Złe samopoczucie fot. Fotolia

Jak rozpoznać przesilenie wiosenne?

Przesilenie wiosenne, jako efekt długotrwałego przemęczenia, zaczyna się bardzo niepozornie. Do osłabienia organizmu bardzo często prowadzą: stres, negatywne emocje oraz brak niezbędnych substancji odżywczych. Jak sobie radzić z przesileniem wiosennym?
/ 07.03.2012 11:30
Złe samopoczucie fot. Fotolia

Przesilenie wiosenne, czyli gdy zaczyna się robić cieplej…

Kiedy kończy się zima, większość z nas ma nadzieję, że wszystkie dolegliwości zdrowotne miną. Idzie wiosna więc będzie nam coraz lepiej… A tu niemiła niespodzianka. Co zrobić gdy wczesną wiosną zamiast zastrzyku energii przychodzi do nas zmęczenie?

Przesilenie wiosenne, jako efekt długotrwałego przemęczenia, zaczyna się bardzo niepozornie. Do osłabienia organizmu bardzo często prowadzą: stres, negatywne emocje oraz brak niezbędnych substancji odżywczych. Wniosek nasuwa się jeden: odpoczynek jest tak samo ważny jak odpowiednia dieta. Regeneracja organizmu, a także dostarczenie mu odpowiednich substancji odżywczych, to podstawa dobrej kondycji fizycznej i psychicznej!

Długi odpoczynek nie zawsze pomaga

Kiedy mimo długiego odpoczynku wciąż czujemy się źle, to sygnał, że organizm jest na tyle osłabiony, iż system odpornościowy nie radzi sobie z atakującymi go chorobami. Dlatego też osoby przemęczone częściej doznają różnych dolegliwości.

Dodatkowo stres, jakiego doznajemy każdego dnia, mobilizuje organizm do działania. Wykorzystuje rezerwy energetyczne, które uaktywniają się w sytuacjach zagrożenia lub wzmożonego wysiłku. Wszystkie zapasy kiedyś jednak się kończą. Przychodzi wiosna i okazuje się, że zwyczajnie organizm nie ma już siły, bo „skończyło się zgromadzone paliwo napędowe”.

„Cała sytuacja przypomina wtedy błędne koło. Wciąż osłabieni łapiemy kolejne infekcje. Nierzadko stan takiej osoby drastycznie pogarsza się, bo jej układ odpornościowy permanentnie nie działa tak, jak powinien. W takiej sytuacji nawet zwykłe przeziębienie może okazać się poważną i długo trwającą chorobą. Wszystko to sprawia, że na powrót do zdrowia zamiast kilku dni czekamy tygodniami. Ponadto obniżona odporność sprzyja rozwojowi nowych wirusów, bakterii, pasożytów oraz drożdżycy. Zwiększa się nawet podatność na alergie” – wyjaśnia Rostisław Rodkin z Centrum Diagnostyki Organizmu Revitum.

Zobacz też: Witaj wiosno, czyli sposób na przesilenie wiosenne

Czy doznaję przesilenia wiosennego?

Objawy przesilenia to:

  • alergie,
  • zmniejszony apetyt,
  • uczucie niepokoju i/lub depresje,
  • problemy z żołądkiem,
  • zawroty i/lub bóle głowy,
  • niezbyt klarowne myślenie,
  • zwiększone pragnienie,
  • podirytowanie,
  • obniżona temperatura,
  • utraty pamięci i/lub słaba koncentracja,
  • nocne pocenie się,
  • zaczerwienienia skóry,
  • obolałe gardło,
  • zaburzenia widzenia,
  • powiększone węzły chłonne,
  • podrażnienia przy wypróżnianiu się,
  • wrażliwość na zimno i/lub bóle stawów.

Czasem winna psyche

A co jeżeli problem zmęczenia leży w tobie: po prostu nic ci się nie chce? Pamiętaj wtedy o jednym: w zdrowym ciele zdrowy duch! Nasza psychika sprawnie funkcjonuje, kiedy organizm jest zdrowy. Warto zatem mieć na uwadze to, że samopoczucie jest często jedyną informacją jaką przekazuje chory już organizm. Jeśli więc czujesz się dużo gorzej niż zwykle, nic ci się nie chce, nie możesz się nad niczym skoncentrować to znak, żeby sprawdzić stan swojego zdrowia.

Są już dostępne nowoczesne metody diagnostyczne, takie jak np. test obciążeń, które pozwalają zbadać organizm człowieka pod kątem przyczyn dolegliwości, bez żadnej ingerencji w organizm. Dzięki testowi można określić co jest przyczyną przesilenia i objawów z nim powiązanych.

Zobacz też: Czym jest depresja sezonowa i jak sobie z nią radzić?

Źródło: materiały prasowe/mn

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (22)
/06.03.2019 10:50
Ja sięgam tylko po naturalne wspomagacze, sen i sport :D zapisałam się ostatnio na fitness i oprócz tego przez internet zamówiłam koncentrat pierzgi pszczelej, który z tego co czytałam pomaga uzupełnić niedobory witamin właśnie podczas takiego przesilenia :) no i śpię regularnie od 22 do 7 rano i jest ok jak na razie
/11.04.2018 11:42
Na wzmocnie nie organizmu na wiosnę (przy okazji pozbyciu się paru kilogramów) tylko to rozwiązanie: zbijamywage.pl/preparaty-wspomagajace-odchudzanie/probiox-plus-nowoczesne-rozwiazanie-na-odchudzanie-i-nie-tylko
/26.02.2018 13:15
Ja do 2016 miałam poważne problemy podczas przesilenia wiosennego. Nawet zdarzały się stany depresyjne i lęki. W styczniu 2017 wybrałam się do zielarskiego bo nie lubię chemicznych leków. Polecono mi suplement Bee Pearl z pierzgi pszczelej i zaczęłam stosować. Przesilenie przeszłam bardzo dobrze! Może czasem nie chciało mi się wstawać do pracy ale ogólnie było ok i obyło się bez stanów depresyjnych i lęków!
POKAŻ KOMENTARZE (19)