POLECAMY

3 powody, dla których wartość jeść nasiona chia

Należą do elity superfood, czyli produktów o wyjątkowych własnościach prozdrowotnych.
/ 5 miesięcy temu
3 powody, dla których wartość jeść nasiona chia fot. Adobe Stock

Każdy z nas zna to uczucie. Jesteśmy w dobrej formie i nagle czujemy, jakby ktoś nagle wyłączył nam zasilanie. Niespodziewanie wyjął wtyczkę z gniazdka. Odciął prąd. Przerasta nas wtedy każdy, nawet najmniejszy choćby wysiłek.

Co to jest żywność funkcjonalna?

To zwykle osłabienie wiosenne. Można wtedy sięgnąć po suplementy. Z pomocą przychodzi jednak również żywność, tzw. funkcjonalna.

Funkcjonalna czyli jaka?

Określenia to obejmuje wszystkie nieprzetworzone produkty naturalnego pochodzenia, które zawierają wyjątkowo dużo składników odżywczych, w tym tak cennych jak przeciwutleniacze. Wystarczy niewielka ilość tych produktów w diecie, by w wymierny sposób podratować zdrowie:

  • opóźnić procesy starzenia się organizmu,
  • wzmocnić odporność
  • ochronić się przed chorobami cywilizacyjnymi, takimi jak cukrzyca, nadciśnienie, alergie czy nawet nowotwory.

Spełnią one jednak swoją rolę tylko wtedy, gdy jada się je systematycznie, najlepiej codziennie.

Polskie i obce superfood

Do niedawna mieliśmy do dyspozycji wiele polskich superproduktów, jak choćby cebula czy czosnek. Ostatnio doszły jednak do nich inne, pochodzące z egzotycznych miejsc rośliny o wyjątkowych właściwościach.

Jest ich ponad 100. Dietetycy są jednak zgodni, że w tzw. ekstraklasie jest ich 5:
Obok jagód goi, quinoia, surowego kakao i spiruliny są także NASIONA CHIA.
Niewielkie nasiona chia, czyli szałwii hiszpańskiej wyglądem i własnościami przypominają nasze siemię lniane. Są tylko od niego nieco mniejsze i czarne, a nie brązowe.

Na co pomagają nasiona chia?

Chia są przede wszystkim skoncentrowanym źródłem energii. Zawierają dużo:

  • kwasów omega 3
  • błonnika
  • wapnia
  • magnezu
  • manganu
  • cynku
  • witamin z grupy B

Dzięki temu:

  • na długo zapewniają uczucie sytości
  • wspomagają spalanie tkanki tłuszczowej
  • utrzymują prawidłowy poziom cholesterolu

Dla kogo nasiona chia?

  • Idealnie więc nadają się dla osób, które chcą schudnąć lub utrzymać prawidłową wagę ciała
  • Przydadzą się też sportowcom, ponieważ wolno uwalniają energię. Ktoś, kto np. chce biegać może liczyć na to, że nie dopadnie go długo uczucie zmęczenia.
  • Trzeba jednak pamiętać, że choć mają o połowę więcej błonnika aniżeli siemię lniane, w przeciwieństwie do niego zatrzymują wodę w organizmie.

Siemię lniane bije też na głowę chia, jeśli chodzi o ilość kwasów omega-3 (jest ich niemal tyle, ile w rybach morskich), a poza tym są one w odpowiednich proporcjach do kwasów omega-6.

Siemię zawiera też dużo wit. E, cynku i o 100 razy więcej niż w chia tzw. lignan - silnych przeciwutleniczy. Dzięki temu reguluje gospodarkę hormonalną i ryzyko raka hormonopochodnego, np. piersi, jajników czy macicy.

W jakiej postaci jeść chia?

Chia dostępne są u nas w postaci deserów czy batoników. Można jednak także kupić nasiona i wykorzystać do dań przyrządzanych w domu. Najlepiej 2 płaskie łyżki chia namoczyć w wodzie lub innym płynie, np. mleku na noc. Gdy zwiększy objętość możemy je dodać do jogurtów, koktajli, soków czy deserów. 

Wiele interesujących przepisów na dania z chia znajdziesz na naszym serwisie.

Przepis na PUDDING Z CHIA

2 łyżki chia zalej 1/2 szklanki mleka kokosowego lub sojowego . Dodaj garść suszonych jagód goji, (lub żurawiny albo rodzynek) i 1/2 łyżeczki miodu. Wstaw na noc do lodówki. Początkowo mieszaj, żeby nasiona się nie skleiły.

Polecamy! Co robić, gdy dopada nas wiosenne przesilenie?Czy warto robić morfologię?Jak podreperować skołatane nerwy i zwiększyć koncentrację?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/4 miesiące temu
Nasiona chia to najlepsze superfood ever! Zawierają dużo wartości odżywczych ważnych dla naszego organizmu, np. omega-3. W mojej diecie stosuję nasiona chia, a moja dieta wgl staram się żeby była bogata w źródła witamin oraz przede wszystkim zdrowa. Dot ego stosuję suplementy diety od natural, np. omega marine i super. Bo przynajmniej nie musze martwić się tak o swoje żcyie.