Substancje lecznicze zawarte w jedzeniu

O tym, że warto jeść owoce, warzywa, pieczywo pełnoziarniste, wiemy doskonale. Ale co dokładnie zawierają poszczególne produkty? Jakie substancje wpływają pozytywnie na działanie naszego organizmu?

O tym, że warto jeść owoce, warzywa, pieczywo pełnoziarniste, wiemy doskonale. Ale co dokładnie zawierają poszczególne produkty? Jakie substancje wpływają pozytywnie na działanie naszego organizmu?

Spora grupa pokarmów zawiera substancje czynne o właściwościach leczniczych. Niektóre z nich chronią przed miażdżycą, inne obniżają poziom cholesterolu we krwi. Oto lista związków chemicznych zawartych w pożywieniu, które mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie.

Substancje lecznicze zawarte w jedzeniu

fot. Dreamstime

Dobroczynne substancje zawarte w pożywieniu:

  • allicyna i inne pochodne siarkowe alliny – działają bakteriobójczo, obniżają skłonność krwi do tworzenia skrzeplin, chronią przed udarem i zawałem. Produkty, w jakich ją znajdziemy to: czosnek i cebula.
  • antocyjany – wykazują właściwości przeciwutleniające, chronią naczynia krwionośne, obniżają poziom „złego” cholesterolu. Doskonale wpływają na prawidłowe funkcjonowanie oczu, chronią przed stanami zapalnymi spojówek. Produkty bogate w antocyjany to: jagody, jeżyny, truskawki, maliny, wiśnie, truskawki, ciemne winogrona.

Przeczytaj: Antocyjany, czyli dieta dla oczu 

  • izoflawony – związki chemiczne o dzianiu zbliżonych do żeńskich hormonów – estrogenów, pomagają łagodzić objawy menopauzy, chronią także przed miażdżycą i osteoporozą. Produkty w jakich je znajdziemy to: soja i jej przetwory, fasola.
  • izotiocyjany (sulforafan, indole) – związki wykazujące bardzo silne działanie przeciwnowotworowe. Produkty, w których występują to: brokuły, kapusta, brukselka, jarmuż.
  • inhibitory proteaz – wspomagają procesy naprawcze DNA oraz przeciwdziałają niekontrolowanemu wzrostowi komórek, chroniąc przed nowotworem. Produkty polecane to: soja, warzywa strączkowe, pestki, produkty pełnoziarniste.
  • limonen i limonin – hamują działanie białek stymulujących wzrost komórek rakowych. Występują w owocach cytrusowych.
  • likopen – przeciwutleniacz, pomaga utrzymać naczynia krwionośne w dobrej kondycji, chroni przed miażdżycą, zawałem serca i udarem mózgu, wykazuje działanie przeciwnowoworowe (nowotwór płuc, trzustki, przewodu pokarmowego, prostaty). Znajdziemy go w: pomidorach, papryce czerwonej, arbuzach, greifrutach czerwonych.
  • lignany – podobnie jak izoflawony zaliczane do fitoestrogenów, łagodzą skutki menopauzy, chronią przed osteoporozą, chorobami układu sercowo-naczyniowego, obniżają poziom „złego” cholesterolu. Produkty bogate w lignany to: soja, siemię lniane, ziarno sezamowe.
  • luteina i zeaksantyna – odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie oczu, zapobiegają zwyrodnieniu plamki żółtej. Produkty, w jakich występują to: brokuły, brukselka, żółtko jaj, jarmuż, szpinak, kapusta, kukurydza.
  • kwercetyna – bardzo silny przeciwutleniacz, zmniejsza krzepliwość krwi i rozszerza naczynia krwionośne, chroni przed miażdżycą, wykazuje właściwości antynowotworowe (rak trzustki). Produkty polecane: cebula, jabłka, jagody, maliny, brokuły, jarmuż.
  • kwas elagowy – silny przeciwutleniacz, działa przeciwnowotworowo, pomaga w walce z chorobami serca, chroni skórę przed promieniowaniem UVB. Produkty bogate w ten związek to: granaty, borówki, truskawki, ciemne winogrona, orzechy.
  • katechiny i teaflawiny – silne przeciwutleniacze, zapobiegają utlenianiu „złego” cholesterolu, chroniąc przed miażdżycą, chorobami serca, udarem. Produkty bogate w katechiny to: herbata czarna, czerwona i zielona. Najwięcej katechin zawiera herbata zielona.
  • sterole – obniżają poziom cholesterolu we krwi, chroniąc przed miażdżycą, chorobą wieńcową, zawałem, udarem. Polecane produkty: orzechy, pestki, soja, oleje roślinne.

Przeczytaj: Sterole roślinne – co to jest i jak działają 

  • saponiny – działają przeciwzapalnie, wykrztuśnie, przeciwskurczowo. Rośliny, w których występują: korzeń lukrecji, korzeń żeń-szenia, korzeń pierwiosnka.

Owoce, warzywa, produkty z pełnego ziarna, oleje roślinne są źródłem cennych związków chemicznych, naturalnie występujących w roślinach, które mają bardzo korzystne właściwości dla naszego zdrowia. Warto zatem zmodyfikować swoją dietę tak, aby właśnie tych produktów znalazło się jak najwięcej w codziennym jadłospisie. 

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)