POLECAMY

Dieta przeciwnowotworowa w czasie Wielkanocy – co jeść, a czego unikać?

Tłuste mięsa, słodkie baby, kaloryczne sałatki z majonezem – to wszystko często pojawia się na naszych wielkanocnych stołach. Czym je zastąpić, aby zadbać o zdrowie i nie zwiększać ryzyka zachorowania na nowotwór? Wyjaśnia Urszula Grzywacz – dietetyk Affidea!
Dieta przeciwnowotworowa w czasie Wielkanocy – co jeść, a czego unikać?

Jak uchronić się przed rakiem? 

Z roku na rok potrafimy coraz lepiej i skuteczniej leczyć nowotwory, a także jesteśmy w stanie efektywniej się przed nimi chronić. Coraz częściej mówi się o tym, jak ważna jest profilaktyka przeciwnowotworowa, nie wyjaśniając jednak, co się za tym kryje.

Pierwszą i podstawową zasadą zdrowego stylu życia, który ma kolosalny wpływ na obniżenie ryzyka zachorowania na chorobę nowotworową, jest regularne wykonywanie badań profilaktycznych. Wczesne wykrycie raka pozwala na jego całkowite wyleczenie.

Ponadto antyrakowy parasol ochronny tworzą również odpowiednia dieta, regularna aktywność fizyczna, wystrzeganie się dymu tytoniowego, rozsądne korzystanie ze słońca, unikanie stresów, dobre samopoczucie i relacje z otoczeniem.

Dieta przeciwnowotworowa w Wielkanoc

Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych warto przyjrzeć się kwestii zdrowego odżywiania i zwrócić szczególną uwagę na to, jak ważna jest dieta w profilaktyce przeciwnowotworowej. Świąteczną tradycją Polaków, oprócz święcenia koszyczków wielkanocnych i oblewania wodą w Poniedziałek Wielkanocny, jest również siedzenie w rodzinnym gronie i jedzenie do syta, które w Wielkanoc ma wymiar kulturowy i religijny.  Takie świąteczne obżarstwo może nasilić problemy zdrowotne i z pewnością nie powstrzymuje rozwoju nowotworu.

Wielkanocne śniadanie

Zaczynanie dnia od pożywnego śniadania jest podstawą zdrowego odżywania i nie trzeba nikomu powtarzać tej starej jak świat prawdy. Jednak śniadanie wielkanocne jest dużym wyzwaniem dla naszych organizmów.

Zamiast owsianek, jogurtów czy pełnoziarnistego pieczywa spożywamy ciężki żurek, tłuste wędliny, pasztety i kiełbasy. A uważa się, że dieta bogata w tłuszcze nasycone pochodzenia zwierzęcego sprzyja powstawaniu raka jelita grubego, trzustki i prostaty. Nie musimy odrzucać tradycji i rezygnować ze sztandarowych potraw. Warto jednak upiec chude białe mięso i zjeść je zamiast tłustej szynki albo zrobić pasztet warzywny czy sojowy zamiast tego mięsnego okraszonego tłuszczem.

Zobacz też: Jak Polacy przygotowują się do Wielkanocy?

Warzywa i owoce w święta

Dieta antyrakowa powinna być bogata w warzywa i owoce, a ich zwiększone spożycie zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego, żołądka, płuc, piersi, trzustki, jamy ustnej i pęcherza. Warzywa i owoce zawierają błonnik i niezbędne dla zdrowia składniki mineralne, ale również są bogate w antyoksydanty neutralizujące wolne rodniki oraz fitozwiązki, które zapobiegają powstawaniu nowotworów.

Przykładem może być likopen zawarty w pomidorach poddanych obróbce cieplnej, który zapobiega zmianom nowotworowym prostaty. Dlatego zamiast goszczącej na wielkanocnych stołach skąpanej w wysokokalorycznym majonezie klasycznej sałatki jarzynowej, przygotowanej często z rozgotowanych warzyw, które w procesie obróbki utraciły już swoje wartości odżywcze, warto zrobić więcej świeżych surówek polanych na przykład oliwą z oliwek. Będzie to dużo zdrowsze rozwiązanie.

Ograniczaj cukier i sól  

Dieta przeciwnowotworowa powinna być uboga w cukier, a dla niektórych Święta Wielkanocne bez mazurków, bab i serników to nie święta. Nie musimy całkowicie odmawiać sobie przyjemności, ale lukry, kandyzowane owoce czy mąka pszenna z pewnością nie wyjdą nam na dobre. Jaka może być alternatywa?

Upieczmy ciasta z mąki razowej, zamiast masła dodajmy oliwę lub olej rzepakowy, zrezygnujmy z przesłodzonego lukru i postawmy na ciasta, które i bez cukru smakują obłędnie, na przykład szarlotka ze słodkich polskich jabłek czy ciasto marchewkowe z naturalną słodyczą marchewki. Warto również zrezygnować z soli. Ostatnie statystyki pokazują, że Polacy spożywają około dwa razy więcej soli niż wynoszą zalecenia, a nadmierne spożycie soli może prowadzić do raka żołądka i przełyku. Zastąpmy sól zdrowymi polepszaczami smaku, takimi jak czosnek, świeże zioła czy świeżo mielony pieprz. Uważajmy również na gotowe produkty przetworzone, które zawierają mnóstwo soli ukrytej.

Alkohol w czasie świąt

Warto również zwrócić uwagę na nadmierną konsumpcję alkoholu, która zwiększa ryzyko nowotworów jamy ustnej, gardła, krtani, przełyku czy wątroby. W wielu polskich domach ciężki alkohol jest nieodłącznym elementem świątecznego biesiadowania. Z pewnością nie wychodzi to nam na zdrowie. Jednak nie dajmy się zwariować – nie musimy przemieniać się w całkowitych abstynentów. Lampka dobrego czerwonego wina do obiadu nie powinna nam zaszkodzić.

Pomyślmy o tych kilku powyższych wskazówkach zanim zasiądziemy do stołu. I nie zapomnijmy, aby robić przerwy od biesiadowania. Wybierzmy się z rodziną na długi spacer, a z pewnością wyjdzie to nam na zdrowie – ruch fizyczny świetnie wpłynie na nasz organizm, a świeże powietrze pozwoli przewietrzyć umysł oraz odpędzić stresy i zmartwienia.

Zobacz też: Jakie ciasta wielkanocne piecze się w Europie?

Artykuł został napisany dla Zdrowie.wieszjak przez specjalistów Affidea, która ruszyła z akcją społeczną „Życiowy przepis”. Ma ona na celu budowanie świadomości, że badanie piersi, które kobieta może wykonywać samodzielnie lub z pomocą bliskiej osoby, jest pierwszym krokiem do wczesnego wykrycia raka piersi i może uratować życie. Regularne badania piersi powinny być więc chlebem powszednim każdej kobiety i każdego troszczącego się o nią mężczyzny. Więcej informacji na stronie: www.zyciowyprzepis.pl.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)