dieta, odchudzanie, jedzenie, gotowanie, warzywa, zdrowe jedzenie, papryka, kapusta/fot. Fotolia

Ładunek glikemiczny – jak go wyliczyć?

Ładunek glikemiczny jest bardzo przydatny osobom chorującym na cukrzycę, pomaga im w odpowiednim doborze produktów, które włączają do swojej diety. Sprawdź, czym jest ładunek glikemiczny i jak się go oblicza?
/ 01.03.2013 10:00
dieta, odchudzanie, jedzenie, gotowanie, warzywa, zdrowe jedzenie, papryka, kapusta/fot. Fotolia

Co to jest ładunek glikemiczny?

Znajomość pojęcia ładunku glikemicznego (ang. glycemic load) jest ważna gdy mamy przekroczony poziom cukru we krwi, chorujemy na cukrzycę lub mamy insulinooporność. Pozwala na określenie jaka jest zawartość węglowodanów w danym pożywieniu. Dzięki tej wiedzy można ułożyć odpowiednią dietę cukrzycową. Można go bardzo łatwo wyliczyć ze wzoru:

ŁG = IG x ilość węglowodanów w porcji produktu (g)/100

Powyższe skróty oznaczają:
ŁG – ładunek glikemiczny
IG – indeks glikemiczny

Czym się różni indeks glikemiczny od ładunku glikemicznego

Jak widać ze wzoru ładunek glikemiczny zależy od indeksu glikemicznego danego produktu oraz ilości zawartych w tym produkcie węglowodanów. Łatwy z tego wniosek, ze najwyższy ładunek glikemiczny będą miały produkty zarówno o wysokim indeksie glikemicznym, a już szczególnie te, które będą spożywane w bardzo dużych porcjach.

Nie daj się zaskoczyć cukrzycy - poznaj 5 wczesnych objawów!

Jaką wielkość może mieć ładunek glikemiczny?

Wyróżnia się trzy zakresy wielkości ładunku glikemicznego dla standardowych porcji:

  • niski ≤10
  • średni 11-19
  • wysoki ≥20

Przy określaniu wielkości ładunku glikemicznego „na oko”, bez jego wcześniejszego wyliczenia, trzeba uważać, bo można bardzo łatwo się przeliczyć. Dlatego najlepiej zapoznać się z tabelami obrazującymi wysokość indeksu glikemicznego i ilość węglowodanów w produkcie.

Dla przykładu zostaną porównane dwa produkty: dynia i zielony groszek.

Dynia - IG, ŁG

IG: 75 (czyli jest zaliczana do produktów o wysokim indeksie glikemicznym)
Rozmiar porcji w gramach : 80 g
Ilość węglowodanów zawarta w porcji : 4 g
ŁG : 3 (niski)

Mimo wysokiego indeksu glikemicznego dynia jest produktem, który ma niski ładunek glikemiczny. Wpływa na to wysoka zawartość wody w dyni, przez co ilość węglowodanów nie jest w tym produkcie wysoka.

Dieta o niskim indeksie glikemicznym - na czym polega?

Zielony groszek - IG i ŁG

IG: 48 (czyli jest zaliczany do produktów o niskim indeksie glikemicznym IG<55)
Rozmiar porcji w gramach: 80 g
Ilość węglowodanów zawarta w porcji: 7 g
ŁG: 3 (niski, taki sam jak w przypadku dyni)

Zielony groszek ma dużo niższy indeks glikemiczny, za to prawie dwa razy większą ilość węglowodanów, co po przeliczeniu daje taki sam ładunek glikemiczny jak w przypadku dyni.

Na co trzeba uważać przy ładunku glikemicznym?

Kierowanie się tylko ładunkiem glikemicznym może powodować, że do diety włączane będą produkty i potrawy o bardzo niskiej ilości węglowodanów ale za to będą to jednocześnie produkty o bardzo dużej zawartości tłuszczów nasyconych i białek.

Ładunek glikemiczny w związku z tym jest bardzo przydatny osobom chorującym na cukrzycę, pomaga im w odpowiednim doborze i ocenie produktów, które włączają do swojej diety.

Polecamy:Tabele Wymienników Węglowodanowych

Przeczytaj też:Cukrzyca ciężarnych groźna dla mamy i dzieckaCukrzyca typu 1 groźniejsza od typu 2? Cukrzyca typu 2 - zmora ludzi otyłych. Ale nie tylko... Sprawdź, czy jesteś w grupie ryzyka

 

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)