Mangan fot. Adobe Stock

Mangan - właściwości, źródła, zapotrzebowanie, niedobór, nadmiar

Mangan odpowiada za mocne kości. Pierwiastek ma jednak dużo więcej właściwości. Zwiększa m.in. libido i płodność, a także poprawia stan naszej skóry. Bardzo trudno go przedawkować.
/ 25.02.2020 13:30
Mangan fot. Adobe Stock

Spis treści: 

  1. Mangan - właściwości
  2. Mangan - źródła
  3. Mangan - zapotrzebowanie
  4. Mangan - niedobór
  5. Mangan - nadmiar 

Mangan - właściwości

Mangan jest pierwiastkiem nieco mniej znanym i mniej popularyzowanym w mediach. Tymczasem okazuje się, że jest to jeden z ważniejszych składników naszego kośćca. Ponadto wykazuje działanie przeciwutleniające, a także poprawia funkcjonowanie układu nerwowego i pozytywnie wpływa na stan skóry.

Inne właściwości manganu:

  • zwiększa libido i sprawność seksualną,
  • zmniejsza PMS (zespół napięcia przedmiesiączkowego), 
  • poprawia płodność
  • chroni układ krążenia przed wolnymi rodnikami, 
  • poprawia stan skóry, 
  • poprawia funkcjonowanie mózgu.

Mangan - źródła

Mangan w bardzo dużej ilości występuje w płatkach owsianych, a także w produktach zbożowych, np. w chlebie razowym. Inne źródła manganu to: 

  • otręby pszenne,
  • orzechy i migdały,
  • żurawina,
  • jabłka,
  • ananasy,
  • morele,
  • kakao,
  • warzywa strączkowe (głównie fasola biała),
  • zielone warzywa (szpinak, jarmuż),
  • kalafior,
  • buraki,
  • marchew,
  • herbata,
  • mleko,
  • skorupiaki.

Mangan - zapotrzebowanie

Dzienne zapotrzebowanie na mangan zależy od wieku i płci. U dorosłych wynosi około 2 miligramów. Poniżej przedstawiamy dokładną rozpiskę zapotrzebowania na mangan. 

  • niemowlęta - 0,003 mg
  • dzieci od 7 do 12 miesiąca - 0,6 mg
  • dzieci od 1 do 3 lat - 1,2 mg
  • dzieci od 4 do 8 lat - 1.5 mg 
  • dziewczynki od 9 do 18 lat - 1,6 mg 
  • chłopcy od 9 do 13 lat - 1,9 mg 
  • chłopcy od 14 do 18 lat - 2,2 mg 
  • kobiety - 1,8 mg
  • kobiety w ciąży - 2,0 mg
  • kobiety karmiące - 2,6 mg
  • mężczyźni - 2,3 mg

Zarówno niedobory, jak i nadmiar manganu są obserwowane bardzo rzadko. Jednak warto mieć je na uwadze, wówczas, gdy przez dłuższy czas czujemy się źle i doskwiera nam któryś z wymienionych wyżej objawów.

Mangan trudno przedawkować, przyjmując produkty spożywcze bogate w ten pierwiastek. Objawy toksyczne po manganie obserwowano u górników, wdychających tlenek manganu w niewentylowanych szybach kopalnianych.

Mangan - niedobór

Spożywanie nadmiernej ilości produktów spożywczych bogatych w wapń, magnez, żelazo i fosfor może osłabić wchłanianie manganu, podobnie jak przyjmowanie doustnej antykoncepcji hormonalnej. Jednakże pierwiastek ten bywa zastępowany w pewnych procesach biochemicznych magnezem.

Niedobór manganu może powodować:

  • opóźnienia w rozwoju i wzroście,
  • osłabienie kości, osteoporozę,
  • wysuszenie skóry,
  • zmiany skórne,
  • osłabienie słuchu,
  • niedokrwistość,
  • zawroty głowy,
  • zaburzenia gospodarki białkowej, węglowodanowej i tłuszczowej,
  • spadek masy ciała.

Dodatkowo niedobór manganu u kobiet w ciąży może stać się przyczyną uszkodzenia błędnika u rozwijającego się płodu. Zbyt mała ilość manganu przyczynia się również do zaburzeń płodności, co jest skutkiem nieprawidłowych reakcji syntezy cholesterolu, z którego wytwarzane są hormony płciowe, sterujące płodnością.

Mangan - nadmiar

Nadmiar manganu w naszym organizmie może wywoływać negatywne skutki, zwłaszcza dla samopoczucia i zdrowia psychicznego. Powoduje:

  • spadki nastroju,
  • apatię, aż po depresję,
  • rozdrażnienie,
  • halucynacje,
  • zaburzenia snu. 

Nadmiar manganu wywoływać może także drżenia kończyn – podobne jak w przebiegu choroby Parkinsona. Oprócz tego może dojść do osłabienia funkcji wątroby.

Treść artykułu została pierwotnie opublikowana 15.09.2013 na zlecenie Edipresse.

Więcej o witaminach i pierwiastkach: 

Witamina E - na co wpływa? Oznaki niedoboru, źródła witaminy E
Witamina E - na co wpływa? Oznaki niedoboru, źródła witaminy E
Witamina E, czyli witamina młodości i płodności, jest silnym przeciwutleniaczem. Walczy z wolnymi rodnikami opóźniając procesy starzenia. Wpływa nie tylko na skórę, ale i mięśnie, układ krążenia i układ rozrodczy.
Przedawkowanie witaminy D - kiedy się zdarza i skutki przedawkowania
Przedawkowanie witaminy D - kiedy się zdarza i skutki przedawkowania
Przedawkowanie witaminy D wywołuje poważne konsekwencje. Są wśród nich m.in.: zwapnienie naczyń krwionośnych, zwiększenie ryzyka zawału i udaru.
Witamina A+E - na skórę i włosy, ale nie tylko. Oznaki niedoboru i nadmiaru
Witamina A+E - na skórę i włosy, ale nie tylko. Oznaki niedoboru i nadmiaru
Witaminy A i E to jedne z witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Słyną z pozytywnego wpływu na skórę, włosy i paznokcie. Zwiększają nawilżenie i odżywienie tych struktur. Są też dobre dla oczu i serca.
Niedobór witaminy B12 grozi anemią i stanami depresyjnymi
Niedobór witaminy B12 grozi anemią i stanami depresyjnymi
Na niedobór witaminy B12 szczególnie narażeni są ci, którzy nie jedzą produktów pochodzenia zwierzęcego. Objawy niedoboru witaminy B12 to m.in. zmęczenie, osłabienie, zawroty głowy.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)