Jak zarządzać swoim czasem fot. Fotolia

Jak mądrze zarządzać swoim czasem? Oto najlepsza metoda!

Zbyt wiele spraw traktujemy jako bardzo pilne i robimy je w pierwszej kolejności. Stale brakuje nam więc czasu na rzeczy ważne. Jak to zmienić?
/ 14.01.2016 06:59
Jak zarządzać swoim czasem fot. Fotolia

Ciągły brak czasu rodzi frustrację i sprawia, że stale mamy poczucie, że to, co istotne odkładamy na bliżej nieokreśloną przyszłość. Jeśli to także twój problem i chcesz wydostać się z tego błędnego koła, poznaj metodę stosowaną przez profesjonalnych trenerów na warsztatach psychologicznych.

Jak mądrze zarządzać swoim czasem?

Na początek: zrób listę

Weź dużą kartkę i spisz rzeczy, które masz do zrobienia w najbliższym tygodniu. Nie zastanawiaj się zbyt długo, notuj wszystko, co ci się przypomni. Może tu być zarówno "nastawić pranie", "przyszyć guzik do płaszcza", jak i "pójść na wywiadówkę", "zapłacić rachunek za telefon". Teraz przyjrzyj się notatkom i sprawdź, do której z poniższych kategorii pasują. Przeczytaj, co to oznacza oraz rady, co robić w danej sytuacji.

Kategoria 1: Ważne i pilne

Najlepiej, gdyby tu nie było żadnych zadań, albo maksymalnie dwa. Jeśli są, to znaczy, że wydarzyła się jakaś sytuacja kryzysowa, na którą nie miałaś wpływu albo dopuściłaś do jakichś zaniedbań. Teraz zatem jak najszybciej zajmij się tymi sprawami.

Kategoria 2: Ważne i niepilne

To najważniejsza dla ciebie kategoria. Właśnie tu wpisz swoje bliskie i dalekosiężne plany i na tych zadaniach się skup. Tu też powinno być najwięcej wpisów. To oznacza, że właściwie planujesz czas i nie zaniedbujesz rzeczy istotnych dla samej siebie. Warto, by znalazły się tu zajęcia typu: nauka języka, aktywność fizyczna, rozwój osobisty, projekty do pracy lub inne rozłożone w czasie zadania. Jeśli dopuścisz do zaległości w tej kategorii, będziesz zmuszona przenieść zadanie do czerwonej, a to jak wiadomo nie jest korzystne.

Kategoria 3: Pilne i nieważne

Tu znajdują się zadania nie mające większego wpływu na nasze życie. W zasadzie są to sprawy, niezbędne, ale jednocześnie takie, które równie dobrze mógłby za ciebie zrobić ktoś inny. Jeśli nie ma nikogo takiego, staraj się dążyć do tego, by zajmowały ci jak najmniej czasu.

Kategoria 4: Nieważne i niepilne

Zajęcia, o których spokojnie możemy zapomnieć. To klasyczni złodzieje czasu – np. oglądanie godzinami profili znajomych na Facebooku. Jeśli naprawdę sprawia ci to przyjemność możesz potraktować to jako moment na relaks. Warto jednak się kontrolować, bo pożerają czas!

Na podstawie tekstu Marzeny Bartoszuk opublikowanego w "Przyjaciółce".

Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj:

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/09.02.2016 09:55
Aby skutecznie zarządzać czasem należy przede wszystkim uwierzyć, że możemy przejąć nad nim kontrolę. Mamy tak naprawdę tyle samo czasu, co nasi przodkowie. Ani minuty mniej niż wielcy odkrywcy, najbogatsi ludzie globu oraz ludzie szczęśliwi. Dlaczego zatem Ty tak bardzo cierpisz na brak czasu? Zapraszamy na udział w szkoleniu prowadzonym metodą coachingową BE-MASTER. Program szkolenia obejmuje m.in.: • pracę z rolami, wartościami w twoim życiu; • pracę z przekonaniami na temat czasu, które blokują swobodne działanie; • techniki, metody i sposoby zarządzania czasem. Szkolenia BE-MASTER COACHING nie narzucają jednego sposobu myślenia. Pozwalają odnaleźć w Tobie rozwiązania. Dlatego są skuteczne. Zapraszamy be-master.pl