Jak żyć z chorobą reumatologiczną?

Osoba, która ma reumatoidalne zapalenie stawów, powinna dostosować swój tryb życia i otoczenie (np. dom, sprzęty kuchenne) do swojej choroby, by nie obciążać stawów. Jak odciążać stawy na co dzień i jak domowymi sposobami zwalczać bóle stawów?
/ 23.05.2013 12:21

Czym jest reumatoidalne zapalenie stawów?

Reumatoidalne zapalenie stawów to choroba przewlekła o nie do końca poznanej etiologii.

Jest to stan zapalny stawów, który w efekcie może prowadzić do ich uszkodzenia. Początkowo objawia się bólem, obrzękiem i podniesioną temperaturą w obszarze stawów.

Choroba najczęściej atakuje drobne stawy dłoni i stóp. Niekiedy proces zapalny może objąć stawy biodrowe lub kolanowe.

Warto wiedzieć, że w przypadku tej choroby choruje cały człowiek, a nie tylko jego stawy. Niezwykle istotne jest, że chorzy mogą funkcjonować i żyć bez cierpienia. Aby tak było, koniecznie są pewne zmiany ich sposobu i stylu życia. Leczenie RZS to przede wszystkim leki, fizjoterapia (kinezyterapia, czyli ćwiczenia oraz fizykoterapia – działanie przeciwzapalne i przeciwobrzękowe) , ale także aktywność fizyczna i dostosowanie otaczającego świata do specyfiki choroby.

Planuj to, co robisz

RZS ma okresy zaostrzenia i wycieszenia. Aby nie doprowadzić do nasilenia się objawów (np. bólu), warto przyjrzeć się swojemu rozkładowi zajęć w ciągu dnia, planować kalendarz działań na dany dzień, nie brać na siebie zbyt wielu obowiązków. Zmęczenie fizyczne będzie bowiem potęgować odczuwanie bólu.

Ważne, żeby dawać swojemu organizmowi czas na wypoczynek i dbać o odpowiednią dawkę snu w ciągu doby. Należy pamiętać również o odciążeniu stawów i nie obciążaniu ich nadmiernymi kilogramami. Dotyczy to zarówno dźwigania przedmiotów, dzieci, zakupów jak i pilnowania masy własnego ciała. Ważne, aby zadbać również o odpowiednią dawkę aktywności fizycznej, zachować odpowiednią ruchomość w określonych stawach i nie dopuścić do osłabienia siły mięśniowej.

Odpowiednio dobrane ćwiczenia będą także pozytywnie wpływać na sferę psychiczną chorego. Należy jednak zachować zdrowy rozsądek, aby w trakcie lepszego dnia, gdy mamy lepsze samopoczucie, nie przesadzić z ilością zajęć i spraw.

Zobacz też: Artroza – jak ją zdiagnozować?

Domowe sposoby na ból stawów

W nawrotach  choroby, kiedy ból znacznie się wzmaga, można w domowych warunkach spróbować go pokonać poprzez stosowanie ciepłych lub zimnych okładów (naprzemiennie) bądź gorącej kąpieli.

Warto też dostosować urządzenia i sprzęty domowe tak, aby nie powodowały pogłębienia się objawów.

Ponadto warto pamiętać, że:

  • cięższe przedmioty trzeba przenosić obiema rękami, najlepiej trzymając ciężar blisko ciała (np. blisko klatki piersiowej);
  • przedmioty trzeba trzymać oburącz, np. czajnik w trakcie nalewania wody do kubka;
  • warto używać kubka z szerokim uchwytem, który nie deformuje dłoni;
  • trzeba starać się odciążać stawy;
  • warto wybrać taki rodzaj aktywności fizycznej, który nie będzie powodować obciążenia stawów (wybieraj: basen, rower – przy zachowaniu pozycji siedzącej, nordic walking);
  • warto odpowiednio dostosować domowy sprzęt, np. kupić nóż z większym uchwytem (można go też owinąć bandażem elastycznym).

Zobacz też: Zwyrodnienie stawów – objawy i leczenie (wywiad)

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)