POLECAMY

Witaminy w ciąży – jakie i w jakich ilościach?

U kobiet spodziewających się dziecka zapotrzebowanie na witaminy rośnie dwukrotnie. Przyszła mama powinna więc zadbać o zdrową dietę i uzupełnienie niezbędnych składników. Co muszą zawierać suplementy dla kobiet w ciąży? Kiedy zacząć je zażywać? Jakie dawki są odpowiednie dla przyszłej mamy? Na co wpływają magnez, żelazo, DHA i jod, gdy jest się w ciąży?
Małgorzata Czyż / miesiąc temu
Witaminy w ciąży – jakie i w jakich ilościach? fot. materiały prasowe

Jakie witaminy przyjmować w trakcie ciąży?

Gdy dowiadujemy się o dziecku, pierwszą decyzją jest zwykle zmiana diety na zdrowszą i bardziej zróżnicowaną. Nie wszystkie składniki odżywcze można jednak dostarczyć organizmowi w pokarmach. Trudno jest też kontrolować wchłanianie i dawki witamin, które przyswajamy wraz z jedzeniem. Dlatego, w czasie ciąży warto sięgnąć po suplementy dla kobiet w ciąży. Jakie witaminy i w jakich dawkach powinien zawierać dobry preparat dla przyszłej mamy?
 
 

Witaminy z grupy B w ciąży

Witaminy z grupy B zapewniają przede wszystkim prawidłowy rozwój układu nerwowego u dziecka. Wpływają także na samopoczucie i zdrowie matki. Regulują pracę hormonów, dzięki czemu koją nerwy, ograniczają zmiany nastroju, a nawet wspierają trawienie i gwarantują lepsze przyswajanie innych niezbędnych substancji odżywczych. Można je stosować już od pierwszych dni ciąży.
 
Przyszła mama powinna przyjmować około 0,8 mg witaminy B1, 1,2 mg B2, około 2 mg B6 i od 4 do 6 mcg B12. Lekarz może zalecić jej większe dawki, jeśli badania krwi wykażą duże niedobory.
 
Witamina B1, czyli tiamina zapewnia przyszłej mamie dobrą przemianę materii i ma korzystny wpływ na kształtowanie układu mięśniowego i nerwowego dziecka. Ponadto nawilża i odżywia skórę kobiety, która dzięki temu nie tylko wygląda ładniej, ale również jest bardziej elastyczna. To istotne szczególnie przy zmianach wagi, jakie następują w czasie ciąży. Pozytywnie wpływa choćby na ograniczenie powstawania rozstępów.
 
B2 nazywana też ryboflawiną odpowiada za rozwój narządu wzroku dziecka (głównie gałek ocznych i rogówki). Jest też niezbędna wszystkim żywym organizmom do prawidłowego wzrostu. Wpływa także na koncentrację i pamięć. Ogranicza wypadanie włosów i poprawia jakość snu. Jest szczególnie zalecana przyszłym mamom, które cierpią na zawroty głowy i bezsenność.
 
Witamina B3 (oznaczana także jako PP lub niacyna) jest niezwykle ważna dla prawidłowej syntezy hormonów płciowych. Pomaga regulować zmiany następujące w ciele przyszłej mamy i ograniczyć huśtawki nastrojów. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego mamy i dziecka, wpływa też na układ krążenia i obniża poziom cukru we krwi. Usuwa nadmiar złego cholesterolu i pomaga w odtruwaniu organizmu, co jest szczególnie ważne, gdy przed zajściem w ciążę kobieta paliła papierosy lub korzystała z innych używek.
 
B6 odgrywa ważną rolę w procesach immunologicznych. Wspiera układ odpornościowy matki i uaktywnia białe krwinki, przez co kobieta jest mniej narażona na infekcje i choroby, które szczególnie w ciąży mogą być bardzo niebezpieczne (przyjmowanie antybiotyków i leków może zaszkodzić dziecku). B6 jest także odpowiedzialna za równowagę psychiczną, gdyż działa jak naturalny środek uspokajający. Zmniejsza wahania nastrojów, ułatwia zasypianie, zmniejsza występowanie bólów głowy. Pomaga także pozbyć się porannych mdłości.
 
Z kolei witamina B12 odpowiada za uaktywnianie i wytwarzanie czerwonych krwinek, co przeciwdziała osłabieniu i anemii w ciąży. Wpływa także na przemianę materii oraz pobudza apetyt. Zapewnia prawidłową pracę układu rozrodczego kobiety i ma czynny udział w kształtowaniu mięśni i nerwów dziecka.
 
 

Kwas foliowy

Kwas foliowy, zwany też folacyną to także witamina z grupy B (dokładnie B9). Zaleca się zażywanie go już w czasie starania się o dziecko (nawet do 6 tygodni przed zapłodnieniem), gdyż pomaga w utrzymaniu ciąży i zapobiega poronieniom.
 
