Najważniejsze zasady, których przestrzeganie chroni przed rakiem!

Czy telefony, spaliny lub linie wysokiego napięcia mogą powodować raka? Które jedzenie sprzyja zachorowaniu na nowotwór? Sprawdź!
Najważniejsze zasady, których przestrzeganie chroni przed rakiem!

Co powoduje raka?

Nowotwory nie są nieuleczalne. Podstawą zwiększenia szans wyzdrowienia, a najlepiej w ogóle uniknięcia tej choroby, jest przede wszystkim zdrowy styl życia, odpowiednia dieta, silny układ odpornościowy organizmu. Oczywiście, nie zawsze źródłem zachorowania są czynniki, na które możemy mieć wpływ. Czasem mają na to wpływ czynniki genetyczne.

Uważa się, że ok. 20% zachorowań na raka jest wynikiem oddziaływania właśnie określonych genów.

Co więc robić, by uniknąć nowotworu?

Należy na przykład starać się unikać wyczerpania psychicznego, stresu, konfliktów emocjonalnych, napięć i kłótni. Należy natomiast starać się być zrelaksowanym, zajmować się ćwiczeniami relaksacyjno-gimnastycznymi. Zaleca się, poza tym, unikania różnych trujących substancji chemicznych i spożywczych, jak alkohol, papierosy, częstego kontaktu z dymem z fabryk, spalin samochodowych itp.

Co jeść, aby nie zachorować?

Warto jest ograniczać spożywanie mięs i kiełbas wędzonych i smażonych, zwłaszcza tych grillowanych. Uważa się, że zdrowa, antyrakotwórcza dieta powinna być uboga w tłuszcze zwierzęce i cukier.

Tak więc, starajmy się ograniczać do minimum spożywanie słoniny lub smalcu, zwęglonego mięsa, natomiast masło jedzmy najlepiej tylko klarowane. Jedzmy też dużo owoców, zbóż i warzyw, zwłaszcza bogatych w błonnik, selen, cynk i mangan, na przykład brokuły, kapusta, sałata, kalafior, brukselka, pełnoziarniste produkty zbożowe, orzechy. Błonnik oczyszcza przewód pokarmowy z toksyn i złogów, natomiast jego brak znacząco może wpłynąć na rozwój raka jelit czy żołądka.

Poza tym niektóre soki i napary ziołowo-warzywne mają silne właściwości antyrakotwórcze.

Należą do nich na przykład: olej z siemienia lnianego, olej z wiesiołka, napar z szałwii, pokrzywy czy jemioły, sok z buraka czerwonego, selera i marchwi, z rzodkwi i ziemniaka, które to mają istotny wpływ na wzmocnienie układu odpornościowego.

Podobnie zielona herbata, która skutecznie neutralizuje toksyny, jest ostatnio „modnym” środkiem profilaktyki przeciw nowotworom.

Jedzmy nie więcej niż 500 g czerwonego mięsa tygodniowo (czyli wieprzowiny, wołowiny lub baraniny), znacznie ograniczmy spożycie wysoko przetworzonego mięsa, głównie wędlin.

Zobacz też: Jak uniknąć raka? 12 zasad!

Uwaga na spaliny…

Również spacerowanie po ulicach, gdzie mamy duże natężenie ruchu samochodowego, jest szkodliwe dla zdrowia.

Starajmy się też unikać żywności sztucznie barwionej substancją chemiczną zwaną aniliną, wybierajmy jedzenie naturalne. Wiele innych barwników również ma właściwości rakotwórcze, jak choćby te z grupy AZO. Barwione są nimi na przykład margaryny dla nadania ładnego, żółtego zabarwienia, aby bardziej przypominały masło.

…i na grzyby

Nie wolno spożywać zapleśniałej żywności, jak również mieszkać w zagrzybiałych, pokrytych pleśnią pomieszczeniach. Zamieszkiwanie w pobliżu zakładów chemicznych, jak choćby fabryki papieru, też jest niebezpieczne, ponieważ podczas bielenia papieru wydzielane są dioksyny. Dotyczy to również spalarni śmieci, bliskiego kontaktu z przedmiotami, w których znajduje się azbest, arsen czy formaldehyd, który służy do wyrobu tworzyw sztucznych.  Nawet aluminium posiada właściwości rakotwórcze, dlatego lepiej nie korzystać z aluminiowych czy niklowanych naczyń.         

Linie wysokiego napięcia

Niebezpieczne jest też zamieszkiwanie, czy nawet dłuższe przebywanie w pobliżu linii wysokiego napięcia, dłuższe przebywanie bezpośrednio przy kuchence mikrofalowej, a nawet blisko włączonego ekranu telewizyjnego.

Unikajmy słońca

Unikajmy też intensywnego wysiadywania na słońcu. Nadmierne opalanie się sprzyja powstawaniu nowotworów skóry. Należy opalać się po nasmarowaniu skóry specjalnym olejkiem ochronnym i pilnować, aby skóra nie ulegała oparzeniu.

RTG kontra rak

Warto też pamiętać o tym, aby jak najrzadziej robić sobie zdjęcia rentgenowskie – tylko wówczas, kiedy jest to absolutnie niezbędne.

Czy telefon powoduje raka?

Niektóre badania naukowe wskazują, że częste korzystanie z telefonów komórkowych może mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie, nawet powodując powstawanie nowotworu mózgu, choć ostatecznie nie zostało to jeszcze dokładnie udokumentowane. Generalnie uważa się, że nowotwory złośliwe mają tendencję do powstawania w miejscach długotrwałych infekcji, podrażnienia błony śluzowej czy skóry. Dlatego starajmy się szybko reagować na wszelkiego rodzaju infekcje, zranienia, tak aby nie odkładać i nie przeciągać ich leczenia w czasie.

Przykładem może być choćby niewłaściwie umiejscowiona proteza uzębienia, która regularnie powoduje i pogłębia miejscowe skaleczenie. Nawet tak z pozoru banalna rzecz, jak  ciągłe odparzenie skóry w tym samym miejscu, jest z tego względu niebezpieczne i grozi nowotworem skóry.

Zobacz też: Te gwiazdy wygrały z rakiem piersi!

Źródło: wydawnictwo PRINTEX.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/2 lata temu
Wiem, że na rynku jest bałagan suplementowy i sprzedają wszystko co tylko można na wszystko co tylko da się ubrać w słowa. Jednak w Polsce jest kilku producentów, którym zależy nie tylko na reklamie i wielkich zyskach. Oferują także jakość. Warto o tym poczytać, poszukać informacji etc.
/2 lata temu
selen, cynk, mangan z diety... wybaczcie, ale ile trzeba tego zjeść, aby organizm zmagazynował potrzebną ilość. Nawet badania wskazują, że spożywanie selenu w Polsce jest marne. Finowie muszą dodawać do nawozów selen obligatoryjnie bez jakiegoś ale. Badania pokazują, że zachorowanie osób w Finlandii na choroby sercowo-naczyniowe zmniejszyły się. Czytałam, że naukowcy wykazali, że aby selenoproteina - P osiągnęła punkt nasycenia powinniśmy dostarczać sobie co najmniej 100 mikrogramów selenu dziennie! Orzechy brazylijskie podawane są często za doskonałe źródło selenu w diecie. Jest to owszem fakt, ale pod warunkiem, że wiemy dokładnie skąd pochodzą orzechy, po które sięgamy i wybieramy właściwe.