Dieta przy niedoczynności tarczycy jest kluczowa. Czego nie jeść?

Poznaj 5 grup produktów – wszystkie są bardzo popularne w polskiej kuchni i wszystkie utrudniają leczenie niedoczynności tarczycy. Zobacz, jak ułożyć codzienny jadłospis.
Diana Ożarowska-Sady / 30.12.2017 04:30 / aktualizacja: 11.10.2019 14:47

Książek, blogów i różnych publikacji o diecie przy niedoczynności tarczycy jest mnóstwo. Z jednej strony to dobrze, bo temat jest ważny, a schorzenie powszechne. Z drugiej - nawał informacji i kategoryczne (a wręcz bezkrytyczne) podchodzenie do niektórych teorii sprawia, że coraz więcej pacjentek z niedoczynnością tarczycy przechodzi na mało urozmaiconą dietę. A ta zdrowiu nie służy. Dlatego zebraliśmy podstawowe zasady żywienia przy niedoczynności tarczycy.

W skrócie:

Co to za choroba?

O chorobach tarczycy mówi się coraz więcej, bo to powszechny i realny problem zdrowotny dzisiejszych czasów. Wśród schorzeń dotyczących tego gruczołu najczęściej diagnozuje się niedoczynność tarczycy. To sytuacja, w której tarczyca produkuje zbyt małą ilość hormonów. Schorzenie nie jest proste do zdiagnozowania, bo daje szereg niejednoznacznych objawów.

Nieprawidłowo funkcjonująca tarczyca wpływa na cały organizm, a nieleczona może być niebezpieczna dla zdrowia. Bardzo ważne jest regularne kontrolowanie choroby u lekarza endokrynologa i leczenie farmakologiczne. Przeprowadzono jednak wiele badań, które potwierdzają, że odpowiednie żywienie odgrywa istotną rolę w leczeniu chorób tarczycy.

Dieta nie może zastąpić leczenia, ale istnieją pewne jej składniki – witaminy i składniki mineralne, które są niezbędne do produkcji hormonów tarczycowych. Należą do nich jod, żelazo, selen cynk oraz witaminy A, D3, B2 i B3, dlatego też warunkiem prawidłowej syntezy hormonów tarczycy jest dostarczenie ich w diecie
– mówi endokrynolog ze Szpitala Medicover, lek. Marta Kunkel.

3 zasady diety

1. Zdrowa dieta powinna być zbilansowana – dlatego musi dostarczać składników z każdej kategorii produktów (białka, tłuszcze, węglowodany). Ta przy niedoczynności tarczycy niewiele różni się od diet redukujących zagrożenie cukrzycą czy chorobami układu krążenia. Tak jak i one zaleca:

  •  ograniczać węglowodany proste (np. słodycze, biała mąka), a stawiać na te złożone (z produktów pełnoziarnistych i warzyw),
  • wybierać dobrej jakości źródła białka, np. tłuste ryby morskie, chudy drób (bez skóry), jajka,
  • tłuszcze zwierzęce zastępować dobrej jakości tłuszczami roślinnymi (np. oliwą z oliwek czy olejem rzepakowym).

2.  Dieta przy niedoczynności tarczycy nie może nadmiernie ograniczać kalorii – obcięcie ich np. do liczby mniejszej niż 1200 kcal dziennie powoduje w dłuższej perspektywie spowolnienie przemiany materii, a z tą przy niedoczynności tarczycy i tak już jest nieciekawie. Bezpieczniej jest trzymać się limitu 1500–1800 kcal na dobę, jednak jadłospis powinien być zbilansowany i dostosowany do każdego osobno - uwzględniając nawyki żywieniowe i tryb życia (w tym ilość aktywności fizycznej). 

