Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska to zwyczaje żywieniowe populacji zamieszkujących region basenu Morza Śródziemnego, jak Grecy, Włosi czy Hiszpanie.

W rankingu U.S. News & World Report, gdzie poddano szczegółowej analizie 38 diet, została uznana za 2 najzdrowszą dietę świata (zaraz po ciecie DASH).

Dieta ta składa się bowiem z wyjątkowo korzystnych dla zdrowia:

  • warzyw (głównie zielonych i strączkowych) 
  • produktów z pełnego ziarna 
  • ryb i owoców morza
  • oliwy z oliwek
  • dopuszcza się tu picie wina

Poznaj najważniejsze zasady diety śródziemnomorskiej

Po raz pierwszy dieta śródziemnomorska została opisana w latach 50. XX w. przez amerykańskiego epidemiologa Acela Keysa, który zwrócił uwagę na korelację między sposobem odżywiania się populacji zamieszkujących basen Morza Śródziemnego a niską wśród nich zachorowalnością m.in. na choroby układu krążenia.

Dietetycy zwracają jednak uwagę, że o ile duże spożycie warzyw czy ryb nie może mieć negatywnego wpływu na zdrowie, o tyle lepiej nie nadużywać oliwy z oliwek. W diecie Japończyków, wśród których jest najwięcej 100-latków na świecie i choroby układu krążenia też należą do rzadkości, oliwa z oliwek uznawana jest za niezdrowy tłuszcz.