Zdrowe słodkości

Zwykle sięgając po słodycze, mamy wyrzuty sumienia, bo wiadomo – są kaloryczne. Na szczęście można wybierać takie, które są również zdrowe.
Gdy dopada nas chęć na coś słodkiego, najlepiej byłoby sięgnąć po jakiś owoc. Ale nie każdy organizm da się oszukać w taki sposób i zwykle domaga się on większej dawki cukru. Dlatego warto nauczyć się wybierać spośród słodyczy te zdrowsze. Zdrowsze, czyli takie, które prócz kalorii dostarczają także składników odżywczych. Są to np. ciastka i batoniki zawierające ziarna zbóż (są źródłem błonnika, witamin z grupy B i magnezu) i orzechy (dostarczają m.in. selenu, cynku, potasu i wit. E), a także czekolada (zwłaszcza gorzka, bogata w antyrakowe polifenole, magnez i żelazo). Z bakalii, musli, pestek czy pieczywa chrupkiego sama możesz skomponować pyszne, a co najważniejsze – wartościowe słodkości.

Z mleka u ryżu

Mleko lub jogurt naturalny mogą stać się podstawą smacznych i niezbyt kalorycznych deserów. Przy
okazji dostarczają też białka i wapnia. Można je zmiksować z owocami (świeżymi, z puszki, mrożonymi), połączyć z miodem, kakao, zestalić żelatyną.
Ryż z sosem owocowym to słodkie i pożywne danie, a zapieczony z owocami może stać się lekkostrawną kolacją.

Czy wiesz, że
- Orzechy włoskie łagodzą szkodliwy wpływ tłustych posiłków na tętnice. Dlatego warto je jadać na przekąskę i dodawać do potraw.
- Ziarna sezamu, pestki słonecznika i orzeszki pistacjowe są niezwykle bogate w fitosterole – naturalne substancje roślinne mające zdolność obniżania poziomu cholesterolu we krwi. Zmniejszają więc ryzyko wystąpienia chorób serca, a także nowotworów prostaty.
- Rodzynki chronią przed chorobami dziąseł i psuciem się zębów. Zawierają bowiem składniki, które pomagają zwalczać szkodliwe bakterie żyjące w jamie ustnej.
- Orzechy, zwłaszcza włoskie, i rodzynki to produkty, które pomagają przedłużyć młodość umysłu. A to dlatego, że stanowią doskonałe źródło przeciwutleniaczy.


Proste i smaczne
Zdrowe słodycze możesz wyczarować z całkiem prostych składników, które zwykle masz pod ręką. Wystarczy tylko połączyć je z odpowiednimi dodatkami, a staną się konkurencją nawet dla czekolady.

Bakalie, czyli orzechy i suszone owoce. l Orzechy podpraż na suchej patelni i oblej czekoladą. l Suszone owoce, np. śliwki, morele, rodzynki, namocz w rumie, a otrzy-
masz wykwintny deser.

Nasiona: sezam, pestki słonecznika i dyni. l Sezam podpraż na patelni i wymieszaj z miodem, a otrzymasz namiastkę sezamek. l Pestkami słonecznika posyp sałatkę owocową, polej czekoladą.

Wafle ryżowe, kukurydziane, pieczywo chrupkie, maca. l Możesz je jeść posmarowane konfiturą, dżemem lub miodem. l Smaruj je kremem orzechowym lub czekoladą i układaj w stosik, tak by powstał torcik.

Musli, czyli rozgniecione ziarna zbóż, ewentualnie płatki śniadaniowe. l Wymieszaj je z owocami, jogurtem naturalnym i miodem, a powstanie pyszna sałatka. l Połącz z rozpuszczo-
ną czekoladą i uformuj ciasteczka.

Przepis na nugat
Zagotuj 100 ml wody z 20 dag cukru, dodaj 10 dag miodu i gotuj 15 min. 2 bialka ubij, jednocześnie cienkim strumieniem wlewając syrop. Ubijaj na parze, aż masa zgęstnieje, zestaw z ognia i ubijaj dalej aż ostygnie.
Wymieszaj z 20 dag posiekanych orzechów. Masą przełóż wafle, zastudź.

Renata Rowicka
orangef


Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)