Lęk przed wystąpieniami publicznymi

Lęk przed wystąpieniami publicznymi

"Jestem studentem i strasznie stresuje mnie wygłaszanie referatów (a to na moim wydziale jest niestety konieczne i częste). Mimo tego, że jestem zawsze dobrze przygotowany, cała grupa jest mi przyjazna, profesor również nie jest srogim człowiekiem." - zobacz w jaki sposób opanować lęk przed publicznym wystąpieniem
Małgorzata Machnicka / 17.06.2008 11:32
Lęk przed wystąpieniami publicznymi

Dobre przygotowanie

Objawy, które towarzyszą nam podczas wygłaszania referatu, są typowe dla dość silnego stresu. Oczywiście najbardziej poważnym z nich jest wspomniana przez pana pustka w głowie, która uniemożliwia poprawne wykonanie zadania. Ważne jest skąd bierze się tak silny stres. Tego typu lęk odczuwa znakomita większość ludzi, tyle że w różnym natężeniu. Oczywiście można sobie z nim radzić

Stres tym bardziej przeszkadza w wykonaniu zadania, im zdanie to jest trudniejsze. Wynika z tego jeden prosty wniosek – czym lepiej przygotujemy się do swojego wystąpienia, tym mniej zaszkodzi nam stres.

Warto wiec dobrze znać treść, którą chcemy przekazać, warto też mieć pod ręką ściągawki. Oczywiście referat nie może być odczytem, ale jeśli od czasu do czasu zerkniemy na wypisany w punktach plan, z pewnością nie będzie to przeczyć idei referatu, natomiast pomoże nie gubić się i da nieco większe poczucie bezpieczeństwa.

Kiedy warto przyznać się do stresu?

Wielu ludziom w takiej sytuacji pomaga krótkie przedstawienie swoich problemów związanych ze stresem. Oczywiście gdyby miało to być wystąpienie bardzo oficjalne, przed dużą grupą obcych ludzi, opowiadanie o swoich kłopotach mogłoby być źle odebrane. Jeśli jednak wspomnimy, czy nawet z góry przeprosi za drżący głos i inne objawy na forum grupy ze studiów – ludzi, których dobrze znamy – na pewno nie będzie to żadne faux pas,  zaś dać może nieco większy komfort.

Ćwiczenia, ćwiczenia i jeszcze raz ćwiczenia

Jeśli zaś idzie o trwałe opanowanie problemu, oczywiście są na to sprawdzone sposoby. Właściwy trening jest tu najlepszą metodą, ale nie oznacza to, że nie możemy spróbować we własnym zakresie. Przede wszystkim powinniśmy jak najczęściej „skazywać się” na wystąpienia publiczne. Trening czyni mistrza. Jeśli będziemy unikać sytuacji stresogennych, problem będzie narastać. Warto też, w miarę możliwości, po każdym referacie zapytać kolegów o wrażenia.

Zobacz też: Tajemnice lęku

Strach ma wielkie oczy

Zasada ta sprawdza się zawsze, gdy chodzi o lęk i stres. Z pewnością emocje każą nam dopatrywać się wielkich błędów i trudności tam, gdzie ich nie ma wcale lub są niezauważalne dla otoczenia. Doskonałe efekty daje też informacja zwrotna. Wygłaszając jakiekolwiek przemówienie nie mamy możliwości obserwowania samego siebie, a zatem niedostępna jest nam obiektywna informacja na temat jakości wystąpienia. Jeśli poćwiczymy na sucho wystąpienia w domu, przed kamerą, łatwiej będzie dostrzec ewentualne niedociągnięcia i wyeliminować je, z pewnością zaś takie samodzielne ćwiczenie da nam większą pewność siebie

Kiedy sięgnąć po pomoc?

