POLECAMY

Zobacz, na co jesteś narażona, jeśli źle się odżywiasz, nie ćwiczysz i żyjesz w stresie… Nie, nie chodzi o nadwagę!

To nie jest artykuł o nadwadze ani otyłości. Mamy na myśli inny, poważny problem: stres oksydacyjny, który może nawet powodować powstawanie nowotworów. Sprawia też, że szybciej się starzejemy, mamy większe ryzyko miażdżycy, nadciśnienia i innych chorób. Jak mu się nie dać?
Marta Słupska / miesiąc temu
Zobacz, na co jesteś narażona, jeśli źle się odżywiasz, nie ćwiczysz i żyjesz w stresie… Nie, nie chodzi o nadwagę! fot. Adobe Stock

Jeśli żyjesz w ciągłym biegu, jesz co popadnie, nie wyobrażasz sobie dnia bez papierosa, a jedyną twoją aktywnością fizyczną jest podbiegnięcie do autobusu, narażasz się na stres oksydacyjny. Nie jest to taki typowy stres w powszechnym rozumieniu tego słowa, ale podobnie jak z tym „zwykłym” i z tym możemy walczyć.

Jak? Sposobów jest sporo, wszystko zależy od nas i naszego trybu życia. O konkrety dopytałyśmy Elżbietę Bonder – lekarkę chorób wewnętrznych, która specjalizuje się w leczeniu chorób psychosomatycznych, jest autorką programu „Stop Stres” i współzałożycielką Gedeon Medica.

Jak pokonać stres?

Co to jest stres oksydacyjny?

Elżbieta Bonder: Stres oksydacyjny to zachwianie równowagi pomiędzy poziomem czynników utleniających a poziomem czynników antyoksydacyjnych w komórkach i tkankach.

W procesie oddychania komórkowego, w przebiegu skomplikowanego procesu, powstają wolne rodniki, czyli cząsteczki, które są bardzo aktywne biologicznie. Są one niezbędne do prawidłowego przebiegu wielu procesów życiowych. Odgrywają ważną rolę w regulowaniu ekspresji genów, aktywują białka kontrolujące podziały komórkowe, uczestniczą w eliminowaniu drobnoustrojów.

Nadmiar wolnych rodników prowadzi do destrukcji elementów strukturalnych komórek, do zaburzeń ich funkcjonowania, co w konsekwencji może skończyć się śmiercią komórki lub zainicjowaniem nieprawidłowego jej funkcjonowania. To z kolei może być początkiem np. choroby nowotworowej.

Wolne rodniki powstają również, kiedy na komórkę działają czynniki fizyczne, takie jak promieniowanie ultrafioletowe, jonizujące, ultradźwięki czy wysoka temperatura. Poziom wolnych rodników zwiększa się także podczas działania przewlekłego stresu, kiedy to wysoki poziom adrenaliny sprzyja jej autooksydacji i powstają szkodliwe dla organizmu związki.

Co nas zatem chroni przed nadmiarem wolnych rodników?

W toku ewolucji komórki wykształciły mechanizmy pozwalające zapobiegać lub zmniejszać negatywne skutki oddziaływania wolnych rodników.

W skład wewnątrzkomórkowych systemów antyoksydacyjnych wchodzą takie antyoksydanty jak: witamina C, E, koenzym Q, karoteny, glutation, a także enzymy: katalaza, peroksydaza, reduktaza.

Witamina C (kwas askorbinowy) umieszczona jest w cytoplazmie i w płynie pozakomórkowym i ma istotne znaczenie w procesie redukcji wolnych rodników.

Witamina E umieszczona jest w błonie komórkowej i wykazuje silne właściwości antyutleniające. Przerywa rozpoczęty proces utleniania tłuszczy, uniemożliwiając powstawanie nadmiaru wolnych rodników pochodzenia tłuszczowego.

Glutation występuje w cytoplazmie, mitochondriach i jądrze komórkowym i pełni funkcję wzmacniającą dla innych antyutleniaczy.

Koenzym Q jest elementem łańcucha oddechowego komórki, czyli jest w miejscu bezpośredniego powstawania wolnych rodników. Odpowiedni poziom koenzymu Q zapobiega powstawaniu nadmiaru wolnych rodników. Oprócz tego stabilizuje błony komórkowe.

