Trudne dni, jeszcze trudniejsze noce. Jak poradzić sobie z bezsennością w czasie menopauzy?

Ostatnia miesiączka zwana jest menopauzą i jest jedną z faz okresu pokwitania. Dla wielu kobiet menopauza brzmi przerażająco. To prawda, że w organizmie kobiety zachodzi wówczas szereg zmian, jednak są to zmiany fizjologiczne, które możemy na różne sposoby niwelować, albo przynajmniej zmniejszać pojawiające się dolegliwości.
Trudne dni, jeszcze trudniejsze noce. Jak poradzić sobie z bezsennością w czasie menopauzy? fot. iStock

Z reguły kobiety wkraczają w okres przekwitania ok. 45-55 roku życia. Jedne przechodzą go bardzo łagodnie, inne borykają się z tzw. objawami zespołu klimakteryjnego. Zasadnicza większość kobiet dostrzega mniejsze lub większe zmiany, jakie zachodzą w jej organizmie. Najwięcej kobiet skarży się na uderzenia gorąca. Są to gwałtowne wzrosty ciepłoty ciała powodowane przyspieszeniem akcji serca i nagłym rozszerzeniem naczyń krwionośnych. Bywają one sprzężone ze zlewnymi potami i kołataniem serca, a pojawiając się nocą, zakłócają sen. To jednak niejedyny problem kobiet w okresie okołomenopauzalnym. Zobaczcie, z czym jeszcze trzeba się zmagać.

Kolejna nieprzespana noc

Problem jest poważny, bo dotyczy ponad połowy kobiet w okresie menopauzalnym. Nie jest jednak bez wyjścia. Za bezsenność w tym okresie życia odpowiadają zmiany w gospodarce hormonalnej. Jajniki stopniowo zaprzestają produkcji kluczowych hormonów, jak estrogen i progesteron, co wpływa na funkcjonowanie wielu układów i narządów, m.in. układu sercowo-naczyniowego, oddechowego, nerwowego, moczowo-płciowego, a także na skórę oraz tkankę łączną i kostną. Jednocześnie niedobór estrogenów wpływa na psychikę kobiety: jej samopoczucie, nastrój i seksualność. Wszystkie te elementy zaburzają pracę wielu ośrodków w mózgu, w tym ośrodka snu i czuwania. Do tego bardzo często pojawiają się typowe dla kobiety w tym wieku objawy, jak chrapanie, zaburzenia samopoczucia (stany depresyjne), stany lękowe, uderzenia ciepła i związane z tym nadmierne poty. To wszystko niewątpliwie zakłóca nocny odpoczynek, a w konsekwencji przekłada się na komfort życia codziennego.

 

Efekt domina

Pierwszym krokiem do zmiany jakości snu i poprawy (nie tylko) nocnego życia jest zadbanie o wyeliminowanie czynników mogących w sposób najprostszy i oczywisty wpływać na ilość i jakość snu. Być może to właśnie, któryś z nich zakłóca spokojny sen i powoduje lawinę dyskomfortu. Istnieją sposoby, aby bezsenności w czasie menopauzy zapobiegać. Przede wszystkim zadbaj o regularny tryb życia, w tym godzin wstawania, wieczornego powrotu do łóżka oraz posiłku. Zadbaj o ich wysoką jakość, włączając do diety owoce, warzywa oraz bakalie i orzechy. Zjedz kolację 3 godziny przed snem i ewentualnie lekką przekąskę późnym wieczorem. Unikaj kofeiny, nikotyny i alkoholu. Staraj się również przeznaczyć stałą liczbę godzin na sen oraz bardzo wskazaną w okresie menopauzalnym aktywność fizyczną. Najlepiej planować ją w godzinach popołudniowych, tak, aby się zmęczyć! Warto także zrezygnować z drzemek w ciągu dnia. I ostatnia, wcale nie najmniej ważna rada – usuń zegarek z zasięgu wzroku. Zwłaszcza ten w sypialni. Będzie cię tylko dodatkowo stresował!

 

Wsparcie farmakologiczne

Jeśli istnieje sposób na ulgę i można sobie pomóc, należy z tego skorzystać. Nie musi to jednak oznaczać hormonalnej terapii zastępczej. W niektórych przypadkach istnieją medyczne przeciwwskazania do jej wdrożenia. Należą do nich przede wszystkim niezdiagnozowane krwawienia z narządu rodnego i niektóre schorzenia, m.in. zakrzepica głębokich naczyń krwionośnych, niewydolność wątroby, przebyty lub aktualnie występujący nowotwór złośliwy piersi oraz rozpoznany rak endometrium. W takiej sytuacji na pewno, w każdej innej zaś pierwszym krokiem do rozwiązania problemu są fitoestrogeny.

Fitoestrogeny to substancje pochodzenia roślinnego, których mechanizm działania jest bardzo podobny do wytwarzanych przez organizm kobiecy przed wejściem w okres przekwitania hormonów płciowych. Ich deficyt, który stanowi przyczynę licznych dolegliwości, można uzupełnić naturalnymi związkami, które wywołują taką samą jak dotychczas odpowiedź receptorów estrogenowych. Zaliczają do nich ekstrahowane z siemienia lnianego lignany, tj. sekoizol arycirezynol i matairezynol oraz pozyskiwane z szyszek chmielu 8-prenylnaringeniny (8-PN). W rezultacie organizm może funkcjonować w normalnym trybie, a więc zasypiając się i budząc zgodnie z dobowym rytmem. Lignany lniane i ekstrakt z szyszek chmielu otrzymał postać preparatu Ligunin® Termostop. Posiada on szereg korzystnych właściwości dla pań w okresie menopauzalnym, jak m.in. łagodzenie uderzeń gorąca i nadmiernej potliwości oraz ochrona komórek przed stresem oksydacyjnym. Szyszki chmielu wykazują ponadto delikatne działanie antydepresyjne – łagodzą rozdrażnienie i niepokój oraz ułatwiają wejście w stan relaksu.

 

 

Sen jest podstawową potrzebą każdego człowieka, jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dlatego warto o niego zadbać i nie wzbraniać się przed pomocą z zewnątrz, jeśli zachodzi taka potrzeba. Pamiętaj, że menopauza rzeczywiście oznacza zmianę w twoim życiu, jednak niekoniecznie musi być to zmiana na gorsze! Wręcz przeciwnie, wiele kobiet podkreśla, że dopiero po osiągnięciu pewnej dojrzałości nauczyło się naprawdę żyć.

 

Materiał powstał we współpracy z marką Oleofarm

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!