Prawidłowe tętno fot. Fotolia

Jakie jest idealne tętno?

Zaburzenia tętna mogą być poważnym problemem. Na szczęście puls możesz kontrolować sama! Zobacz, jakie jest idealne tętno i gdzie je mierzyć.
Marta Wilczkowska / 07.06.2013 07:00
Prawidłowe tętno fot. Fotolia

Tętno (puls) to efekt ruchu naczyń krwionośnych na skutek skurczów serca. Jego norma jest różna w zależności od wieku (np. u dzieci i dorosłych) a także stanu fizjologicznego (np. w ciąży) lub sytuacji (spoczynkowe, maksymalne).

Zaburzenia tętna mogą być pierwszym objawem stanu chorobowego organizmu. Jego przyspieszenie może być wynikiem nadczynności tarczycy, niedokrwistości (anemii czyli niedoboru krwinek czerwonych lub żelaza), niewydolności serca. Wolna (poniżej 50 uderzeń/min) czynność serca może objawem zaburzeń funkcji układu przewodzącego impulsy w sercu, ale także niedoczynności tarczycy lub zbyt wysokiego stężenia potasu we krwi
– wyjaśnia kardiolog dr n. med. Małgorzata Sikora-Frąc.

Sprawdź, o jakie jest prawidłowe tętno, jak zmierzyć puls i o czym świadczy zbyt niskie i wysokie tętno!

Jakie jest prawidłowe tętno spoczynkowe (normy)?

Normy prawidłowego pulsu są różne dla osób w różnym wieku i stanie fizjologicznym. Różnią się też w zależności od tego, co akurat robimy - prawidłowa wartość będzie inna dla tętna spoczynkowego i inna dla tzw. maksymalnego. Prawidłowe tętno spoczynkowe wynosi:

  • u płodu: 110-150/min[1]
  • u niemowlęcia: 130/min
  • u dziecka: 100/min
  • u nastolatka: 85/min
  • u dorosłego: 60-90/min
  • u osoby starszej: 60/min

Należy jednak pamiętać, że osoby młode i uprawiające sport mogą mieć rytm serca wolniejszy niż 50 uderzeń na minutę i jeśli nie towarzyszą temu objawy chorobowe (zasłabnięcia, utraty przytomności) nie jest to objaw choroby ale rezultat treningu fizycznego. Nierówne tętno może świadczyć o zaburzeniach rytmu serca
– dodaje dr n. med. Małgorzata Sikora-Frąc.

Jaki powinien być prawidłowy puls?

Jak obliczyć prawidłowe tętno maksymalne?

Tętno maksymalne to najwyższe prawidłowe tętno z jakim powinno bić twoje serce (tej granicy nie powinnaś przekraczać np. podczas wysiłku). Oblicza się je odejmując swój wiek od liczby 220.

Jakie powinno być tętno biegacza?

Prawidłowe tętno - od czego zależy wynik?

Czynność serca zależy od sytuacji, w której się znajdujemy: emocje pozytywne i negatywne, odwodnienie, wysiłek fizyczny przyspieszają tętno. W czasie snu nasze serce odpoczywa i zwalnia swoją pracę. Adaptacja układu krążenia do stałego, regularnego wysiłku fizycznego też skutkuje zwolnieniem pracy serca
– wyjaśnia dr n. med. Małgorzata Sikora-Frąc.

Jak zmierzyć tętno samemu?

Gdy sprawdzasz sobie ciśnienie krwi nowoczesnym ciśnieniomierzem, na jego wyświetlaczu zwykle pokazuje się też tętno. Zobacz, jaki wynik oznacza normę, a także, jak dokonać pomiaru bez użycia medycznego sprzętu.

Jak prawidłowo zmierzyć tętno bez ciśnieniomierza?

Do sprawdzenia tętna potrzebny ci będzie stoper lub zegarek z sekundnikiem. Połóż go obok siebie, a potem poszukaj miejsca, w którym czujesz wyraźny puls. Najłatwiej je znaleźć na:

  • tętnicy szyjnej – z boku szyi, w zagłębieniu tuż pod żuchwą;
  • tętnicy promieniowej – na nadgarstkach. Do miejsca, w którym wyczuwasz puls przyłóż opuszki palców: wskazującego i środkowego. Nie przyciskaj ich za mocno! Teraz zerknij na zegarek i przez 20 sekund licz uderzenia tętnicy. Pomnóż wynik przez 3, a uzyskasz ilość uderzeń na minutę.

Pamiętaj! Jeśli kilkukrotny pomiar pokazuje, że puls jest za wolny, za szybki, czy niemiarowy, powiedz o tym lekarzowi. W razie potrzeby skieruje cię on na badania kontrolne.

Jak samemu zbadać tętnice szyjne?

Na podstawie artykułu z dwutygodnika "Przyjaciółka".

dr Sikora-FrącEkspert: dr n. med. Małgorzata Sikora-Frąc, kardiolog. Zainteresowania w obrębie specjalizacji: kardiodiabetologia, umiejętność przebadania pacjentów z zaawansowanymi chorobami układu krążenia i cukrzycą; choroby serca u kobiet. Obecnie pracuje w Centrum Medycznym Damiana. Dodatkowe umiejętności, certyfikaty: badanie echokardiograficzne przezklatkowe i przezprzełykowe, certyfikaty i akredytacja Sekcji Echokardiografii PTK.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (5)
/11.02.2019 17:17
wiek 44 tętno 66 min
/16.11.2018 15:58
Przy regularnym uprawianiu sportu mam tętno 57 :)
/24.04.2018 08:49
ja mam 44 w wieku 36lat.. Generalnie ten artykuł to bzdura.
POKAŻ KOMENTARZE (2)