Morsowanie fot. Adobe Stock

Morsowanie - zalety, dla kogo, jak rozpocząć

Morsowanie może być naturalnym lekarstwem na wiele dolegliwości. Redukuje poziom stresu, poprawia odporność, a nawet pomaga schudnąć.
/ 31.01.2020 10:43
Morsowanie fot. Adobe Stock

Spis treści: 

  1. Zalety morsowania
  2. Dla kogo jest morsowanie? 
  3. Od czego zacząć?

Morsowanie, czyli kąpiele w zimie, to coraz popularniejsza forma spędzania wolnego czasu. Nic dziwnego. Kąpiele lodowe niosą za sobą wiele korzyści. Przede wszystkim poprawiają krążenie oraz odporność naszego organizmu. Zalet morsowania jest jednak dużo więcej. 

Morsowanie - zalety

Warto wiedzieć, że morsowanie nie jest niczym nowym. Kąpiele w zimnie stosowane były już w średniowieczu jako lekarstwo na wiele chorób. Współcześni lekarze porównują je nawet do krioterapii, czyli leczenia zimnem

Morsowanie powinny polubić osoby, które dbają o szczupłą sylwetkę. Kąpiele przyśpieszają metabolizm i pracę naszego organizmu, co powoduje, że szybciej usuwane są z niego toksyny oraz tkanka tłuszczowa. Aktywne "morsy" twierdzą nawet, że podczas jednego sezonu morsowania można zgubić 4-5 kg. Dodatkowo zimowe kąpiele redukują cellulit i sprawiają, że nasza skóra jest znacznie jędrniejsza i gładsza.

Inne zalety morsowania:

  • poprawia wydolność sercowo-naczyniową,
  • pomaga w walce z alergiami i chorobami dermatologicznymi,
  • poprawia ukrwienie tkanek poprzez przyśpieszenie pracy serca, 
  • powoduje wzrost endorfin tzw. hormonów szczęścia,
  • powoduje zmniejszenie ryzyka wystąpienia infekcji,
  • redukuje stres, 
  • zmniejsza odczuwanie bóli mięśniowych i stawowych, 
  • zmniejsza obrzęki i stany zapalne - dzięki obkurczeniu naczyń krwionośnych.

Morsowanie - dla kogo?

Istnieje niewiele przeciwwskazań do morsowania. Na zimowe kąpiele mogą pozwolić sobie nawet osoby w podeszłym wieku. Najważniejsze jest to, aby zadbać o odpowiednią rozgrzewkę oraz dopasować czas trwania kąpieli do swojego stanu zdrowia, doświadczenia i wieku.

Trzeba pamiętać, żeby pierwsza przygoda z morsowaniem nie była dłuższa niż kilka sekund. Wraz z nabyciem doświadczenia można wydłużać kąpiele, nawet to kilku minut. Ostrożne powinny być jednak osoby mające problemy ze stawami. Ich kąpiele powinny być dużo krótsze, ponieważ niska temperatura nie działa najlepiej na chore stawy. 

Przeciwskazania do morsowania:

  • choroby serca, 
  • choroby nerek,
  • problemy z krążeniem, 
  • padaczka
  • nadciśnienie tętnicze, 
  • borelioza
  • choroby mózgu, 
  • żylaki
  • niedoczynność tarczycy. 

Z uroków morsowania nie powinny również korzystać kobiety w ciąży oraz dzieci poniżej 3 roku życia. 

Morsowanie - jak rozpocząć?

Przygodę z morsowaniem dobrze rozpocząć pod okiem doświadczonego "morsa". Nie najlepszym pomysłem jest samodzielne zanurzanie się w wodzie, szczególnie w nieznanych nam akwenach. Kąpiele w dużej grupie pozwalają nie tylko szybciej zagłębić się w tajniki morsowania, ale i przyjemnie spędzić czas. Warto śledzić lokalne wydarzenia. W wielu miejscowościach odbywają się cykliczne kąpiele morsów.

Morsowanie najlepiej zacząć na początku sezonu, czyli późną jesienią. Woda nie jest wtedy jeszcze zbyt zimna oraz co najważniejsze - pozostanie nam wiele miesięcy na wdrożenie się. Kąpiel zaczyna się od rozgrzewki. Nie musi być intensywna. Wystarczy 15-20 minut. W trakcie ćwiczeń należy stopniowo ściągać z siebie warstwy ubrań.  Po rozgrzewce następuje wejście do wody. Początkująca osoba powinna przebywać w wodzie od 5 do 30 sekund. 

Wraz z nabyciem doświadczenia długość ta jest wydłużana nawet do kilku minut. Po wyjściu z wody należy się wytrzeć do sucha i ponownie rozgrzać. Doświadczone "morsy" mogą wówczas powtórzyć czynność i wejść do wody jeszcze raz. Osoby początkujące nie powinny tego robić. 

Wybierając się na plaże, należy zabrać ze sobą niezbędny sprzęt. Do wody nie należy wchodzić boso. Konieczne są specjalne buty do pływania lub inne obuwie. 

Na morsowanie należy zabrać ze sobą: 

  • kostium kąpielowy lub kąpielówki,
  • czepek kąpielowy,
  • bieliznę na zmianę, 
  • ręcznik, 
  • obuwie do pływania,
  • termos z ciepłym napojem,
  • czapka i rękawiczki,
  • opcjonalnie mata do ćwiczeń.

Trzeba wiedzieć, że prawidłowe morsowanie w żaden sposób nie zagraża życiu czy zdrowiu. Ewentualnie komplikacje mogą pojawić się jedynie w wyniku nieprzestrzegania podstawowych zasad kąpieli zimowych.

Najczęściej niedoświadczone "morsy" zbyt dużo czasu spędzają w wodzie lub niedostatecznie się rozgrzewają, co skutkować może wychłodzeniem organizmu. W takim wypadku pojawić się może przeziębienie, gorączka, a nawet zapalenie płuc

Więcej na temat wzmacniania odporności: 
Odporność organizmu - jak o nią dbać?

Witamina C - więcej niż odporność 
Hartowanie zimnym prysznicem

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)