Stosuje się go również przez pierwsze 12 tygodni ciąży, pod ścisłą kontrolą lekarza. Przeciętna dawka to około 400 mg dziennie. Może być ona mniejsza lub większa wedle indywidualnych potrzeb przyszłej mamy. Nie wolno jednak samemu zwiększać przyjmowanych porcji, gdyż mogą być szkodliwe dla rozwijającego się płodu.
 
Odpowiednio dawkowany kwas foliowy wpływa pozytywnie przede wszystkim na rozwój mózgu dziecka. Udowodniono, że taka suplementacja w dużym stopniu zapobiega powstawaniu poważnych wrodzonych wad cewy nerwowej (na przykład bezmózgowia, przepukliny oponowo-rdzeniowej i oponowej) oraz patologii w obrębie twarzoczaszki (na przykład rozszczepów podniebienia).
 
Co ciekawe, witamina B9 korzystnie wpływa również na wagę urodzeniową dziecka i pracę jego serca. Dzięki niej maluch w brzuchu mamy staje się silniejszy i szybciej się rozwija.
 

Witaminy C i E – czy też są potrzebne?

Potocznie uważa się, że kwas askorbinowy (czyli witaminę C) powinno się przyjmować w większych dawkach wyłącznie w okresach osłabionej odporności i zagrożenia przeziębieniem. Niewiele osób jednak wie, że substancja ta wpływa na znacznie więcej procesów zachodzących w ludzkim ciele. Gwarantuje dobre przyswajanie żelaza (które wiele przyszłych mam również musi zażywać) oraz poprawną syntezę hemoglobiny (co zapobiega niedokrwistości).
 
W czasie ciąży zapotrzebowanie na witaminę C rośnie o połowę i wynosi 1,5 mg na każdy kilogram ciała kobiety. Trudno jest ją przedawkować, gdyż nerki łatwo odprowadzają nadmiar substancji z organizmu.
 
Niedobór witaminy C może wpływać na pojawianie się u ciężarnej anemii, drobnych krwawień, nadciśnienia tętniczego, spadków odporności, a nawet zwiększenia częstotliwości powstawania zmian i owrzodzeń na dziąsłach i podniebieniu.
 
Za spadek odporności i ogólne osłabienie może być odpowiedzialny również brak witaminy E w diecie. Działa ona wzmacniająco na układ immunologiczny, co zapewnia szybsze gojenie się ran i mniejsze ryzyko złapania infekcji.
 
Substancja wspiera również układ krwionośny matki i dziecka. Poprawia żywotność czerwonych krwinek i wzmacnia naczynia krwionośne. Zapobiega występowaniu niedokrwistości i wspomaga krzepnięcie krwi.
 
Wpływa także na pozytywne kształtowanie się układu nerwowego u płodu. Ma duże znaczenie przy powstawaniu narządu wzroku. Z tego wglądu zaleca się jej suplementację głównie w trzecim trymestrze ciąży, gdy rozwija się ten zmysł.
 
Co więcej, odpowiednia suplementacja witaminy E może mieć duże znaczenie także dla zdrowia oczu przyszłej matki. Wiele kobiet skarży się na osłabienie wzroku w czasie ciąży. Poród również może powodować pogorszenie problemów z widzeniem (pogłębianie wad poprzez wzrost ciśnienia w gałce ocznej podczas parcia). Warto zadbać o oczy zawczasu, ale nie stosować zbyt wysokich dawek. Nadmiar witaminy E może negatywnie wpływać na płód oraz powodować bóle głowy, osłabienie mięśni matki (które przecież muszą być silne przed porodem), a nawet zaburzenia widzenia.
 
Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E w ciąży wynosi 8-13 mg na dobę. Kobietom karmiącym zaleca się przyjmowanie 14 mg dziennie.
 

Magnez w ciąży – dlaczego powinno się go przyjmować

Magnez odgrywa ważną rolę jeszcze przed poczęciem dziecka. Wspomaga płodność kobiety i ułatwia zapłodnienie. Z tego względu kobietom planującym ciążę zaleca się przyjmowanie około 300-400 mg dziennie.
 
Podobne dawki powinny zażywać również panie, które już spodziewają się potomka. Ułatwi im to spokojny sen, ograniczy bóle głowy, wpłynie na szybsze pozbycie się porannych mdłości i ułatwi koncentrację.
 
Magnez jest też odpowiedzialny za prawidłową pracę mięśni. Zapobiega powstawaniu skurczy i zmniejsza występowanie nerwobólów. Ma właściwości uspokajające i przeciwdziała powstawaniu stanów depresyjnych. Osłabia też negatywne skutki stresu.
 

