Dieta na spalanie tłuszczu fot. Adobe Stock

Nadczynność tarczycy - dieta, jadłospis, zasady, jak jeść

Zmagasz się z nadczynnością tarczycy? Zobacz, co możesz jeść, by nie pogłębić objawów choroby!
Dieta na spalanie tłuszczu fot. Adobe Stock

W leczeniu nadczynności tarczycy ważne są dwa elementy: dieta i farmakologia. Sposób dawkowania leków zostawmy specjalistom. Co jednak jeść, by życie z nadczynnością tarczycy nie było problemem?

Główne zasady diety

1. Białko

Zastosowanie diety bogatobiałkowej jest konieczne z powodu zwiększonych procesów rozpadu białka. Zaleca się dostarczenie 1,5-2 g tego składnika na 1 kg masy ciała (średnio 110-130 g). Około 2/3 zapotrzebowania powinno być pochodzenia zwierzęcego.
Sięgaj po:

  • mleko, kefiry, jogurty i sery twarogowe,
  • jaja,
  • chude gatunki mięs: drób, wołowinę, cielęcinę,
  • chude wędliny: polędwicę, szynkę,
  • chude gatunki ryb: dorsza, sandacza, szczupaka.

2. Tłuszcz

W diecie osób z nadczynnością tarczycy należy ograniczyć ilość spożywanego tłuszczu. Jego zawartość w dziennym jadłospisie nie powinna przekraczać 70g. Najlepszym źródłem tłuszczu są oleje roślinne.
Czego nie jeść?

  • smalcu, bekonu, boczku,
  • podrobów i wędlin podrobowych,
  • konserw.

3. Witaminy

W nadczynności tarczycy wzrasta również zapotrzebowanie na witaminy, w szczególności na witaminę A, B1 i C. Najlepszymi źródłami witaminy C są: natka pietruszki, papryka czerwona, brokuły, szpinak, owoce cytrusowe i jagodowe. Bogate w witaminę A są: morele, suszone śliwki, dynia, marchew, szpinak i sałata. Źródłem witaminy B1 powinny być przede wszystkim: produkty zbożowe, mleko i jego przetwory, jaja, ryby.

Zwiększone zapotrzebowanie na składniki pokarmowe przyczynia się do konieczności wykluczenia z diety produktów, które dostarczają pustych kalorii i są ubogie w składniki mineralne. Mowa o słodyczach, ciastach, chipsach czy słonych paluszkach.

4. Składniki mineralne

W diecie osób z nadczynnością tarczycy należy zwrócić uwagę na wapń. Jego źródłem jest mleko i przetwory mleczne.

5. Sposób przygotowywania posiłków

Specjaliści zalecają dietę lekkostrawną. Unikajmy potraw smażonych, tłustych. Niepożądane są również produkty wzdymające oraz drażniące przewód pokarmowy (kapusta, brukselka, groch, soja, orzechy, migdały, kasze gruboziarniste). Zrezygnujmy też z ostrych przypraw (pieprz, chili, papryka).
Najlepsze będą potrawy gotowane w wodzie i na parze, duszone oraz pieczone w piekarniku.

6. Napoje

Kofeina ma negatywny wpływ na układ krwionośny. Właśnie dlatego warto ograniczyć spożycie kawy, mocnych herbat i coca-coli.

Zobacz także:Nadczynność tarczycy - co warto o niej wiedzieć?Jak przebiega leczenie farmakologiczne w nadczynności tarczycy?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (4)
/25.08.2014 11:36
Ja bym był ostrożny ze stosowaniem diet znalezionych w internecie. W końcu ze zdrowiem nie ma żartów :) Lepiej skorzystać z pomocy specjalisty, który po zbadaniu dopasuje indywidualną dietę. Najlepiej taki specjalista, który zajmuje się chorobami tarczycy jak na przykład: dietetyk tarczyca
/21.06.2013 10:27
A gdzie o niedoczynności? Artykuł jest niekompletny i kto to w ogóle pisał?
/26.09.2012 18:28
a ja nie miałam pojęcia, że i w przypadku nadczynności trzeba jeść dużo białka, zawsze myślałam, że to niedoczynność wymaga stosowania diety wysokobiałkowej, na pewno tę wiadomość wykorzystam przy pisaniu bloga (zapraszam: tarczyca.edu.pl) tzn. zawrę w nim taką informację, po resztę odsyłając do źródła :-)
POKAŻ KOMENTARZE (1)