Kiedy stres może Ci zaszkodzić - dystres

Kiedy stres może Ci zaszkodzić - dystres

Stres, który zaczyna szkodzić naszemu zdrowiu, samopoczuciu (lub choćby tylko wydajności w pracy czy nauce), często określa się jako dystres czyli po prostu stres szkodliwy. Przede wszystkim są to sytuacje, w których jesteśmy poddani zbyt silnemu lub zbyt długotrwałemu jego oddziaływaniu.
/ 06.06.2008 12:28
Kiedy stres może Ci zaszkodzić - dystres

Gdy stres paraliżuje

W pierwszej sytuacji niejednokrotnie nie potrafimy sobie z nim poradzić, w drugie często go nie zauważamy. Zanim problemy urosną, warto zwrócić uwagę na kilka symptomów i podjąć właściwe kroki zaradcze.Zastanów się, co może być przyczyną nieustannego zmęczenia, pomimo tego, że pracy nie masz więcej niż zwykle. Zwróć uwagę na to, że bliscy coraz częściej wspominają, że jesteś zbyt rozdrażniony, wybuchowy, przestajesz nad sobą panować.Przemyśl przyczyny ciągłego zapominania, problemów z koncentracją, kłopotów z zabraniem się do pracy, apatii.Nie bagatelizuj dolegliwości fizycznych, zwłaszcza problemów z ciśnieniem, palpitacjami serca, z oddychaniem, drżeniem rąk i bólem żołądka.Przemyśl swoje kłopoty ze snem.Pomyśl, dlaczego pomimo tego, że starasz się rozwiązywać swoje problemy, masz wrażenie, że ciągle kręcisz się w kółko, a sprawy nie posuwają się do przodu. Zastanów się, czy praca, życie rodzinne, spotkania ze znajomymi, ciągle dają ci tyle samo zadowolenia, co wcześniej.

Zobacz też: Czy stres ma związek z ryzykiem chorób?

Jak poradzić sobie ze zbyt silnym stresem?

Jeśli twój stres odbija się na zdrowiu fizycznym, przede wszystkim skontaktuj się z lekarzem. Jeśli jednak podstawowym problemem nie jest organizm lecz psychika, jeśli nie jesteś pewien, skąd biorą się twoje problemy i dlaczego sobie z nimi nie radzisz – w pierwszej kolejności porozmawiaj z najbliższymi osobami o tym, co się w tobie zmieniło, jak odbierane jest twoje zachowanie, jak jesteś postrzegany.
Być może taka rozmowa pozwoli wypracować jakiś sposób na kłopoty. Warto jednak zastanowić się nad wizytą u psychologa lub psychiatry – w publicznej służbie zdrowia nie potrzebujesz skierowania. Warto pamiętać, że stres jest zależny nie tylko od sytuacji, ale również od sposobu jej postrzegania. Nawet jeśli niewiele da się zmienić w twoim życiu, możesz się nauczyć inaczej patrzeć na swoje problemy, przez co stres może wydatnie się zmniejszyć

Zobacz też:Kiedy stres może ci pomóc – eustres

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (5)
/18.11.2014 15:53
Tak, każdy z nas się stresuje. Nie znam osób, które mają pełny komfort psychiczny. Zioła pomagają, ważna też jest dieta. Spróbuj od czasu do czasu sięgnąć po preparaty, które mają wzbogacony skład np. Nervocalm, warto mieć pod ręką w sytaucjach stresowych w pracy czy w domu. One na szczęście nie uzależniają, są bezpieczne. Szybko dają ukojenie i siłę do działania.
/07.10.2014 07:25
Melisa, lawenda, rumianek i inne zioła jak najbardziej, ale suplemnty zdecydowanie odradzam, zwłaszcza że ich przyswajalność jest kiepska.
/16.09.2014 20:15
Próbowałaś piś melisę, brać suplementy typu forstres. Mi coś takiego pomogło jak miałam w życiu niezbyt ciekawą sytuację, na pewno też odprężająco działa ruch, możesz spróbować treningów relaksacyjnych, albo po prostu z kimś pogadać o tym.
POKAŻ KOMENTARZE (2)