POLECAMY

Jak radzić sobie z bezsennością?

Nieleczona bezsenność prowadzi do zaburzeń w funkcjonowaniu całego organizmu, przyczyniając się do rozwoju wielu niebezpiecznych schorzeń. Skąd biorą się problemy ze snem i jak im przeciwdziałać? Czy leki nasenne mogą – paradoksalnie – prowadzić do bezsenności?
Jak radzić sobie z bezsennością? fot. fot. Fotolia

Czy bezsenność jest groźna?

Chyba każdy z nas zna to uczucie, kiedy jesteśmy zmęczeni i próbujemy zasnąć, a tysiąc myśli kołacze w głowie i nie pozwala zmrużyć oka do samego rana. Sen jest błogosławieństwem, regeneruje organizm i pozwala zebrać siły na kolejny dzień. Powtarzające się nieprzespane noce oraz towarzyszący temu stres mogą w efekcie doprowadzić do poważnych zaburzeń.

Problemy ze snem dotykają wiele osób, bez względu na wiek, płeć czy charakter. Zdarza się, że pojawiają się sporadycznie i szybko mijają. Ale gdy bezsenne noce nasilają się, to znak, że dzieje się coś niepokojącego i bez pomocy specjalisty się nie obejdzie.

Skąd się biorą problemy ze snem?

Nikt nie jest w stanie wskazać bezpośredniej przyczyny bezsenności. Są one indywidualną sprawą każdego człowieka – problemy rodzinne, nadmiar obowiązków, stres w pracy czy traumatyczne przeżycia tylko ją pogłębiają.

Przyczyn bezsenności i stresu może być naprawdę dużo. Począwszy od zatrucia organizmu toksynami, drożdżakami, pasożytami, niewłaściwą pracą tarczycy, zachwianiem równowagi hormonalnej, niedoborem kwasów tłuszczowych, witaminy B itp. Dlatego ważne jest podjęcie odpowiednich kroków przywracających zdrowy sen, czyli zdiagnozowanie przyczyn” mówi Irena Stolorz z Centrum Diagnostyki Organizmu Revitum.

Wśród przyczyn braku snu można wymienić również takie czynniki jak:

  • niehigieniczny tryb życia,
  • brak aktywności ruchowej,
  • zła dieta,
  • używki (alkohol, kawa, herbata, papierosy czy narkotyki),
  • leki, nawet te nasenne. Jest to niebezpieczne, ponieważ po dłuższym czasie zażywania mogą uzależniać i wzrasta potrzeba na coraz to większe dawki, aby móc spokojnie zasnąć.

Wszystkie te czynniki mogą zakłócać zdrowy sen, co po dłuższym czasie wpłynie niekorzystnie nie tylko na zdrowie fizyczne, ale i psychiczne.

Zobacz też: Bezsenność - jak ją leczyć i jak jej zapobiegać?

Czym grozi długotrwała bezsenność?

Nieleczona prowadzi do zaburzeń w funkcjonowaniu całego organizmu, przyczyniając się do rozwoju wielu niebezpiecznych schorzeń. Niewyspanemu człowiekowi towarzyszy stan permanentnego zmęczenia, braku energii i chęci do życia. Bezsenność wywołuje rozdrażnienie, podatność na stres, kłopoty z koncentracją i pamięcią, wielokrotnie powtarzające się w ciągu dnia bóle głowy i mięśni. Niedobór snu może prowadzić do osłabionej zdolności oceny sytuacji i kłopotów ze skupieniem wzroku.

„Zalecam wykonanie testu obciążeń, który ukazuje stan całego organizmu i procesów w nim zachodzących. Umożliwia kompleksowe podejście do objawów, co zwiększa szansę na prawidłowe ustalenie przyczyn danej dolegliwości i w miarę zareagowanie szybką reakcję na zaistniałą sytuację” – dodaje Irena Stolorz.

Zobacz też: dział Zdrowy sen

Źródło: materiały prasowe/mn

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (4)
/rok temu
https://terapiasokami.pl/pl/blog tutaj można przeczytać jak sok z marchewki, selera, pietruszki i kapusty pomaga na bezsenność. Dobrze jest też przewietrzyć sypialnię, posłuchać relaksacyjnej muzyki czy wziąć ciepłą kąpiel z olejkami eterycznymi.
/2 lata temu
mi pomógł odpromiennik bio info w sypialni. czytanie wycisza, kąpiele, ćwiczenia rozciągające to tak naprawdę działania pomocnicze, nie rozwiażą problemu, jeśli spać nie można codziennie....
/5 lat temu
Mi najlepiej się zasypia, gdy kładę się z książką już po 22. Po ok. 10-20 minutach czytania odpadam, czasem nawet szybciej. Zauważyłem też, że im szybciej zasnę, tym uczucie wyspania jest większe, przy tej samej długości snu. Polecam lekturę największych mitów dotyczących snu.
POKAŻ KOMENTARZE (1)