Co powinnaś wiedzieć o NTM?

Poznaj odpowiedzi na 5 wstydliwych pytań o nietrzymanie moczu!
/ 12.09.2014 16:00

Zdarza się, że wiele kobiet cierpiących na nietrzymanie moczu w pierwszej kolejności szuka wskazówek na forach internetowych, gdzie niestety nie zawsze mogą liczyć na rzetelne informacje. Wychodząc naprzeciw potrzebom Polek, grono ekspertów odpowiada na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące nietrzymania moczu!

Co powinnaś wiedzieć o NTM?

fot. Fotolia

1. Moja mama zmaga się z problemem nietrzymania moczu, czy to oznacza, 
że w przyszłości ja także będę miała tę dolegliwość?

NTM nie jest dolegliwością dziedziczną. Najczęstszą przyczyną wysiłkowego nietrzymania moczu jest spowodowane wiekiem, osłabienie struktur powięziowo-mięśniowych, które otaczają i podtrzymują pęcherz oraz cewkę moczową. Ich osłabienie nasila się po przebytych porodach, a szczególnie w okresie menopauzy. 
Ze względu na rozciągnięcie mięśni dna miednicy problemy z nietrzymaniem moczu pojawiają się także u kobiet z nadwagą.

2. Do jakiego lekarza powinnam się zgłosić przy zauważeniu u siebie pierwszych objawów NTM?

Pierwsze objawy najlepiej skonsultować się z lekarzem ginekologiem. Najlepiej takim, który specjalizuje się 
w problematyce urologicznej. Lekarz na podstawie wywiadu oraz wstępnych badań będzie mógł określić rodzaj nietrzymania moczu, z którym zmaga się pacjentka. W przypadku kiedy NTM jest wynikiem ostrych powikłań, takich jak np. przetoka cewkowo- pochwowa, konieczna będzie konsultacja z lekarzem urologiem. 

3. Czy operacja jest jedynym pewnym sposobem wyleczenia nietrzymania moczu?

Młodym pacjentkom z wysiłkowym nietrzymaniem moczu, lekkim lub średnim, specjaliści doradzają trening wzmacniający mięśnie dna miednicy. Czasami najprostszym rozwiązaniem jest zmiana stylu życia. Leczenie farmakologiczne jest podstawową metodą leczenia NTM z parć, podczas gdy stosowanie lekarstw w NTM wysiłkowym można uznać 
za leczenie uzupełniające.

4. W jaki sposób powinnam zadbać o higienę intymną przy NTM? 

  •  Okolice intymne powinno myć się bieżącą wodą przynajmniej 
2 razy dziennie, stosując żele i płyny do higieny intymnej o odczynie zbliżonym do tego w pochwie (pH5.5).
  • Gdy jesteśmy poza domem, dobrym rozwiązaniem jest stosowanie chusteczek odświeżających.
  • Należy więc wybierać bieliznę osobistą z naturalnych tkanin, najlepiej bawełny.

5. Jak dobrze ćwiczyć mięśnie Kegla?

Przez 4 - 7 tygodni stosuj się do następujących wskazówek:

  • Poświęć na ćwiczenia minimum 3-4 dni w tygodniu.
  • Ćwicz 3 razy dziennie. Mięśnie dna miednicy wzmacniaj w każdej sytuacji, np.: w pracy podczas zajęć przy komputerze czy w pozycji stojącej gotując obiad.
  • Pojedynczy trening powinien trwać przynajmniej 15 minut.
  • Napinaj mięśnie Kegla tak, jakbyś chciała zatrzymać strumień moczu.
  • Zacznij od 10 cykli skurcz-rozkurcz, robiąc przerwy co 5-8 sekund.
  • Pojedynczy skurcz powinien trwać na początku ok 10 sekund, ale staraj się go wydłużyć.
  • Za każdym razem próbuj napinać mięśnie dna miednicy coraz mocniej.

O nietrzymaniu moczu czytaj też na naszym forum medycznym!

Na podstawie materiałów prasowych TENA Lady

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)