Zioła zawierają różne aktywne biologiczne substancje, tj.: flawonoidy, alkaloidy, furanokumaryny, glikozydy, terpeny czy antocyjany/ fot. Fotolia

Które zioła wspomagają układ pokarmowy?

Masz problemy z wątrobą albo żołądkiem? Chcesz poprawić swoją przemianę materii? A może męczą Cię wzdęcia, biegunki lub masz problemy z trawieniem? Sprawdź, które zioła Ci w tym pomogą!
/ 24.06.2010 15:46
Zioła zawierają różne aktywne biologiczne substancje, tj.: flawonoidy, alkaloidy, furanokumaryny, glikozydy, terpeny czy antocyjany/ fot. Fotolia

Na trawienie

Poprawiają trawienie, pobudzają czynności żołądka:

  • kwiat: lawendy, rumianku pospolitego;
  • ziele: dziurawca, przywrotnika, krwawnika, mięty, bazylii, drapacza, szanty, majeranku, cząbru, nawłoci;
  • korzeń: mniszka, lubczyku, mydlnicy, goryszu;
  • nasienie kozieradki;
  • kłącze: rzewienia, pięciornika; liść: bobrka, melisy.

Działanie przeciwrobacze

Zaliczamy do nich: czosnek, nasiona dyni, ziele piołunu, macierzanki, tymianku, kwiat wrotyczu, owoc czarnej jagody i borówki brusznicy.

Działanie przeczyszczające

Działanie przeczyszczające mają: kwiat kocanki; owoc bzu czarnego; kora kruszyny; kłącze rzewienia; ziele: tysiącznika, lnicy; strączki sensenu; siemię lniane.

Regulacja śluzówki dróg trawiennych

Zaliczymy tu: siemię lniane; śliwki suszone; ziele: rzepiku, bukwicy; korzeń żywokostu; liści podbiału.

Działanie trawienne

Ziele: macierzanki, tysiącznika, drapacza, dziurawca, bylicy pospolitej, hyzopu, nostrzyku, majeranku, szałwii, nawłoci, przetacznika; piołun, czosnek, bylica bożodrzewko, cebula; kłącze tataraku; korzeń: podróżnika, arcydzięgla; owoc: kopru włoskiego, jałowca, kwiat rumianku, kminku, kolendry, wrzosu, kocanki, lawendy; korzeń chrzanu; szyszki chmielu; liść pokrzywy; nasienie czarnuszki, gorczycy.

Zobacz też: Herbatki ziołowe - smaczne i zdrowe!

Wpływają dobroczynnie na wątrobę

Ziele: krwawnika, dziurawca, jałowca, dzikiej róży, tysiącznika, glistnika, dymnicy, lawendy, bzu czarnego; korzeń: mniszka, podróżnika; kłącze rzewienia; znamię kukurydzy; kora kruszyny; liść: bobrka, rozmarynu.

Działają dodatnio na przemianę materii

Liść orzecha włoskiego; ziele: dziurawca, krwawnika, rzepiku, poziomki, dymnicy; nasienie kozieradki; znamię kukurydzy; kłącze perzu; gąbka słodkowodna.

Znoszą wzdęcia i nadmierną fermentację 

Kwiat: rumianku pospolitego, lawendy; korzeń: lubczyka, goryszu, arcydzięgla; kminek; koper włoski; anyż; ziele cząbru; nasienie pietruszki; liść: mięty, maliny.

Zobacz też: Fitoterapia

Działają ściągająco (przeciwbiegunkowo)

Korzeń: żywokostu, kuklika; kłącze pięciornika; kora: dębowa, kasztanowca, wierzbowa; kwiat rumianku; ziele: świetlika, dziurawca, rdestu ptasiego, szałwii, rzepiku, płucnika-mioduszki, przywrotnika, srebrnika, cząbru, nawłoci, macierzanki, tymianku, przetacznika; liść: czarnej porzeczki, maliny, orzecha włoskiego, borówki, barwinka, pokrzywy, czarnej jagody; owoce: czarnej jagody, dzikiej róży, jarzębiny.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (11)
/19.03.2018 13:36
Hejka, siemię lnianę jest świetne na trawienie, w szczególności na dobrą kondycję jelit. Stosuję mieszanke ziół Fibra Vitale od pewnego czasu (chyba coś około 2 msc) i widzę różnicę - nie mam zaparć, brzuch mnie nie boli, poprawiła mi się cera. Zresztą siemie lniane jest własnie zawarte w tym produkcie. Sprawdź :) To w pełni naturalne,
/18.01.2018 14:20
Cześć, a ja słyszałam, że siemię lniane świetnie wspomaga układ trawienny. Czy możecie mi polecić coś z siemię lnianym, jakiś produkt, cokolwiek? Mój metabolizm zwolnił, bo musiałam przerwać uprawianie sportu w wyniku kontuzji. :(
/02.01.2018 15:04
Ciekawy artykuł, dziękuję. Muszę trochę bardziej się zapoznać z niektórymi ziołami, bo jest tutaj kilka takich, których do tej pory nie znałam. Głównie biorę zioła cholegin na swoje problemy z wątrobą i trawieniem. Rzadziej dopadają mnie niestrawności i ogólnie nie czuję ciężkości nawet po tłustym posiłku.
POKAŻ KOMENTARZE (8)