Nie warto również przedwcześnie rezygnować z pomocy psychologa. Wielu ludzi, którzy nie wierzą w skuteczność pomocy psychologicznej, już po kilku wizytach nie może wyjść z podziwu nad tym, jak wiele się zmieniło w ich życiu. Dotyczy to także stresu. Oczywiście tego typu usługi nie zawsze są tanie. Jeśli jednak uda się zorganizować grupę, nie będzie problemów ze znalezieniem psychologa, który poprowadzi zajęcia. Ten rodzaj trudności znacznie bardziej nadaje się do treningu grupowego, niż indywidualnego. Nie jest też wykluczone, że znajdziemy na swojej lub blisko położonej uczelni wydział psychologii, gdzie studenci starszych lat często potrafią już poprowadzić bardzo dobre zajęcia związane z pokonywaniem stresu. Wiele ośrodków zajmujących się pomocą psychologiczną współpracuje też ze stażystami, którzy mogą poprowadzić trening za naprawdę niewielkie pieniądze.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (7)
/09.01.2013 23:20
Ja czuję często lek ogólnie przed jakimikolwiek wystąpieniami i jakos tabletki mnie nie przekonują. Za to zastanawiam się nad szkoleniem (jeśli tak można to nazwać) w RM ACADEMY - wiem, że ludzie mają różne poglądy na temat coachingu, ale mam też sporo znajomych, którym właśnie takie sesje bardzo pomogły. Chcę się wybrać konkretnie na tę http://www.rmacademy.pl/szkolenia/pokonaj-stres - mam nadzieję, że w końcu uda mi się pokonać swój stres, przynajmniej częściowo.
/20.08.2012 12:25
Witam, Jestem zawodowym aktorem i od 10 lat zajmuję się też nauczaniem ludzi publicznego występowania. Pracowałem z wieloma osobami, które odczuwają duży stres i pomogłem im poradzić sobie z tym. Z racji tego, że podłoża stresu mogą być bardzo różne, różne są też sposoby przeżywania go i objawy, to i metody radzenia sobie z nim mogą być bardzo różne... Co do powiedzenia słuchaczom, że się stresujemy... osobiście uważam, że to dość dobra metoda - tak pokazuje moje doświadczenie. Przy czym ważne jest to, jak to powiemy i jakich słów użyjemy. A jeszcze ważniejsze, byśmy my sami dali sobie prawo do tego stresu, powiedzenia o nim i mówiąc o nim czuli się dobrze z tym komunikatem. Słów "Zaraz zrobię się czerwona jak cegła za co przepraszam" zdecydowanie nie polecam. Ale jeśli powiesz "Szanowni Państwo bardzo zależy mi na tym, by byli Państwo zadowoleni z naszego spotkania i aby wszystko się udało i w związku z tym nieco się stresuję, więc proszę mi to wybaczyć." Możesz jeszcze dodać: "Pewnie przynajmniej część z Państwa podobnie przeżywa występowanie publiczne, więc liczę na dużą wyrozumiałość z Państwa strony." Jeśli tak to powiesz i dodatkowo na uśmiechu, to myślę, że wywołasz tylko pozytywne reakcje i sama sobie też pomożesz. (emocje nazwane tracą swoją moc.) Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o metodach radzenia sobie z takim stresem do zapraszam do zapoznania się z moją publikacją DVD "Pozbądź się stresu przed wystąpieniami publicznymi" - kliknijcie w googlach i na pewno to znajdziecie. To 2h materiał video wraz z podręcznikiem do samodzielnej pracy. Znajdziecie tam mnóstwo porad, technik, sposobów. Jeśli potrzebowalibyście więcej informacji, to chętnie odpowiem na pytania i pomogę w tej kwestii. Pozdrawiam serdecznie, Michał Taran
/06.07.2012 13:20
taak już widzę sb wychodzącą przed ludzi i mówiącą " wygłaszając to będę czerwona jak cegła więc z góry przepraszam" ktoś kto pisał to jest chyba jakiś niepoważny
POKAŻ KOMENTARZE (4)