Objawy osteoporozy

Osteoporoza jest chorobą układu kostnego, dotykającą z reguły ludzi w podeszłym wieku, kilkakrotnie częściej kobiet niż mężczyzn. Przyczyn powstawania osteoporozy jest wiele, a sama choroba może przysporzyć wielu problemów. Warto wiedzieć jakie, i czy w ogóle, są objawy osteoporozy i kiedy należy zgłosić się do lekarza po pomoc.
/ 26.08.2010 15:04

Osteoporoza – choroba bezobjawowa

W początkowym okresie rozwoju osteoporoza przebiega bezobjawowo, dyskretnie pozbawiając szkielet minerałów i osłabiając go. Często pierwszym symptomem choroby staje się dopiero złamanie kości

Pacjenci dotknięci osteoporozą często zgłaszają bóle kostne pod wpływem większych obciążeń. Objaw ten jest jednak niezbyt charakterystyczny ze względu na częste współistnienie choroby zwyrodnieniowej stawów i trudno jest jednoznacznie powiązać ból z jedną bądź drugą chorobą. 

Widoczne objawy osteoporozy

U osób z osteoporozą (inaczej - zrzeszotnieniem kości) w miarę postępu choroby dochodzi do obniżenia wzrostu. Jest to spowodowane złamaniami kompresyjnymi kręgów. Stają się one spłaszczone, kręgosłup ulega skróceniu, a więc i wzrost całkowity się obniża, średnio o około 2 cm na każdy złamany kręg.

Same złamania powstają przy zwykłych codziennych czynnościach i nie muszą być związane z urazem czy nadmiernym wysiłkiem. Złamanie kompresyjne kręgu może wystąpić nawet jako skutek banalnego kichnięcia. Zazwyczaj nie daje ono żadnych objawów i pozostaje niezauważone, a wykrywane jest przypadkowo po wykonaniu zdjęcia rentgenowskiego.

Jedynie w nielicznych przypadkach złamanie kręgu objawia się silnym, ostrym bólem kręgosłupa. Dodatkowo u osób z osteoporozą dochodzi do pogłębienia kifozy, czyli wygięcia ku tyłowi, w odcinku piersiowym kręgosłupa (tzw. garb starczy).

Polecamy: Jak leczy się osteoporozę?

Poważne złamania

Najczęstszą sytuacją związaną z osteoporozą, która sprowadza pacjenta do lekarza staje się złamanie kości długiej. Dla osteoporozy charakterystyczne są tak zwane złamania niskoenergetyczne, czyli takie, do których dochodzi przy niewielkim urazie, niegroźnym dla osób zdrowych.

Istnieje kilka typowych lokalizacji złamań osteoporotycznych. Niektóre z nich mogą być bardzo groźne i wiążą się z długotrwałym leczeniem i rehabilitacją oraz zwiększoną częstością powikłań. Do takich zaliczyć można złamanie szyjki kości udowej, które często jest przyczyną unieruchomienia w łóżku na długi czas i wielu poważnych komplikacji, w tym zgonu.

Niezależnie od zastosowanego leczenia, śmiertelność po złamaniu kości udowej wynosi aż 20%! Inne typowe dla osteoporozy miejsca złamań to wspomniane już złamania kompresyjne kręgów, a także złamania kości ramiennej oraz dalszego odcinka kości promieniowej (tuż przy nadgarstku). 

Jak wspomniano powyżej, początek osteoporozy jest bardzo dyskretny i podstępny. Dlatego warto dowiedzieć się więcej na temat czynników ryzyka choroby i, w razie jej podejrzenia, niezwłocznie zgłosić się do lekarza w celu wykonania densytometrii – badania, za pomocą którego można precyzyjnie ocenić stan kośćca.

