Wzorce płciowe w reklamie

Kobieta /fot.Fotolia fot. fot. Fotolia
Czy reklamy sprawią, że płeć stanie się nie istotnym atrybutem człowieczeństwa? Obserwując współczesną kulturę dostrzec można stopnie zacieranie różnic między kobietą a mężczyzną i postępujący kryzys klasycznego wizerunku macho.
/ 10.02.2012 10:35
Kobieta /fot.Fotolia fot. fot. Fotolia

Marylin na srebnym ekranie

W wielu współczesnych reklamach mamy również do czynienia z rezygnacją z typowego dla przeszłości sposobu „wizualizacji płciowości”. W przekazach podkreślających tradycyjne role płciowe i ścisłe rozgraniczenie między płciami mężczyzna był bardzo „męski” (np. kowboj w reklamach papierosów marki Marlboro), a kobieta bardzo „kobieca” (ileż to blondynek a la Marylin Monroe przewinęło się przez plakaty i telewizyjne ekrany!).

Zdyscyplinowane „oko” oczekiwało jasno zdefiniowanego przekazu w zakresie tożsamości męskiej i kobiecej, który wyrażał się w wizualnym image modeli i modelek. Spojrzenie oczekiwało muskularnych owłosionych ciał mężczyzn o zdecydowanym wyrazie twarzy oraz wiotkich, powabnych talii kobiet o łagodnych miękkich rysach.

Zobacz też: Ciało, które staje się osobowością

Redefinicja męskości?

Postacie, które nie pasowały do schematów poznawczych (zniewieściali wizualnie mężczyźni i „męskie” kobiety), były postrzegane jako nienaturalne (niezgodne z naturą mężczyzny i kobiety). Współcześnie mamy do czynienia coraz częściej z zakwestionowaniem tego typu oczekiwań.I tak w magazynach mody pojawiają się grupowe zdjęcia półnagich dziewcząt i chłopców, które zaprzeczają dotychczas panującym normom wizualnym.

Zmierzch super-mężczyzn

Na jednym z nich sylwetki obu płci nie różnią się w żaden znaczący sposób (co stanowi ostateczny wyraz rezygnacji z eksponowania takiej formy męskości, którą symbolizowały postacie superbohaterów filmowych: Burta Lancastera, Kirka Douglasa, Clinta Eastwooda, Sylvestra Stallone, Arnolda Schwarzeneggera, Mela Gibsona czy Harrisona Forda).

Płeć zanika

Dziewczęta mają krótkie włosy i wąskie biodra, chłopcy są pozbawieni muskulatury i owłosienia na klatce piersiowej, ich fryzury są niekiedy dłuższe niż dziewcząt. Kolejnym aspektem znoszenia rozróżnienia jest brak butów (jako że buty męskie i kobiece różnią się zasadniczo). Cała grupa ubrana jest w dżinsowe spodnie. Postacie mają bardzo łagodny wyraz twarzy. Nie ma tutaj żadnego podtekstu odnośnie do walki płci; ma się wrażenie, jakgdyby płci w ogóle nie było (jest to kolejny przejaw czy wymiar swoistego postfeminizmu – skoro płeć „znika”, idee feminizmu tracą swój sens).

Płciowa jedność

Nie występuje też żaden przejaw inwersji płci. Chłopcy nie zamieniają się z dziewczętami rolami płciowymi. Występuje tu natomiast zmieszanie się cech i wyróżników, które tradycyjnie definiowały role i ciało (badania wykazują, że część nastolatków preferuje chłopięco-androgyniczny wygląd u mężczyzn: pozbawiony owłosienia, bez tradycyjnych męskich atrybutów fizycznych i seksualnie niezagrażający – jego symbolem może być Leonardo di Caprio). Ponadto na pokazach mody coraz częściej prezentuje się style „uniseksualne” – mężczyzna jak(o) kobieta, kobieta jak(o) mężczyzna. Tego typu wizualne teksty znakomicie wpisują się w trend naturalizacji biseksualizmu.

Z drugiej jednak strony, podważając wizualny image „silnego mężczyzny”, kwestionują jego płciową dominację oraz prowokują postawienie pytania, czy istnieje płeć czy tylko różnorodne (re)prezentacje płciowości?Podane przykłady w znacznym stopniu zaprzeczają więc typowemu dla przeszłości binaryzmowi płci, uosobionemu, zdaniem J. Cocks, przez postacie bosmana i modelki. Obie te postacie stanowią opozycję w ramach hegemonicznego porządku płci; są „wyrzeźbione” przez procesy dyscyplinowania ciała i tożsamości.

