Liczba komórek odpornościowych we krwi rośnie już po niedługim spacerze, co więcej, zaczynają one szybciej krążyć po organizmie, co zwiększa szanse na wykrycie i zneutralizowanie patogenu/ fot. Fotolia

Kiedy szwankuje układ odpornościowy?

Zaburzenie funkcji układu odpornościowego może być spowodowane przez kilka przyczyn. Części z nich możemy uniknąć, poprzez zapewnienie organizmowi właściwych substancji odżywczych i wysiłek fizyczny. Niektóre, choć rzadko spotykane, mają charakter wrodzony.
/ 31.10.2011 00:57
Liczba komórek odpornościowych we krwi rośnie już po niedługim spacerze, co więcej, zaczynają one szybciej krążyć po organizmie, co zwiększa szanse na wykrycie i zneutralizowanie patogenu/ fot. Fotolia

Co osłabia nasz układ odpornościowy?

Układ immunologiczny ma za zadanie chronić organizm przed namnażaniem się patogenów. Co więcej, zapamiętuje te, które nawiedziły nasz organizm i przy następnych odwiedzinach szybko je rozpoznaje i neutralizuje. Z tego względu tak ważne są szczepienia – nie tylko te obowiązkowe w wieku dziecięcym, ale także sezonowe, na przykład przeciw grypie.

Jak wspomóc swoją odporność w tej codziennej, żmudnej walce?

Nieocenioną rolę odgrywa sposób odżywiania. I nie chodzi o to ile, gdzie i jak jesz, ale co jesz. Monotonna dieta złożona z bułek, sera, szynki i czasem ziemniaków nie jest najlepszym rozwiązaniem. Nie chodzi też o to, aby magazynować w sobie zapasy witamin i minerałów, niczym litosfera. Jedyne co trzeba zrobić, to jeść różnorodnie i urozmaicać codzienne posiłki tak, aby zapewniały zapotrzebowanie na mikro- i makroelementy. Niedobory witamin, na przykład A, E, D i kwasu foliowego i takich minerałów, jak cynk i żelazo mogą zaburzać funkcję komórek odpornościowych (limfocytów). Nie tylko warzywa i owoce, ale też mięso, ryby i rośliny strączkowe powinny znaleźć się, jeśli nie w codziennym, to chociaż w tygodniowym menu. Co więcej, prawidłowa ilość błonnika zapewnia dobrą pracę układu pokarmowego: przyspiesza perystaltykę, czyli ruchy jelit i sprawia, że strawione resztki pokarmu nie zalegają w nich. Ułatwia to oczyszczenie organizmu z toksyn – tych, które zjedliśmy i tych, powstałych podczas trawienia.

Czytaj: Toksyny są wśród nas - o źródłach toksyn

Stres również potrafi skutecznie obniżyć siły reakcje układu odpornościowego. Tak się dzieje, ponieważ układy hormonalny i nerwowy są dość silnie powiązane z układem immunologicznym. Stąd na jego kondycję mają wpływ nasze myśli, emocje i uczucia. Obciążenia te można skutecznie rozładować poprzez wysiłek fizyczny, czy stosując metody relaksacyjne.

Brak ruchu powoduje, że układ odpornościowy zasypia. Warto zauważyć, że liczba komórek odpornościowych we krwi rośnie już po niedługim spacerze. Co więcej, komórki te krążą szybciej po organizmie, co zwiększa ich szanse, na wykrycie i zneutralizowanie patogenu.

Jak choroby wpływają na odporność?

Zmniejszenie odporności może być spowodowane nie tylko czynnikami zewnętrznymi, ale także chorobami ogólnoustrojowymi. Ma to miejsce na przykład u pacjentów z przewlekłą niewydolnością nerek i chorych na cukrzycę, a także choroby nowotworowe.

Istnieje również grupa rzadkich wrodzonych niedoborów odporności. Choroby te objawiają się już w dzieciństwie i polegają na nieprawidłowym funkcjonowaniu komórek układu odpornościowego.

Zobacz: Co warto wiedzieć o pierwotnych niedoborach odporności (PNO)?

Warto zauważyć, że istnieją stany fizjologiczne, w których występują niedobory odporności, czego przykładem jest ciąża.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (5)
/07.01.2018 14:12
Ja biegam i czasem brało mnie przeziębienie szczególnie gdy biegałam po deszczu. W zielarskim polecono mi naturalny suplement Bee Pearl i teraz odkąd go stosuję to żaden deszcz nie jest mi straszny i od pół roku nie wzięło mnie przeziębienie :D
/28.11.2015 12:34
Warto stosować Swanson Grzybek Agaricus Blazei to ciekawy specyfik mający na celu wzmocnienie układu odpornościowego. Zamawiamy najcześciej go z greenportu
/14.05.2013 12:53
Potwierdzam, ale witamina D, cynk i selen są niezbędne dla pracy systemu odpornościowego. Dowiedziałam się, że polifenole z granatu i czarnego bzu doskonale uzupełniają swoje działanie przeciwutleniające, dodatkowo jeszcze wspomagają działanie innych składników. Dlatego mój typ to kilkadziesiąt kropli Granaimun ;)
POKAŻ KOMENTARZE (2)