Superżywność, czyli najzdrowsze jedzenie

W dobie epidemii otyłości oraz innych chorób cywilizacyjnych poszukujemy wciąż nowych rozwiązań dla poprawy zdrowia. Tym razem pora na superżywność (ang. superfood), czyli produkty spożywcze o właściwościach niemal leczniczych.
/ 07.06.2016 15:31

W dobie epidemii otyłości oraz innych chorób cywilizacyjnych poszukujemy wciąż nowych rozwiązań dla poprawy zdrowia. Tym razem pora na superżywność (ang. superfood), czyli produkty spożywcze o właściwościach niemal leczniczych. Superżywność nie jest „produktem” inżynierii genetycznej. To ekologiczne, naturalnie rosnące owoce, warzywa i produkty odzwierzęce.

Superżywność – czyli najzdrowsze jedzenie


Na liście superżywności znalazło się kilkadziesiąt pokarmów. Mają one unikatowy skład i są źródłem przeciwutleniaczy, białek, witamin, pierwiastków i kwasów tłuszczowych. Są one dobrze przyswajane przez organizm i bywają określane jako specyficznego rodzaju leki, żywność przyszłości. Są zdecydowanie zdrowsze od przyjmowanych powszechnie suplementów diety. Superżywność można kupić w sklepach ze zdrową żywnością i za pośrednictwem internetu.

W Polsce superżywność jeszcze nie jest aż tak rozpowszechniona, ale ma wąskie grono zwolenników. Natomiast w USA superfood kwitnie i staje się sposobem żywienia wielu ludzi, którzy chcą zadbać o swoje zdrowie. Bowiem regularne przyjmowanie superżywności może sprzyjać:

  • prawidłowemu odżywieniu
  • regeneracji
  • prewencji chorób
  • odwróceniu skutków chorób (nowotwory, nadciśnienie, alergie)
  • wyleczeniu z cukrzycy
  • unormowaniu poziomu złego cholesterolu


Do superżywności zaliczamy m.in.

  • owoce acai – bogata w witaminę C i flawonoidy
  • kokos i olej kokosowy – źródło nasyconych kwasów tłuszczowych i kwasu laurynowego
  • orzechy nerkowca – zawierają jedno i wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz łatwo przyswajalne białko
  • jagody goji – bogactwo witaminy C, E i z grupy B oraz pierwiastków
  • czosnek – dobrze nam znany z właściwości antybiotycznych
  • amarantus – źródło skwalenu, zapobiegającego starzeniu się organizmu
  • maca peruwiańska – bogactwo łatwo przyswajalnego białka
  • miód – zawiera wzmacniające węglowodany, pierwiastki, witaminy i kwasy organiczne
  • kakowiec – źródło cennych polifenoli
  • aloes – dzięki antrazwiązkom pozwala zwalczyć zaparcia
  • komosa ryżowa – bogata w magnez, potas, żelazo, mangan, miedź oraz witaminę E i z grypy B
  • spriulina – źródło chlorofilu, flawonoidów, witamin i minerałów
  • awokado – zawiera łatwo przyswajalne tłuszcze oraz witaminy rozpuszczalne w tłuszczach
  • trawa pszeniczna – źródło chlorofilu
  • brokuły – źródło kwasu foliowego i błonnika
  • jajka – zawierają łatwo przyswajalne białka, lecytynę i luteinę


Niestety do końca cudowność i skuteczność superżywności nie została potwierdzona badaniami naukowymi. Ich pozytywne działanie jest przypuszczalne, niepewne. Jednakże możemy któreś z produktów wdrożyć do swojego menu, zwłaszcza te, które są bliskie naszej strefie geograficznej (czosnek, amarantus, brokuły, miód, aloes, trawa pszeniczna).

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)