Skuteczne sposoby na zakwasy

Zakwasy to zmora wielu treningów, szczególnie jeśli ćwiczymy szybko i intensywnie. Potrafią skutecznie uprzykrzyć nam życie nawet na 2 lub 3 dni. Podpowiadamy jak ekspresowo się z nimi rozprawić!
/ 14.06.2013 10:16

Zakwasy to zmora wielu treningów, szczególnie jeśli ćwiczymy szybko i intensywnie. Potrafią skutecznie uprzykrzyć nam życie nawet na 2 lub 3 dni. Podpowiadamy jak ekspresowo się z nimi rozprawić!

Skuteczne sposoby na zakwasy

Fot. Depositphotos

Jeszcze do nie dawana sądzono, że zakwasy są jedynie wynikiem gromadzącego się w mięśniach kwasu mlekowego, który jest silnie wydzielany przez organizm w sytuacji niedoboru tlenu podczas intensywnego wysiłku fizycznego. Dziś możemy je określić jako dolegliwości bólowe, występujące najczęściej po 12 lub 24 godzinach od treningu. Powstają one po przez uszkodzenie włókien mięśniowych w trakcie nadmiernego rozciągania mięśni. Aby móc je szybko zregenerować po nadmiernym przeciążeniu często wymagają dodatkowego wsparcia z naszej strony. Podpowiadamy jak szybko uśmierzyć ból.

Aby ograniczyć występowanie zakwasów w przyszłości, warto przyjmować magnez oraz ograniczyć spożywanie kawy oraz alkoholu. Zadbajmy również o solidną rozgrzewkę i  rozwagę w intensywności treningu.

Sprawdzone sposoby na zakwasy:

  • Najszybszą ulgę odczujemy po gorącej kąpieli. Ważne jest jednak, aby woda była gorąca, a kąpiel trwała w miarę możliwości na tyle długo, aby mięśnie nagrzały się i rozluźniły.
  • Seans w saunie - działa podobnie jak gorąca kąpiel, choć dodatkowo oczyszcza ciało i odpręża.
  • Dla tych, którzy nie czują się najlepiej po gorących kąpielach, zalecamy naprzemienny prysznic. Przez 2 minuty spłukujemy się lenią wodą, a następnie przez kolejne 3 min ciepłą, powtarzamy tę sekwencję ok. 4 razy.
  • Masaż - może mieć równie zbawienny wpływ co rozgrzanie mięśni przez ciepło. Wykonany po treningu skutecznie zapobiega powstaniu ewentualnych zakwasów jak i wspomaga ich leczenie.
  • Nawadnianie organizmu - dla prawidłowego funkcjonowania organizmu niezbędne będzie wypijanie małymi łykami, systematycznie niegazowanej wody w trakcie zajęć. Po treningu dobrze jest wypijać sok z wiśni. Posiadają one silne związki o działaniu przeciwzapalnym i przeciwutleniającym.
  • W przypadku silnych zakwasów warto zainwestować w żelowy preparat lub maść do smarowania miejscowego o działaniu rozgrzewającym i rozluźniającym.
  • Do naturalnych środków łagodzących, zaliczyć możemy również wmasowywanie w obolałe miejsca ocet. Warto się przemóc, ponieważ metoda daje na prawdę odczuwalne i szybkie efekty.
     

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/13.05.2016 15:40
Bardzo fajny tekst, ale też trzeba pamiętać o tym, żeby się odpowiednio zregenerować po wysiłku, dla mnie nie ma lepszego sposobu niż kąpiel solankowa, świetnie regeneruje, ale też wzmacnia organizm i mięśnie.