Jak szybko zasnąć? fot. Adobe Stock

Jak szybko zasnąć? 5 domowych sposobów i 7 nawyków ułatwiających zaśnięcie

Jak szybko zasnąć? Pomocna jest ciepła kąpiel, wizualizacje, napar z melisy, technika 4-7-8, ćwiczenia oddechowe. Zdradzamy 7 nawyków ułatwiających zasypianie.
Marta Kosakowska / 12.12.2019 16:21
Jak szybko zasnąć? fot. Adobe Stock

Problemy ze snem często pojawiają się w stresującym okresie życia, u osób przepracowanych, w czasie ciąży, a także - u seniorów. Jeśli trudności z zaśnięciem trwają dłużej niż miesiąc, warto udać się na konsultację do lekarza. Gdy pojawiają się sporadycznie, można poradzić sobie z nimi samodzielnie. Dowiedz się, co robić, gdy nie możesz zasnąć i jak przyspieszyć proces zasypiania.

Domowe sposoby, by szybko zasnąć

Sen jest niezbędny do normalnego funkcjonowania. Osoba dorosła powinna spać około 7-8 godzin na dobę. To gwarancja wypoczynku psychicznego i fizycznego, a także prawidłowego przebiegu procesów fizjologicznych organizmu.

Bezsenność utrudnia życie, może być również sygnalizować problemy zdrowotne np. depresję (zobacz objawy depresji). W niektórych przypadkach niezbędne jest zastosowanie leków nasennych.

Jednak pamiętajmy, że problemy z zasypianiem zdarzają się każdemu, warto wiedzieć, jak sobie z nimi radzić. Oto naturalne sposoby na zaśnięcie, które można stosować samemu.

Ciepła kąpiel z dodatkiem olejków eterycznych

Aromaterapeuci zalecają stosowanie olejków z rumianku, szałwii, gorzkiej pomarańczy lub paczuli. Kąpiel nie powinna trwać dłużej niż 20 minut.

Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne

Ćwiczenia oddechowe lub techniki relaksacyjne pozwolą uspokoić gonitwę myśli przed snem. Jedną z metod jest oddech brzuszny, czyli kierowanie strumienia powietrza w okolice brzucha, oraz obserwacja jego unoszenia i opadania z wdechem i wydechem.

Technika zasypiania „4-7-8”

Polega na oddychaniu w następujący sposób: wdech trwający 4 sekundy, wstrzymanie oddechu przez 7 sekund oraz wydech trwający 8 sekund. Ćwiczenie należy powtarzać aż do zaśnięcia.

Napar z melisy

Melisa ma działanie wyciszające i przyspieszające zasypianie. Jeśli problemy z zaśnięciem są skutkiem stresu w ciągu dnia, wieczorem warto zaparzyć sobie herbatkę z melisy.

Wizualizacja

Wielu osobom pomaga wyobrażanie sobie relaksujących sytuacji np. odpoczynku na plaży, wsłuchiwanie się w szum morskich fal, łagodnego kołysania w hamaku lub na łódce na spokojnym jeziorze.

Jeśli domowe sposoby na zaśnięcie zawodzą, pomocna może okazać się melatonina (hormon snu) w tabletkach, która przyspieszy zasypianie, poprawi jakość snu oraz zmniejszy ilość wybudzeń. Należy ją przyjmować na około godzinę przed snem.

Nawyki ułatwiające zasypianie

Problemy z zasypianiem można również wyeliminować dzięki wprowadzeniu w codzienne życie kilku wieczornych nawyków. To oczywiste rzeczy, ale bardzo często o nich zapominamy.

Godzinę przed snem wyłącz urządzenia elektroniczne emitujące światło

Na godzinę przed snem zakończyć pracę przed komputerem. Zrezygnuj również z korzystanie z telefonu komórkowego, a nawet oglądanie telewizji. Światło, które emitują urządzenia elektroniczne może sprawiać, że organizm dłużej utrzymuje stan czuwania, odsuwając potrzebę snu.

Odpowiednio przygotuj sypialnię

Przed położeniem się do łóżka należy wywietrzyć pomieszczenie, zgasić światło, wyłączyć sprzęty, które wydają dźwięki. Ważna jest również wygodna, ciepła pościel oraz odzież do spania z naturalnych materiałów.

Wieczorne rytuały

Dbaj o wieczorne rytuały, które będą kojarzyły się z przygotowaniem do snu. Może to być wieczorna pielęgnacja ciała, medytacja, joga relaksacyjna lub czytanie.

Nie pij wieczorem kawy i herbaty

Warto zastąpić ją ziołowymi naparami o działaniu wyciszającym np. melisą lub rumiankiem. Jeżeli nie lubisz ich smaku to dodaj łyżeczkę miodu.

Unikaj używek

Alkohol i papierosy mogą działać pobudzająco, utrudniając zasypianie. Jeżeli musisz koniecznie zapalić, to ostatniego papierosa wypal min. godzinę przed snem.

Aktywność fizyczna - każdego dnia

Może to być bieganie, joga, jazda na rowerze lub krótki trening w domowym zaciszu. Dobrym wyjściem jest również szybki spacer. Wystarczy 30 minut dziennie.

Unikaj drzemek w ciągu dnia

Staraj się, by cykl dobowy (godziny wstawania i chodzenia spać) nie zmieniał się w ciągu tygodnia. Dzięki temu twój organizm będzie doskonale wiedział, kiedy jest dzień, a kiedy trzeba iść spać.

Więcej o problemach z zaśnięciem:
Kłopoty z zaśnięciem - co robić
Problemy ze snem - jak leczyć zaburzenia snu

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)