witamina D3 fot. Adobe Stock

Witamina D3 (forma witaminy D) - dlaczego jest taka ważna?

Szacuje się, że nawet 90% Polaków ma niedobór witaminy D. Wpływa ona na zdrowie kości, mięśni, na pracę układu krążenia, układu nerwowego, procesy metaboliczne.
/ 09.10.2019 11:28
witamina D3 fot. Adobe Stock

Liczne badania potwierdzają – witamina D wpływa na funkcjonowanie całego organizmu. Chociaż jest syntezowana pod wpływem słońca i znajduje się w wielu produktach zwierzęcych i roślinnych, w okresie jesienno-zimowym jesteśmy narażeni na jej deficyt. Warto więc zadbać o jej odpowiedni poziom.

Co to jest witamina D?

To grupa rozpuszczalnych w tłuszczach organicznych związków pełniących wiele funkcji w organizmie. Witamina D występuje w dwóch postaciach:

  • witamina D2 - (ergokalcyferol) pochodzi głównie ze źródeł roślinnych
  • witamina D3 - (cholekalcyferol) naturalnie występuje w organizmach zwierzęcych. Znajdziesz ją w tłustych rybach, wątróbce, żółtkach jaj, maśle.

Jednak to nie jedyne źródła tej witaminy. Witamina D3 jest produkowana w organizmie pod wpływem promieni słonecznych. Tworzy się pod wpływem promieni ultrafioletowych (dochodzi do syntezy skórnej). Jednak w naszej szerokości geograficznej nie dzieje się to cały rok – zastrzegają w swojej pracy  lek. Paweł Wiśniewski i prof. dr hab. n. med. Jadwiga Nessler.

W Europie Środkowej kąt padania promieni słonecznych oraz warunki pogodowe sprawiają, że do syntezy witaminy D dochodzi między końcem kwietnia a początkiem września, natomiast synteza skórna nie zachodzi wcale od października do marca
– uważają naukowcy.

Ile czasu trzeba przebywać na słońcu, żeby zdążyła się wyprodukować odpowiednia ilość witaminy D? Dziennie zaleca się ok. 15-minutową ekspozycję na światło słoneczne z ok. 20% powierzchni skóry odsłoniętej, bez użycia filtrów przeciwsłonecznych, w godzinach 10-15.

Rola witaminy D3 w organizmie?

Nie da się wymienić jeden najważniejszej roli witaminy D, bo wpływa na wiele procesów zachodzących w naszym organizmie. Ma ogromne znaczenie jeśli chodzi o zdrowie układu kostnego - kontroluje wchłanianie wapnia i fosforu w jelitach i ich uwalnianie w kości, stymuluje komórki kościotwórcze. Wpływa na układ nerwowy, mózg i procesy pamięciowe. Ma przełożenie na prawidłowe funkcjnowanie układu krążenia. Odpowiada też za system immunologiczny. Odgrywa rolę w funkcjonowaniu gospodarki hormonalnej organizmu.

rola witaminy D
grafika: Ula Bugaeva

Witamina D jest jedną z najistotniejszych witamin koniecznych do prawidłowego funkcjonowania organizmu
– uważa w swojej pracy lek. Paweł Wiśniewski.

Jak widać dawne podejście, że witamina D jest nam niezbędna tylko ze względu na zdrowie kości, mocno się zmieniło.

Jak określić jej poziom?

Jeśli chcesz wiedzieć, czy masz witaminę D na odpowiednim poziomie, powinnaś wykonać badania krwi. Takie badania na określenie poziomu witaminy D (czyli witaminy D2 i D3) w surowicy krwi kierowane przez lekarzy rodzinnych są niestety nadal nie są powszechne, m.in. ze względu na powszechność problemu i wysoki koszt badań.

Jaki jest właściwy poziom witaminy D?

Optymalny poziom witaminy D nie jest zależny od wieku i wynosi 50-70 ng/ml. Dawka profilaktyczna 2000 IU może być właściwa, gdy chcemy utrzymać stężenie 25(OH)D3 na najniższym poziomie, czyli 30 ng/ml. Decyzję o wysokości dawek witaminy D3 warto zawsze skonsultować z lekarzem. Zbyt wysokie dawki mogą mieć działanie toksyczne.

Dlatego zawsze zanim zaczniesz suplementację, najpierw sprawdź poziom witaminy we krwi.

Czy przyjmujesz odpowiednią dawkę witaminy D3?

Chociaż problem deficytu i braku witaminy D w organizmie jest szeroko rozpowszechniony, wydaje się, że tylko nieliczni lekarze zajmują się wyrównaniem zaniżonej wartości tej witaminy u pacjentów.

Najczęściej pacjenci sami udają się do apteki i na własną rękę kupują witaminę D3 w preferowanej dawce 2000 IU. Dla ostrożności czasem stosują dawki dziecięce. Trzeba wiedzieć, że przy tak niskim dawkowaniu (bez uprzedniego uzupełnienia deficytu witaminy D) w przypadku bardzo niskiego poziomu witaminy D w organizmie upłynie wiele miesięcy, zanim osiągnie się zadowalający poziom. Wartość utrzymująca równowagę organizmu to 60 ng/ml.