3. Choć mówi się o zbawiennym wpływie jodu na tarczycę, przy niedoczynności tarczycy powinniśmy ostrożnie używać z soli. Choć jest jest ona jodowana, to jednak nadal jej podstawowym składnikiem jest chlorek sodu (NaCl), jego nadmiar powoduje zaś zatrzymywanie wody w organizmie (co sprzyja zwiększeniu wagi i obrzękom) oraz  zwiększa ciśnienie krwi. Zalecana dawka soli to płaska łyżeczka na dobę (z uwzględnieniem przyprawy użytej do potraw, chleba czy wędlin).

niedoczynność tarczycy dieta
grafika: Ula Bugaeva

Niezbędne składniki mineralne

Trzeba pamiętać, aby w ramach pełnowartościowych posiłków dostarczać organizmowi niezbędne składniki mineralne. Chorzy na niedoczynność tarczycy powinni szczególnie zadbać o pokrycie zapotrzebowania na:

  • jod,
  • selen,
  • żelazo,
  • cynk,
  • witaminy B12, D, C i E,
  • b-karoten.

Czego unikać?

A jak jest w przypadku innych wpływających na tarczycę składników? Postaraj się unikać słodyczy, słodkich napojów gazowanych, gotowych dań z przetworzonych produktów, fast foodów. Warto ograniczyć też białe pieczywo i produkty na bazie pszennej mąki. Zamiast smażyć w głębokim tłuszczu, piecz w folii lub gotuj na parze. Pij co najmniej 2 litry wody i zieloną herbatę i ziółka.

Należy również pamiętać, że istnieją tzw. goitrogeny - związki mogące wpływać na metabolizm jodu, zmniejszając jego stężenie w organizmie, co w konsekwencji prowadzi do rozwoju wola. Substancje te występują głównie w warzywach kapuścianych, jarmużu, rzepie. Innymi substancjami pokarmowymi hamującymi czynność tarczycy są flawonoidy - genisteina i daidzeina zawarte w soi
– mówi endokrynolog, lek. Marta Kunkel.

To nie wszystko. Pod lupę wzięliśmy grupy produktów żywnościowych budzące największe kontrowersje. Zobacz w galerii, czego nie jeść przy niedoczynności tarczycy - 5 grup produktów.

Więcej o chorobach tarczycy:Niedoczynność tarczycy może być niebezpieczna u kobiet w ciążyUtajona nadczynność lub niedoczynność tarczycy – jak ją rozpoznać?Nie lekceważ objawów Hashimoto. To nie jest zwykła choroba tarczycy

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (5)
/19.02.2018 06:57
świńska tarczyca suplement diety Thyroid TR Thiroyd NDT tajski Naturalne rozwiązanie dla syntetycznych hormonów tarczycy. Potoczna "świnka" jest zdrowa, skuteczna i tania. Mam sprowadzany z Tajlandii suplement diety Thiroyd 1000 tabletek po 60 mg. Sprzedaję po 180zł + 20 zł przesyłka pobraniowa. Również mam suplement Thyroid TR (bez laktozy i glutenu), 1000 tabletek po 60 mg, za 250 zł, włącza to koszt wysyłki rejestrowanej z Tajlandii. Mogę też go wysłać z Polski, ale za 350 zł. Proszę przekaż znajomym. dziekuję z góry Jan Krongboon massagewarsaw malpa gmail
/10.01.2018 20:06
Zmień się nawet w ciągu jednego tygodnia! Pozbądź się tłuszczu na zawsze, zbuduj piękna smukłą sylwetkę lub wspaniałe muskularne ciało! Wejdź teraz na: wwwigortreneronlinepl i wygraj 10.000 złotych!
/02.01.2018 17:51
Aneta - no właśnie napisane jest, że w większości przypadków te ograniczenia, to jednak ściema. Jak nie masz dodatkowo nietolerancji itp, to się po prostu nie masz tym co przejmować. Ja też jem normalnie, tylko na nadmiar węgli muszę uważać, bo szybko mi wtedy waga idzie w górę.
POKAŻ KOMENTARZE (2)