Jak długo spać, żeby się wyspać?

Jak długo spać, żeby się wyspać?

Odpowiednia ilość snu pozwala nam pozbyć się zmęczenia i napięcia fizycznego. Jest świetnym sposobem na odzyskanie energii, ale nie tylko. Co może dać nam sen i jak długo powinniśmy spać, aby się wyspać?
/ 15.11.2010 13:38
Jak długo spać, żeby się wyspać?

Po co nam sen?

Zdrowy sen wpływa na poziom naszej energii i jakość działania „na jawie”. Podczas snu umysłowi człowieka przywracana jest jego jasność, a organizm może się w końcu uwolnić od codziennego stresu i napięć.

Według amerykańskich naukowców sen wzmacnia pamięć oraz prowadzi do uporządkowania nagromadzonych informacji. Dzieje się to, gdy śpimy, ponieważ wtedy ludzki mózg jest w stanie przetworzyć duże ilości materiału, jakie są mu dostarczane za dnia.

Optymalna ilość snu może także pomóc w utrzymaniu prawidłowej wagi. Gdy śpimy za krótko, organizm zaczyna wydzielać hormon, odpowiedzialny za odczuwanie głodu. Im krócej więc śpimy, tym bardziej jesteśmy głodni. Jednak zbyt długi sen również niekoniecznie służy naszej sylwetce, gdyż może spowalniać procesy przemiany materii.

Siedem i pół

Istnieją różne teorie na temat tego, ile powinniśmy spać. Według jednych naukowców najzdrowszy sen trwa od 6,5 do 7,5 godziny. Inni twierdzą, że zdrowy sen mieści się w granicach 6–8 godzin. Skąd ta półgodzinna rozbieżność?

Według jednej z teorii idealny czas snu to wielokrotność 90 minut. Sen bowiem składa się z cyklów, trwających 1,5 godziny, podczas których przechodzimy przez różne fazy. Najlepszym momentem na obudzenie się jest koniec takiego cyklu, co oznacza, że najbardziej wypoczęta będzie osoba, której udało się przespać 6 bądź 7,5 godziny.

Czytaj też: Jaki jest skład naszych ulubionych przekąsek?

Sen chroni przed chorobami

Jednak autorytetem w sprawie długości naszego snu powinien być nasz własny zegar biologiczny. To on wyznacza nam porę snu w cyklu dobowym i alarmuje o stopniu zmęczenia organizmu. Każdy człowiek posiada własną, indywidualną długość snu, jaka jest mu potrzebna do optymalnego funkcjonowania za dnia.

Nie należy przesadzać z długością spania, gdyż długie nocne czuwanie może doprowadzić do większego zmęczenia organizmu. Z drugiej strony zbyt krótki sen jest często przyczyną schorzeń układu krążenia, chorób serca, a nawet bezsenności. Jeśli odczuwasz zmęczenie i senność – to wystarczający sygnał, aby udać się na spoczynek.

Polecamy: Co wiemy o dopalaczach?

