Niebezpieczny syrop glukozowo-fruktozowy

Syrop glukozowo-fruktozowy to powszechnie stosowany dodatek do żywności. Znaleźć go można w niemal każdym produkcie spożywczym, również tym, który z pozoru wygląda na zdrowy i naturalny. Dlaczego warto czytać etykiety i zrezygnować z jego spożywania, albo przynajmniej świadomie je ograniczyć?

Syrop glukozowo-fruktozowy to powszechnie stosowany dodatek do żywności. Znaleźć go można w niemal każdym produkcie spożywczym, również tym, który z pozoru wygląda na zdrowy i naturalny. Dlaczego warto czytać etykiety i zrezygnować z jego spożywania, albo przynajmniej świadomie je ograniczyć?

Niebezpieczny syrop glukozowo-fruktozowy

fot. Depositphotos

O tym, że cukier jest szkodliwy i powinniśmy z niego zrezygnować mówi się od dawna. I rzeczywiście wiele osób wystrzega się produktów z cukrem, często na rzecz tych, w którym owy cukier zastąpiono syropem glukozowo-fruktozowym. Większości z nas glukoza i fruktoza kojarzy się z naturalnie występującymi cukrami w owocach, tak więc dodatek w formie podobnie brzmiącej substancji często wydaje się być wręcz naturalny, a więc i nieszkodliwy. W rzeczywistości ten słodki syrop z naturą niewiele ma wspólnego. 

Syrop glukozowo-fruktozowy (wysoko fruktozowy syrop kukurydziany, HFCS -  high fructose corn syrup, fruktozowy syrop kukurydziany, izoglukoza) jest substancją produkowaną ze skrobi kukurydzianej, która poddawana jest działaniu enzymów lub/i kwasów, aby uzyskać formę syropu. Zawiera 42% fruktozy, 55% glukozy i 3% wyższych sacharydów. Stosowana jest powszechnie jako substancja słodząca ze względu na swoje właściwości i cenę. Płynną substancję łatwiej dodać, uzyskując odpowiednie stężenie niż tradycyjną sacharozę, którą najpierw trzeba rozpuścić. Ponadto niższe koszty produkcji decydują o coraz większej popularności tego słodkiego syropu. 

Oto, gdzie znaleźć można tą substancję słodzącą:

  • w napojach owocowych, gazowanych, nektarach, sokach, napojach izotonicznych
  • w dżemach, marmoladach, polewach owocowych
  • w maślankach, jogurtach owocowych, serkach homogenizowanych, mleczku zagęszczonym, lodach
  • w płatkach śniadaniowych, musli
  • w konserwach rybnych, gotowych sałatkach
  • w wyrobach cukierniczych (ciastach, ciastkach, batonach) i piekarniczych
  • w keczupie, musztardzie, gotowych sosach

Ta substancja słodząca dodawana jest także do produktów przeznaczanych dla dzieci, również tych rekomendowanych, z pozytywną opinią. Przed zakupem warto zatem czytać etykiety. Nawet produkty uważane za naturalne, ekologiczne, czy fit często zawierają ową substancję. I o ile spożywanie ograniczonych ilości syropu glukozowo-fruktozowego dla zdrowia groźne nie jest, o tyle zjadanie go w niemal każdym pożywieniu skutkuje poważnymi konsekwencjami.

Negatywne skutki nadmiernego spożywania syropu glukozowo-fruktozowego:

  • nadwaga i otyłość, zwłaszcza w okolicy brzusznej - spożywanie fruktozy w nadmiernych ilościach  „przestawia” metabolizm, powodując, że posiłek z dawką owej substancji odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej
  • cukrzyca typu 2 – HFCS przyczynia się do zwiększonego apetytu, powoduje wahania poziomu insuliny i glukozy, hamuje odczuwanie uczucia sytości, co prowadzi do insulinoodporności i w konsekwencji do rozwoju cukrzycy 
  • podwyższone ciśnienie krwi
  • zwiększone ryzyko chorób serca i układu krążenia
  • obniżenie poziomu dobrego cholesterolu i podwyższenie poziomy trójglicerydów
  • zaburzenia w gospodarce lipidowej 
  • obniża działanie systemu immunologicznego
  • występowanie zespołu jelita drażliwego
  • zmniejszony metabolizm miedzi

Potwierdzają to badania przeprowadzane przez ekspertów z Medical College of Georgia (MCG) w Gruzji, w Health Sciences University (GHSU), które przeprowadzono na młodzieży pomiędzy 14. a 18. rokiem życiem. Po analizie wyników, wśród uczniów zaobserwowano  znaczy wzrost tkanki tłuszczowej, ciśnienia krwi i obniżony poziom dobrego cholesterolu. Również Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA)  zwróciła uwagę na fakt, że za plagę otyłości i rozwój cukrzycy odpowiada ta wydawałoby się niewinna substancja słodząca.

Przeczytaj: Stewia - modny słodzik

Prawda o syropie glukozowo-fruktozowym wcale nie jest słodka. Jak zatem świadomie wybierać produkty, które będą zdrowe nie tylko z nazwy? Zawsze czytaj etykiety, bo określenie „fit” czy „naturalny” nie zawsze jest zgodne z prawdą. Zrezygnuj z produktów wysokoprzetworzonych, kupnych ciast, zup w proszku. Zastąp je posiłkami przygotowywanymi w domu i domowymi wypiekami z dodatkiem np. miodu. Gotowe jogurty owocowe zamień jogurtem naturalnym ze świeżymi owocami, a słodkie napoje na wodę mineralną lub koktajl owocowy przygotowany samodzielnie. Może nie uda Ci się całkowicie wyeliminować syropu z diety, ale z pewnością znacząco zmniejszysz jego spożycie. 

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (7)
/2 lata temu
Dorze, że się mówi o tym syropie, bo również nie wiedziałam, że ma takie wartościowości. Zawsze na tapecie był cukier. Teraz też zwracam uwagę i jeśli kupuję leki, czy syropy dla dzieci to bez zawartości sgf, jak sinudafen baby. Głownie chodzi mi o wpływ na uzębienie Pewnie całkowicie nie da się go wyeliminować z jadłospisu, ale chociaż ograniczać.
/2 lata temu
ludzie to co właśnie obserwujcie to brak znajomości podstaw chemii i biologii, zwykła sacharoza (biały cukier) rozkłada się na dokładnie to samo w jamie ustnej, żołądku (hydroliza kwasowa) i w jelitach, wchłania się tak samo, i działa tak samo. Argument o badaniach naukowych jest inwalidą, gdyż jedyne badania na których można polegać powinny być zatwierdzone przez WHO. Jeszcze raz powtarzam, ten artykuł tk stek bzdur.
/2 lata temu
a co powiecie na wpływ tego syropu w dnie moczanowej która mnie dopadła?
POKAŻ KOMENTARZE (4)