Zobacz też: Kultura obnażania – seksualizm dzisiaj

Bosman i modelka

On jest silny i nieugięty, ona wiotka i zmysłowa. On stanowi uosobienie potencjalnej ekspansywności oraz witalności, ona – powabu i próżności. On nawykł do brutalnego rozkazywania, ona zaprasza męskie oko do inwazji. Bosman przeszedł cały cykl posłuszeństwa, autorytetu i przemocy po to, aby wymazać z jego tożsamości jakikolwiek ślad kobiecości.Modelka w trakcie przygotowań do pokazów i sesji w pracowniach fotograficznych pozbawiana jest znaku aktywnej woli; jest uczona ucieleśniać perfekcyjny obiekt spojrzenia.

Kruchość płci

Obie te postacie stanowić mogłyby ekstrema na linii męskość – kobiecość (trudno sobie wyobrazić, aby bosman chciał używać perfum, które nadawałyby mu „aurę kobiecości” lub poddał się operacji plastycznej w celu likwidacji zmarszczek). Współcześnie ciała i tożsamości bosmanów spotkać można coraz rzadziej (metaforycznie – jedynie na statkach i na siłowniach). Coraz więcej mężczyzn zmierza w kierunku tożsamości kruchej i to zarówno w kontekście cielesnym, jak i tożsamościowym.

Fragment pochodzi z książki "Kryzys męskości w kulturze współczesnej", Zbyszko Melosik, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2006, publikacja za zgodą wydawcy.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

18-24 KWIETNIA
szaleństwo zakupów
Rabat 30%* i prezent**
Rabat 30%* i prezent**
Rabat 30%* od 299 złotych i pr... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO24
Zobacz
+
Rabat 30%* i prezent**
Online
Stacjonarnie

Rabat 30%* od 299 złotych i prezent** od 499 złotych w salonach Estēe Lauder oraz na www.esteelauder.pl. *Wykluczenia: linia AERIN, Luxury Collection, Re-Nutriv, zestawy, nowości, produkty mini i przecenione. Nie łączy się z innymi rabatami. **Oferta ważna do wyczerpania zapasów. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO24
Zobacz
-20% wybrany asortyment
-20% wybrany asortyment
20% zniżki na asortyment znajd... więcej»
Kod rabatowy:crazy24
Zobacz
+
-20% wybrany asortyment
Online

20% zniżki na asortyment znajdujący się z w zakładce Szaleństwo Zakupów na www.sleeplessinwarsaw.com. Szczegóły na stronie. 

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:crazy24
Zobacz
-20% przy zakupach za_min 200 zł
-20% przy zakupach za min 200 zł
Rabat na całą kolekcję, zarówn... więcej»
Kod rabatowy:DIVERSE2024
Zobacz
+
-20% przy zakupach za min 200 zł
Online
Stacjonarnie

Rabat na całą kolekcję, zarówno rzeczy pełnowartościowych jak i przecenionych. Warunkiem skorzystania z promocji jest minimalny paragon o wartości 200 zł oraz okazanie/wpisanie kuponu dostępnego w wersji elektronicznej (online) Szaleństwa Zakupów oraz na stronach www partnerów  Elle; Glamour; Viva.

Akcja nie łączy się z innymi akcjami/promocjami. Oferta i szczegóły dostępne w sklepach stacjonarnych i na diversesystem.com.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:DIVERSE2024
Zobacz
-20% na wszystko
-20% na wszystko
Rabat 20% na cały asortyment d... więcej»
Kod rabatowy:WIOSNA20
Zobacz
+
-20% na wszystko
Online
Stacjonarnie

Rabat 20% na cały asortyment dostępny na naoko-store.pl, w butiku w Poznaniu (Posnania),  Warszawie (Elektrownia Powiśle) oraz Łodzi (Manufaktura). Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:WIOSNA20
Zobacz
-40% przy zakupach za min. 50 zł
-40% przy zakupach za min. 50 zł
Skorzystaj z kodu WIOSNA40 i o... więcej»
Kod rabatowy:WIOSNA40
Zobacz
+
-40% przy zakupach za min. 50 zł
Online

Skorzystaj z kodu WIOSNA40 i otrzymaj 40% zniżki na produkty nieprzecenione, oznaczone tym kodem na eveline.pl/skorzystaj-z-promocji przy zakupach za min. 50 zł. Oferta ważna tylko na eveline.pl w dniach 18-24.04.2024. Kody rabatowe nie łączą się. Szczegóły na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:WIOSNA40
Zobacz
Tylko teraz! -30% na nową kolekcję
Tylko teraz! -30% na nową kolekcję
Skorzystaj z promocji -30% na... więcej»
Kod rabatowy:ZAKUPY2024
Zobacz
+
Tylko teraz! -30% na nową kolekcję
Online
Stacjonarnie

Skorzystaj z promocji -30% na nową kolekcję przy zakupie minimum 2 sztuk w salonach i na www.esotiq.com. Promocja nie dotyczy produktów bazowych i kosmetyków. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:ZAKUPY2024
Zobacz
REKLAMA