POLECAMY

Ćwiczenia przynoszące ulgę naszym oczom

Wielogodzinna praca przed monitorami komputerów, wieczorny relaks przed telewizorem, a nawet praca z książkami w kiepskim oświetleniu mogą „męczyć” nasz wzrok. Zmęczone oczy potrzebują odpoczynku. Najlepiej zrobić sobie krótką przerwę na ćwiczenia rozluźniające nasze oczy.
Ćwiczenia przynoszące ulgę naszym oczom fot. Fotolia

Ćwiczenia te mogą wydawać się banalne, ale pozwalają „przypomnieć” naszym oczom, jak prawidłowo pracować. Podczas pracy na komputerze nasze oczy skupione są na niewielkiej płaszczyźnie znajdującej się w tej samej odległości. Choć oglądamy obrazy sprawiające wrażenie trójwymiarowości i ogromnych przestrzeni – naszych oczu nie da się oszukać. Nasz mózg interpretuje widziany obraz jako trójwymiarowy – oglądając film wydaje nam się, że naprawdę widzimy horyzont, dalekie przestrzenie, krajobrazy.

W rzeczywistości jednak nasze oko nie zmienia akomodacji – cały czas nastawione jest na obserwowanie punktów znajdujących się w tej samej odległości od gałki ocznej, równej odległości oddalenia monitora od twarzy. Aby zmienić akomodację naszego oka powinniśmy wykonać kilka ćwiczeń.

Ćwiczenie 1

Co 10-20 minut przenieśmy wzrok na przedmiot oddalony od nas co najmniej o 6-7 metrów. Wzrok utrzymujemy na tym przedmiocie kilkanaście sekund, próbując bardzo dokładnie zobaczyć jego krawędzie, strukturę etc.

Ćwiczenie 2

Co 30 minut zamknij oczy na ok. 2 minuty. Patrz się w powstałą ciemność aż do momentu, kiedy ustaną wszystkie błyski i mroczki.

Ćwiczenie 3

Ćwicz mięśnie gałek ocznych. Nie poruszając głową popatrz w górę, w dół, w prawo i w lewo. Następnie wybierz jednolite tło o łagodnym odcieniu i rysuj wzrokiem ósemki.

Zobacz też: Jak dbać o oczy podczas pracy przy komputerze?

Ćwiczenie 4

Poćwicz szybką zmianę akomodacji. Weź do ręki długopis, wyprostuj się, unieś rękę tak, aby końcówka długopisu znajdowała się na linii wzroku w odległości ok. 30 cm. Następnie patrz na zmianę: na końcówkę długopisu i na wybrany wcześniej punkt na linii wzroku oddalony o kilka metrów. Postaraj się, aby ruch poziome i pionowe gałek były minimalne.

Ćwiczenie 5

W każdej możliwej sytuacji staraj się, aby Twój wzrok odpoczywał na kolorze zielonym. Jeżeli możesz – ustaw na biurku w miejscu swojej pracy niedużą roślinę (nie powinna cię rozpraszać).

Na koniec pamiętaj także, aby często mrugać. Spróbuj wyrobić sobie odruch, np. przy każdym sięganiu po herbatę zaczynaj świadomie i intensywnie mrugać. Po jakimś czasie wejdzie Ci to w nawyk.

Uwaga! Nie pocieraj oczu. Niektórzy mają nawyk pocierania zmęczonych oczu, czasem jest to odruch bezwarunkowy przy wysuszonej rogówce. Przy pocieraniu wytwarza się histamina, która dodatkowo nasila uczucie swędzenia i pieczenia oczu.

Zobacz też: Jak dobrze dobrać oprawki okularowe?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (48)
/3 lata temu
ja polecam krople ocutears. moim zdaniem najlepsze jeśli chodzi o sposób na suche oczy
/3 lata temu
moją zmorą jest suchość oczu, ale problem ten rozwiązuje zakraplanie oczu preparatem ocutears, polecam, fajne krople
/3 lata temu
moje oczy bywają bardzo suche, ale używam kropli cationorm, które mają świetne nawilżające działanie i problem suchości znika
POKAŻ KOMENTARZE (45)