Przy dawce dziennej 1000 IU wartość zapewniająca równowagę w organizmie jest bardzo niska. Pacjent nie powinien czekać tak długo na optymalny poziom witaminy D. Dzięki wyższym dawkom szybciej osiągnie wartość docelową, a tym samym szybciej dozna profilaktycznego i terapeutycznego jej działania.

Witamina D3 a dieta

O poziom tej substancji warto dbać cały rok. Duży wpływ ma to, co jesz. Do najbogatszych źródeł witaminy D należą:

produkt zawartość
witaminy D

(1 j.m - 0,025 µg)
świeży węgorz 1200 j.m./100 g
śledź w oleju 808 j.m./100 g
gotowany lub pieczony łosoś 540 j.m./100 g
śledź marynowany 480 j.m./100 g
ryby z puszki
(tuńczyk, sardynki)
200 j.m./100 g
pieczona lub gotowana makrela 152 j.m./100 g
żółtko jaja 54 j.m./100 g
świeży dorsz 40 j.m./100 g
żółty ser 7,6-28 j.m./100 g

Objawy niedoboru witaminy D3

Jeśli nie przebywasz wystarczająco długo na słońcu, a dodatkowo w twojej diecie jest mało produktów, które są źródłem witaminy D3, jesteś narażona na niedobory. Po czym poznać, że brakuje ci tej witaminy?

  • odczuwasz bóle kostno-mięśniowe,
  • masz problemy z zębami,
  • cierpisz na skurcze i drża ci mięśnie,
  • masz problemy ze snem,
  • odczuwasz duszności,
  • masz zaburzenia w polu widzenia,
  • brakuje ci sił.

Objawów niedoboru witaminy D może być więcej. Jeśli zauważylaś któreś z powyższych, lepiej zgłoś się do lekarza.
Skutki deficytów mogą być poważne: nieprawidłowy rozwój kości, osteoporoza, choroby układu krążenia (nadciśnienie tętnicze, miażdżyca), ryzyko rozwoju cukrzycy i otyłości, choroby autoimmunologiczne oraz nowotwory - piersi, jelita grubego.

Nowe buty, torebka a może sukienka? Wszystko to możesz kupić taniej, wejdź na stronę Guess kody rabatowe

Czy można przedawkować?

Może nie występuje to często, ale teoretycznie jest możliwy nadmiar witaminy D w organizmie. Może spowodować zbyt duże gromadzenie wapnia w sercu czy nerkach, zaburzając ich pracę. Przedawkowanie może być też niebezpieczne dla płodu.

Zobacz też:
Czy suplementy można przedawkować?
Czy kremy z filtrem ograniczają syntezę witaminy D?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (9)
/08.03.2019 22:00
Pi er-du pi er-d. Pokażcie badania kliniczne na toksyczność witaminy D (CHOLECALCEFEROLU) w przyjmowaniu doustnym. Osiągnięcie toksycznej dawki tj. ponad 250 jest praktycznie niemożliwe. Przypomnę, że 1g=40mln jednostek m. Trzeba ją spożywać w mili-gramach bo organizm nie wchłania i gromadzi, jeśli te tzw. magazyny są "zapchane". To takie sformułowanie "na chłopski rozum". Ale każda pier doła powtarza co usłyszy lub przeczyta na portalach tzw. naukowych o żenującym poziomie. U psów to jest akurat możliwe. U ludzi to trzeba by po kilka opakowań dziennie spożywać, przez kilkadziesiąt dni aby się zatruć (poziom 25 (OH) powyżej 250ng/cl).Szybciej się zatrujesz dodatkami do tabletek np. stearynianem magnezu. 1g D3 = 20 000 tys tabletek o dawce standardowej 2000IU. Kosztuje niecałe 2000zł w formie czystej dostępnej dla firm farmaceutycznych. Kogo na to stać? Jeden raz nie spowoduje zatrucia. Trzeba eksperyment powtarzać codziennie przez wiele dni, bo się po prostu od razu nie wchłonie za sprawą ograniczonej liczebności transporterów.
/07.03.2019 00:13
witaminka ale bełkot cos tam wiesz ale bardzo malusienko
/16.10.2017 16:19
nie trzeba zadnego "dawkowego" lekarza. 60-100 nmol/l jest optymalne. ponizej z ludzmi dzieja sie dziwne rzeczy, jakies slabniecie, zawroty glowy i inne wynalazki. wystarczy brac 1 tabletke na dobe 5000 jednostek albo i dwie tabletki. oczywiscie najlepiej z witamina K2 MK7, bo ta rozprowadza D3 w potrzebne miejsca. jesli ktos jedzie tylko na salatkach to niech sobie daruje. witamina D3 i K2 musza miec cos tlustego do wchloniecia sie tak jak witamina A i E. bo inaczej nie podniesiemy jej poziomu, nie da sie bez tluszczu.moze to byc maslo, tylko ze prawdziwe maslo a nie jakies roslinne bzdury czy margaryny. boczek, golonka czy tez tluszczyk z kurczaka po upieczeniu w brytwance, kaczka, smalec itp. chyba nie musze dodawac, ze od tlustego sie nie tyje. dzis to juz kazdy powinien wiedziec... ale jak sie zjada tluszcz z weglowodanami czy cukrem to co sie dziwic, ze idzie w cialko.
POKAŻ KOMENTARZE (6)