hashimoto dieta fot. Adobe Stock

Mam Hashimoto. Co powinno znaleźć się w mojej diecie?

Odkąd choruję na Hashimoto, jednym z moich problemów jest nadwaga. Jak przyspieszyć metabolizm i co powinnam jeść, aby nie przybywało mi kilogramów?
/ 08.01.2015 08:56 / aktualizacja: 19.07.2019 12:49
hashimoto dieta fot. Adobe Stock

U chorych na tarczycę często problemem jest utrzymanie prawidłowej wagi ciała. W przypadku Hashimoto, wiele kobiet skarży się, że tyje. Jednak o właściwą dietę przy Hashimoto warto dbać nie tylko ze względu na figurę. Odpowiedni jadłospis będzie wspomagał działanie leków przyjmowanych na chorobę i łagodził objawy. Celem przestrzegania specjalnego jadłospisu jest też złagodzenie stanów zapalnych.

Spis treści:

Hashimoto a dieta

Jednym z objawów choroby Hashimoto, czyli stanu zapalnego tarczycy, jest spowolnienie tempa przemian energetycznych w organizmie i tym samym wzrost masy ciała. Podstawą leczenia jest odpowiednio dobrana kuracja hormonalna, czyli ustalenie prawidłowej dawki leków, zgodnej z potrzebami organizmu, tak, aby zaczął prawidłowo funkcjonować. Jednak tak samo ważny, jak leczenie farmakologiczne, jest sposób odżywiania. Odpowiednio skomponowana dieta może poprawić tempo metabolizmu i złagodzić objawy choroby, takie jak zaparcia czy podwyższony poziom cholesterolu.

O czym warto powiedzieć, jeśli mamy na tapecie temat - Hashimoto dieta? Produkty, które warto jeść oraz te, które lepiej ograniczyć nie tworzą jakiegoś specjalnego, magicznego jadłospisu. To zdrowa, racjonalne, dobrze zbilansowana dieta. Nacisk kładziemy na witaminy i minerały i - w odróżnieniu od tego, co mówią generalne zasady zdrowego odżywiania - musimy ograniczyć niektóre warzywa i owoce.

Co jeść, a czego nie?

Oczywiście najlepiej by było, gdybyś udała się do dietetyka na ułożenie indywidualnej diety, dobranej do twojego stadium choroby i trybu życia, jaki prowadzisz. Jest jednak kilka ogólnych zleceń żywnościowych, z których możesz skorzystać, jeśli cierpisz na Hashimoto.

dieta w Hashimoto - co jeść
grafika: Ula Bugaeva

Ograniczenie cukrów prostych

U osób cierpiących na chorobę Hashimoto bardzo dobre efekty daje ograniczenie spożycia cukrów prostych i zastąpienie ich węglowodanami złożonymi, bogatymi w błonnik pokarmowy, czyli produkty zbożowe z pełnego ziarna oraz warzywa, z mniejszą ilością owoców. Dzięki temu poziom cukru we krwi jest stabilny i nie występują jego gwałtowne wahania. W efekcie pacjent nie sięga ciągle po dodatkowe przekąski, organizm ma czas na spalenie i wykorzystanie dostarczonej mu z pożywieniem energii, a tempo przemiany materii zwiększa się.

Produkty bogate w węglowodany złożone to:

  • ciemne pieczywo,
  • kasze,
  • brązowy ryż i makaron.

Mają one, podobnie jak warzywa, sporą ilość błonnika pokarmowego regulującego procesy trawienne i zapobiegającego powstawaniu wzdęć i zaparć.

Ograniczenie spożywania cukrów prostych jest także równoznaczne z wyeliminowaniem z diety słodkich napojów gazowanych i soków oraz zastąpieniu ich wodą i słabymi herbatami. Warto pić zieloną herbatę, która przyspiesza przemianę materii.

Jakich objawów choroby tarczycy nie wolno lekceważyć?

Jedzenie białka

Tempo przemian metabolicznych w organizmie wzrasta również dzięki obecności w diecie pełnowartościowego białka, czyli białka pochodzenia zwierzęcego. Znajdziesz je w:

  • chudym mięsie (drób, cielęcina, królik, chuda wieprzowina),
  • wędlinach,
  • rybach,
  • nabiale (jogurty naturalne, kefiry, maślanki, ser twarogowy),
  • jajkach.