Polecamy: Densytometria - zbadaj gęstość swoich kości

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (7)
/29.04.2014 21:52
Czy dorosła krowa pije mleko?Mielko jest przeznaczone dla cielaka.Może juz najwyzszy czas przestać opowiadać bajki na temat mleka i jego przetworow.Dlaczego nie robi się serów z kobiecego mleka?Przeciez byłoby "zdrowsze" i podobne składem.Tutaj wkleję coś do poczytania dla p.Magdaleny."Zdrowe i silne kości kojarzą się zwykle z wysokim spożyciem wapnia pod postacią mleka i jego przetworów. Badania dowodzą jednak, że wapń jest tylko częścią problemu i zwiększenie jego spożycia w tej formie automatycznie nie chroni nas przed osteoporozą. Wykazano również brak istotnych klinicznie różnic w gęstości kości między weganami a wegetarianami i osobami na diecie tradycyjnej. Co więcej, obserwuje się obecnie zmianę naukowego spojrzenia na kwestię tego pierwiastka. Spójrzmy co mówi na ten temat światowa czołówka z Harwardzkiej Szkoły Zdrowia Publicznego: “nie jest oczywiste, że potrzebujemy tyle wapnia na ile wskazują obecne rekomendacje (do póki ta kwestia nie zostanie ostatecznie wyjaśniona, nie polecamy spożywania mniejszej ilości wapnia niż oficjalne zalecenia – przyp. red.); nie jest również oczywiste, że mleko i produkty mleczne są rzeczywiście jego najlepszym źródłem dla większości ludzi.” Co budzi zastrzeżenia tych naukowców? Wysokie spożycie mleka i jego przetworów może zwiększać ryzyko nowotworu prostaty i prawdopodobnie nowotworu jajnika. Dodatkowo, te produkty mogą zawierać dużo nasyconych kwasów tłuszczowych, których ograniczanie jest zalecane w zapobieganiu chorobom serca. Alternatywne dla mleka i jego przetworów źródła wapnia to przede wszystkim ciemne zielonolistne warzywa (oprócz szpinaku, szczawiu i boćwiny), fortyfikowane produkty sojowe, rośliny strączkowe, migdały, ziarna sezamu i figi (a także suplementy); odpowiednio skomponowana dieta roślinna z użyciem między innymi produktów z tych grup jest adekwatna żywieniowo. Niewątpliwą ich przewagą jest obecność błonnika, przeciwutleniaczy i fitozwiązków oraz niska zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu – taki skład jest polecany w prewencji chorób cywilizacyjnych. Wśród części wegetarian i wegan istnieje błędne przekonanie, że niższe spożycie białka zmniejsza ich zapotrzebowanie na wapń. Nie ma wystarczających dowodów na potwierdzenie tej tezy, jednakże zarówno zwiększone spożycie owoców i warzyw jak i zwiększone spożycie potasu, którego są one znaczącym źródłem, można zaliczyć do niewątpliwych plusów wpływu diet wegetariańskich na zdrowie kości. W przypadku polegania tylko na źródłach roślinnych, dobrą strategią realizacji zaleceń dotyczących wapnia (1000 mg dziennie dla osoby dorosłej przed 50. rokiem życia) jest ustalenie sobie celu spożywania 6-8 porcji produktów bogatych w ten pierwiastek, o zawartości 100-150 mg każda jak na przykład: szklanka ugotowanego brokuła, 2 szklanki surowej lub szklanka ugotowanej kapusty, 2 szklanki ugotowanej brukselki, główka sałaty rzymskiej, 2/3 szklanki ugotowanej białej fasoli, 1/3 ok. 200-tu gramowej kostki tofu z dodatkiem soli wapnia (sprawdź skład na opakowaniu), 1/2 szklanki mleka roślinnego fortyfikowanego wapniem, 1/2 szklanki tempehu, 2/3 szklanki ugotowanej soi, ¼ szklanki migdałów, 2 łyżki tahini lub masła migdałowego, 10 suszonych fig. Co więc należy ostatecznie robić, żeby mieć zdrowe kości? Dalej podążając za radami harwardzkich naukowców: spożywać odpowiednią ilość wapnia, witaminy D, witaminy K (raz jeszcze “kłaniają się” zielonolistne warzywa), unikać napojów zawierających kofeinę, uprawiać sport, a także zmniejszać spożycie soli kuchennej. W naszej szerokości geograficznej witamina D musi być suplementowana w okresie od października do marca w ilości 800-1000 jednostek międzynarodowych dziennie dla osoby dorosłej. Jakub Sobiecki – dietetyk, współautor badania „Ocena czynników ryzyka chorób krążeniowych u dzieci w wieku 2-10 lat odżywiających się dietą wegańską, wegetariańską i tradycyjną”, weganin.
/21.08.2012 20:09
Pijcie mleko, które w końcu nie bez przyczyny jest zalecane jako profilaktyka osteoporozy. Nikt nie zaprzeczy, że mleko bogactwo wapnia. Piję mleko od zawsze, obecnie specjalne bez laktozy firmy MEGGLE, gdyż takie lepiej mi służy i badania wskazują, że stan moich kości jest idealny, lepszy niż nie jednego dziecka, a mam już prawie 60 lat!
/21.08.2012 13:30
moja mama i babcia chorują na osteoporozę, więc wolę nie czekać do pierwszych efektów i przebadać się co jakiś czas, ostatnio niedaleko mojego osiedla certus uruchomił poradnię leczenia osteoporozy więc do lekarza mam bardzo blisko, więc zmotywować się do wizyty jest jeszcze łatwiej :) Trochę mnie przeraża ta choroba, zwłaszcza jej utajony rozwój. Palę papierosy, do tego piję sporo kawy w pracy, no i jeszcze to ryzyko w rodzinie.. W jakim wieku pojawiły wam się pierwsze objawy?
POKAŻ KOMENTARZE (4)