARZA tylko do lekarza ortopedy. Rękoczyny kręgarzy bardzo często kończą się tragicznie – wypadnięciem dysku do kanału kręgowego, to oznacza paraliż albo śmierć.

* Jeszcze raz: ćwicząc skłony do przodu o prostych nogach (obojętne-siedząc czy stojąc np. Uttanasana) (nie ćwiczymy przy dyskopatii-rwie kulszowej!) pamiętajmy, że mają one być robione przez skręt do przodu miednicy a nie przez zgarbienie się i wygięcie tym samym kręgosłupa w łuk, gdyż to może spowodować wypchnięcie dysku do tyłu, a więc dyskopatię właśnie!

Zobacz także: Zasady bezpiecznego ćwiczenia hatha-jogi

Miłym ćwiczeniem jest położenie się na kocu na plecach przed stojącym krzesłem i położenie zgiętych nóg w kolanach (łydek) na krześle, tak aby krzyż był lekko nad podłogą (pod łydki złożony koc lub poduszka, gdy krzesło jest za niskie), to odciąży ucisk na korzenie nerwowe.

Bardzo dobra książka poruszająca tę tematykę to "Bóle krzyża" prof. Artura Dziaka.