Ilość białka w jadłospisie uzależniona jest od wieku i stanu fizjologicznego organizmu. Powinna ona wynosić w diecie średnio około 1 grama na kilogram masy ciała.

Zadbanie o dobre tłuszcze

Kwasy tłuszczowe omega-3 to jest coś, na co osoby chorujące na Hashimoto bardzo powinny zwrócić uwagę. Mają właściwości przeciwzapalne i wspomagają syntezę hormonów tarczycy. Ich doskonałym źródłem są:

  • ryby morskie
  • olej lniany
  • siemię lniane

Hashimotko, Tego unikaj!

Aby tempo metabolizmu w organizmie było szybkie, należy m.in. unikać kapusty, kalafiora, brukselki. Zawierają one w swoim składzie substancje wolotwórcze, które ograniczają wykorzystanie jodu, zaburzają pracę tarczycy i tym samym jeszcze bardziej spowalniają procesy metaboliczne. Należy wykluczyć z diety te warzywa szczególnie u pacjentów, u których nie została jeszcze ustalona dokładna dawka hormonów. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku produktów sojowych. Ograniczenia te bardzo często dają pożądane efekty i metabolizm ulega znacznej poprawie.

Wyeliminuj ze swojej diety też:

  • przetworzone produkty, czyli takie z etykietą „gotowe do spożycia”
  • soję
  • napoje słodkie i gazowane
  • konserwy
  • fast-foody
  • ciastka i gotowe ciasta

dieta w Hashimoto - tego unikaj
grafika: Ula Bugaeva

Nie lekceważ objawów Hashimoto. To nie jest zwykła choroba tarczycy

Do czego potrzebna jest tyrozyna?

Pełnowartościowe białko jest źródłem chociażby tyrozyny, czyli jednego z 20 podstawowych aminokwasów białkowych. Związek ten pełni wiele ważnych funkcji w organizmie człowieka. Jest prekursorem hormonów i biologicznie czynnych substancji.

Tyrozyna jest jednym z niezbędnych aminokwasów potrzebnych do prawidłowego działania tarczycy, gdyż jest wyjściowym substratem do wytwarzania tyroksyny. Hormon ten to jeden z podstawowych hormonów wydzielanych przez tarczycę. W organizmie pełni wiele funkcji: pobudza rozpad tłuszczów do kwasów tłuszczowych i glicerolu, wspomaga wchłanianie glukozy z przewodu pokarmowego czy też wpływa na czynność gruczołów płciowych.

Jej nieodpowiedni poziom upośledza pracę tarczycy, powodując obniżenie podstawowego poziomu przemiany materii oraz wiele innych zaburzeń. W związku z tym odpowiednia ilość białka w diecie jest tym bardziej istotna dla osób chorujących na chorobę Hashimoto.

Jeśli suplementy, to jakie?

Chora tarczyca wymaga wsparcia witaminami i minerałami. Jeśli rozważasz suplementację, skonsultuj ją oczywiście z lekarzem. Na pewno warto zwrócić uwagę na kilka minerałów.

  • Jod - jest kluczowym pierwiastkiem dla chorych na tarczycę
  • Selen - znajdziesz go w największym stężeniu w orzechach brazylijskich
  • Żelazo - jego niedobór zmniejsza syntezę hormonów tarczycy
  • Witamina D - bierze udział w procesach odpornościowych organizmu, które mogą być nieprawidłowe u chorych na Hashimoto.

Więcej o problemach z tarczycą:Hashimoto a płodność, czyli jak pomóc organizmowi zajść w ciążę?Jak leczyć chorobę Hashimoto? Wyjaśnia endokrynolog!Czy widzisz u siebie objawy niedoczynności tarczycy?

Specjalista z zakresu żywienia
Alicja Kalińska

Jest specjalistą z zakresu żywienia z warszawskiej Poradni Dietetycznej SetPoint.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/05.09.2019 17:00
Do abc Po co takie bzdury pisać i wprowadzać w błąd! Nie każda osoba chora na Hashimoto musi rezygnować z jedzenia glutenu! Zrezygnowanie z glutenu może narobić wiecej szkody niż pożytku jeśli nie ma ku temu podstaw. To samo się tyczy nabiału. Polecam zgłębić wiedzę w tym temacie.
/22.02.2019 12:52
Co za bzdura... polecane sa w artykule produkty zbożowe z pełnego ziarna, czyli gluten. Który jest zakazany w Hashimoto. Gluten i kazeina do odstawki przy tej chorobie!