Zalety krótkiej drzemki

Podobno najlepszą porą dnia na popołudniową drzemkę są godziny 12.00-16.00. Krótka przerwa na sen ma swoje zalety. Po pierwsze daje ulgę przeciążonemu umysłowi. Ponadto, według amerykańskich i greckich naukowców, regularne zażywanie poobiednich drzemek może uchronić nasze serce przed choroba wieńcową. Wobec takich faktów, gdy w środku dnia poczujemy się zmęczeni, nie można zrobić nic innego, jak tylko się zdrzemnąć.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (11)
/19.12.2016 23:16
Dziewczyny, Ja przez ostatni po przeprowadzce do nowego mieszkania przeżywałam tortury, wstawałam niewyspana, połamana, po pracy przychodziłam i musiałam się kłaść na godzinna drzemkę, no dramat. Dzieki rodzicom, nie mam już takich problemów, zlitowali się i kupili mi nowy materac, akurat latino hilding i powiem wam, że dużo się zmieniło, nie wstaje już połamana, a popołudniowe drzemki zdarzają mi się tylko wtedy gdy rzeczywiście śpię za mało.
/20.08.2014 18:22
[quote=~gosia] Jak naturalnie pozbyć się bezsenności i porządnie się wyspać. Aby zyskać energię na nowy dzień Twój organizm potrzebuje wypoczynku. Wypoczynkiem tym jest właśnie sen, który daje czas na odpowiednią regenerację. Właśnie dlatego nie możesz zapomnieć jak dużą rolę w Twoim życiu odgrywa sen. Ma on wpływ na koncentrację, nastrój i samopoczucie. Zapotrzebowanie dorosłego człowieka na sen to 8 godzin w ciągu doby, zaś średnia długość snu to od 7 do 9 godzin. Jednak ważne jest , żeby sen ten był nieprzerwany tak, aby kolejne fazy snu mogły po sobie następować. Właśnie one pozwalają na regenerację a nawet usunięcie napięcia z najbardziej obciążonych okolic kręgosłupa. Czas wypoczynku jest sprawą indywidualną, więc sam musisz go sobie wyznaczyć. Jest on zależny od preferencji, cyklu dobowego i zegara biologicznego. Sen wpływa pozytywnie na psychikę między innymi wzmaga poczucie zadowolenia, zmniejsza napięcie psychiczne, pomaga w odreagowaniu stresu. Podczas snu w naszym organizmie zachodzą taki procesy jak utrwalanie pamięci czy naprawa uszkodzonych komórek. Wtedy też wydziela się np. hormon wzrostu. Jednak aby wszystkie te procesy mogły zajść w naszym organizmie potrzeba na to czasu. Dlatego właśnie tak ważny jest długi, nieprzerwany sen. A to z powodu tego, że organizm zaczyna wypoczywać dopiero po 1-2 godzinach snu. Najbardziej intensywny proces regeneracji następuje między 22:00 a 1:00 . Bardzo ważna jest tak zwana higiena snu, czyli czynności wykonane przed snem , które ułatwią odpowiedni wypoczynek. Należy ustalić stałą porę wypoczynku, nie spać w ciągu dnia a już tym bardziej w miejscach do tego nie przeznaczonych ( fotele, pojazdy ), sprawić by łóżko kojarzyło nam się jedynie ze snem ( nie należy w ciągu dnia kłaść się, jeść w łóżku czy oglądać tam telewizję ), ostatni posiłek zjeść 2 godziny przed snem. W zasypianiu może pomóc relaksacyjna muzyka, odpowiednia temperatura w sypialni ( 18-20 stopni Celsjusza ) , kąpiel trwająca 15-20 minut a nawet odpowiednio dobrana piżama ( luźna, wykonana z naturalnych materiałów wchłaniających pot). Jeśli nie uda nam się zasnąć nie należy się zmuszać. Można wtedy wyjść, poczytać lub wykonać inną odprężającą czynność i pójść spać dopiero gdy poczujemy znużenie . Jeśli jednak mimo stosowania się do powyższych zaleceń nie jesteś w stanie zasnąć lub wyspać się bardzo możliwe , że borykasz się z bezsennością . Wyróżniamy dwa typy bezsenności: okresową oraz przewlekłą. Bezsenność okresowa spowodowana jest zazwyczaj przez nieodpowiedni styl życia , stres , częste podróże ( zmiany stref czasowych ) ale również nieodpowiednią higiena snu. Innym naturalnym sposobem leczenia bezsenności jest stosowanie ziół. Wiele osób wystrzega się tego sposobu, lecz niepotrzebnie. Jest od zdrowszy od tabletek nasennych a w dodatku skuteczny. Nie ma też skutków ubocznych a i cena jest przystępna. Najlepsze zioła na sen : 1. Melisa - pomaga zwalczyć niepokój, rozluźnia i sprawia, że stajemy się senni. 2. Lawenda z kozłkiem lekarskim – działa tak jak melisa. 3. Lipa- działa uspokajająco i rozgrzewająco. Jednak w przypadku lipy jej działanie jest indywidualne. Jeśli cierpisz na nadczynność tarczycy lipa może utrudnić sen. 4. Rumianek- pozytywnie pływa na trawienie i dobry sen. 5. Estragon – źródło wielu witamin, działa uspokajająco. 6. Serdecznik- obniża ciśnienie, działa uspokajająco i odprężająco. 7. Arcydzięgiel lekarski- korzystnie wpływa na układ trawienny, działa antydepresyjnie i uspokajająco. 8. Chmiel zwyczajny- a dokładniej wyciągi szyszek chmielu- pomaga zwalczyć trudności w zasypianiu, działa uspokajająco. 9. Mięta- obniża ciśnienie krwi. 10. Męczennica cielista- działa rozkurczowo na naczynia krwionośne, pomaga zwalczyć bezsenność. polecam http://leczeniebezsennosci.pl [/quote] Do powyższych ziół warto dodać melatoninę, która skutecznie wyreguluje rytm okołodobowy organizmu. Gotowe preparaty można otrzymać w większości aptek, wystarczy zapytać farmaceuty. Pozdrawiam. Magda, doradca online Sen Apotex. www.senapotex.pl
/20.08.2014 13:15
co trzeb zrobić żeby schudnąć
POKAŻ KOMENTARZE (8)