Pierwiastki śladowe (cynk, selen) wchodzą w skład enzymów mających silne właściwości antyoksydacyjne.

Większość z tych antyoksydantów możemy uzyskać z pożywienia. To dlatego Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożycie 1,2 kg warzyw i owoców dziennie na osobę (z czego 80 dkg owoców i 40 dkg warzyw). Właśnie owoce i warzywa zawierają najwięcej antyoksydantów.

Kto jest najbardziej narażony na stres oksydacyjny?

Przede wszystkim osoby prowadzące niezdrowy tryb życia, unikające wysiłku fizycznego, nie stroniące od alkoholu, papierosów czy mocniejszych używek i środków psychoaktywnych.

Co złego może zrobić wysoki poziom stresu oksydacyjnego w naszym organizmie?

W badaniach naukowych udowodniony jest negatywny wpływ stresu oksydacyjnego na:

  • powstawanie nadciśnienia tętniczego,
  • powstawanie miażdżycy naczyń,
  • powstawanie udarów mózgowych,
  • powstawanie choroby Alzheimera, choroby Parkinsona, stwardnienia rozsianego,
  • powstawanie reumatoidalnego zapalenia stawów,
  • znaczne przyspieszenie procesu starzenia się.

Jak zatem się chronić i skutecznie przeciwdziałać stresowi oksydacyjnemu?

Jest na to kilka metod, które zmniejszają intensywność stresu oksydacyjnego:

  • jedzenie odpowiedniej ilości warzyw i owoców,
  • wypijanie odpowiedniej ilości wody, dziennie minimum 1,5 litra (więcej podczas upałów),
  • zwiększenie aktywności fizycznej,
  • nie wystawianie się na działanie czynników podnoszących poziom wolnych rodników, czyli promieniowanie jonizujące, ultrafioletowe,
  • nauczenie się zarządzania stresem,
  • niepalenie papierosów, niepicie alkoholu, nieużywanie środków psychoaktywnych i narkotyków.

Niektóre zalecenia są oczywiste – warto się do nich stosować, aby żyć zdrowo i w zadowoleniu z ducha i ciała.

Polecamy:
Dowiedz się więcej o stresie oksydacyjnym
Oto 5 poważnych efektów działania stresu

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/miesiąc temu
Dopadło Cię przeziębienie, grypa, infekcja czy wiosenna chandra? Ta kuracja postawi Cię na nogi! Skuteczna w 100%, gwarancja uśmiechu i zdrowia przez całą wiosnę i lato bez alergii ! Konopny syrop z rokitnikiem poprawia krążenie, trawienie oraz wspiera układ odpornościowy w połączeniu z innymi produktami postawi Cię na nogi w 2 dni. Liście konopne w domowej apteczce? Susz konopny nie ma działania psychoaktywnego, można go stosować do okładów, inhalacji czy napar na problemy z bezsennością, brakiem energii. Herbata konopna skutecznie oczyści twój organizm dzięki czemu układ immunologiczny lepiej poradzi sobie z bakteriami czy wirusami. Masz zaplanowane leczenie szpitalne, chemioterapie lub borykasz się z reumatyzmem, astmą, łuszczycą, nerwicą czy depresją sprawdź ekstrakt konopny CBD + CBDa 6 % renomowanej i nagrodzonej wieloma nagrodami marki ! wszelkich informacji na temat produktów konopnych z aktywnym składnikiem CBD znajdziesz tu konopiafarmacja pl
/miesiąc temu
Okej stres stresem ale ja bym się jednak bardziej martwiła o to jak można przytyć przy takim trybie życia. Kiedyś sama nie mogłam się opanować i jadłam co popadnie i kiedy mi się zachciało. Potem zobaczyłam się w lustrze i w porę zaczęłam coś ze sobą robić. Ruszyłam na siłkę, zaczęłam lepiej jeść, metabolizm poprawiłam z iqgreen i nie chciało mi się po tym też tak jeść więc spokojnie mogłam zaplanować sobie posiłki o stałych porach. Najlepiej to w ogóle nie wpaść w coś takiego, ale już jak się zdarzy to najlepiej szybko działać.