Żelazo w ciąży – anemia ciążowa

W ciele kobiety spodziewającej się dziecka zachodzi wiele zmian, między innymi obniża się poziom hemoglobiny i żelaza we krwi, co może prowadzić do anemii ciążowej. Jest ona niebezpieczna zarówno dla kobiety, jak i dla dziecka, gdyż powoduje słabsze dotlenienie organizmu. Utrudniony proces oddychania komórkowego negatywnie wpływa na łożysko oraz pracę macicy, a to z kolei na rozwój dziecka, które nie otrzymuje niezbędnej ilości tlenu.
 
Żelazo jest maluchowi niezbędne także do prawidłowego kształtowania mózgu i układu nerwowego. Niedobory mogą powodować zaburzenia hipokampu odpowiedzialnego za pamięć i szybkość uczenia się. U dzieci może występować opóźniony rozwój mowy lub wolniejszy rozwój ruchowy.
 

Dowiedz się, na co jeszcze wpływa żelazo i jakie dawki zaleca się dla kobiet w ciąży 

 
Matka również może odczuwać skutki niskiego poziomu żelaza, szczególnie poprzez zmęczenie, nawracające bóle głowy i trudności z koncentrowaniem się. Wielu kobietom zdarzają się również omdlenia, blednięcie i zimne poty. Niektóre zauważają też wzmożoną łamliwość włosów i paznokci, a także nieprzyjemną suchość skóry.
 
 

Jod w ciąży – kto powinien przyjmować i w jakich dawkach

Mówi się, że jod powinien być suplementowany tylko przez kobiety mające problemy z tarczycą (która nie produkuje wystarczającej ilości hormonów: tyroksyny i trójjodotryniny). Jest on jednak niezbędny także dla zdrowych matek.
 
Organizm kobiety spodziewającej się dziecka musi zaopatrzyć w hormony nie tylko siebie, ale i rozwijający się płód. Zapotrzebowanie wzrasta więc o 50%. Tarczyca kobiety może być niewystarczająco wydolna, by przejąć cały ten ciężar, dlatego konieczna jest suplementacja jodem, do czasu aż dziecko zacznie samo produkować tyroksynę i trójjodotryninę. Dzieje się to dopiero około 11 tygodnia ciąży. Do tego czasu matka powinna przyjmować około 250 mcg jodu dziennie. Dawka może zależeć od stanu tarczycy, wieku kobiety i jej zdrowia. Zwykle jest indywidualnie ustalana z lekarzem.
 
Dlaczego jod jest tak ważny dla rozwoju płodu? Odpowiada za procesy podziału komórek i rozwój układu kostnego. Wpływa na wzrost dziecka, jego późniejszą wytrzymałość fizyczną. Jego niedobór może powodować apatię i hamować rozwój ruchowy.
 
Co więcej, niski poziom jodu w organizmie matki może wpłynąć również na nieprawidłowy rozwój umysłowy i psychiczny jej potomka. Dzieci mogą mieć problem z przyswajaniem wiedzy, a nawet nauką mówienia. Zmiany są nieodwracalne, nawet mimo późniejszego leczenia dzieci z wrodzonym zespołem niedoboru jodu zawsze będą miały ograniczone zdolności poznawcze.
 

DHA w ciąży – dla kogo i na co wpływa

Kwas dokozaheksaenowy, czyli DHA należy do grupy kwasów omega-3 i jest szczególnie ważny dla rozwoju płodów i niemowląt (do 1 roku życia), ponieważ pozytywnie wpływa na rozwój ośrodkowego układu nerwowego.
 
Substancja występuje przede wszystkim w tłustych rybach morskich. Spożywając je, przyszła mama może częściowo ograniczyć suplementację DHA (do 200 mg na dobę). Jeśli jednak jej dieta nie jest bogata w posiłki rybne, powinna uzupełnić ją o około 400-600 mg dziennie.
 
Taką dawkę wraz z innymi niezbędnymi witaminami (między innymi D3, B6 i B12) oraz mikroelementami (magnezem, żelazem, jodem, kwasem foliowym) zawiera kompleksowy suplement diety Doppelherz aktiv Mama PREMIUM. System dwóch kapsułek wspiera przyswajanie niezbędnych składników, co więcej preparat może być stosowany nawet przez kobiety chore na cukrzycę oraz z nietolerancją laktozy albo glutenu. 
 

Przeczytaj recenzję suplementu dla kobiet w ciąży DoppelherzMama na pantabletka.pl

 
Kwas dokozaheksaenowy powinno się suplementować również w trakcie karmienia piersią. Jeśli matka nie może karmić w sposób naturalny, zaleca się podawanie niemowlęciu mleka modyfikowanego z odpowiednią zawartością DHA. Gwarantuje to podwyższenie odporności malucha oraz korzystnie wpływa na jego rozwój fizyczny i psychoruchowy.
 
 
Artykuł powstał we współpracy z Doppelherz.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!