Jak zmniejszyć utratę witamin z warzyw i owoców?

Jak zmniejszyć utratę witamin z warzyw i owoców, by jak najwięcej cennych składników pozostało w pożywieniu? Oto kilka sprawdzonych sposobów.
/ 24.05.2013 13:40

Jak zmniejszyć utratę witamin z warzyw i owoców, by jak najwięcej cennych składników pozostało w pożywieniu? Oto kilka sprawdzonych sposobów.

Jak zmniejszyć utratę witamin z warzyw i owoców?

fot. Depositphotos

Przeczytaj: Najbardziej toksyczne warzywa i owoce

Warzywa i owoce są cennym źródłem witamin, minerałów i składników odżywczych. Jednak podczas obróbki wstępnej (mycie, obieranie, krojenie) oraz cieplnej (gotowanie) tracą część z nich. Oto kilka rad, które sprawią, że utrata witamin będzie mniejsza:

  • Warzywa i owoce poddawaj obróbce wstępnej tuż przed przyrządzeniem. Nie obieraj warzyw dużo szybciej, nie powinny leżeć w zimnej wodzie przed ugotowaniem dłużej niż przez 5 minut. Optymalnie wkładać warzywa do gotującej się wody.
  • Nie krój warzyw i owoców na zbyt małe kawałki. Im większa powierzchnia wystawiona na kontakt z tlenem i światłem, tym większa utrata cennych składników. Warzywa starte na tarce, najlepiej spożyć jak najszybciej.
  • Pokrojone owoce i warzywa warto skropić sokiem z cytryny, oliwą, octem winnym, dzięki czemu dostęp tlenu będzie ograniczony, co zmniejszy utratę witaminy C.
  • Jeśli to możliwe unikaj obierania. Pod skórką znajduje się najwięcej witamin i innych składników. Pamiętaj, że warzywa i owoce powinny pochodzić ze sprawdzonego źródła, w przeciwnym razie pod skórką będą miały też najwięcej chemii.
  • Gotuj w jak najmniejszej ilości wody, a najlepiej na parze lub en papillote. Czas gotowania powinien być jak najkrótszy.
  • Nie wylewaj wywaru, który pozostał po gotowaniu warzyw, gdyż zawiera dużo witamin i cennych minerałów, wypłukanych podczas gotowania. Możesz je wykorzystać jako bazę do zup, sosów lub jako bulion do dań z ryżu i makaronu.
  • Zamrożonych warzyw nie rozmrażaj, najlepiej poddać je obróbce cieplnej w formie jeszcze zamrożonej. Gotowe mieszanki warzywne (krojone) stosuj tylko i wyłącznie wtedy, gdy dostęp do świeżych warzyw jest utrudniony.
  • Spożywaj owoce i warzywa w formie jak najmniej przetworzonej, najlepiej świeże. Przechowywanie także powoduje utratę witamin.

Przeczytaj: Zdrowe gotowanie na 3 sposoby

Staranna obróbka owoców i warzyw spowoduje, że utrata cennych składników będzie mniejsza, a zatem większą ich ilość dostarczymy wraz z pożywieniem do organizmu. Pamiętaj, by warzywa i owoce kupować ze sprawdzonego źródła, najlepiej z upraw ekologicznych. Takie owoce i warzywa lepiej smakują, mają więcej witamin i minerałów oraz uprawiane są bez sztucznych nawozów, pestycydów i środków ochrony roślin. Samo zdrowie i skarbnica cennych witamin.  

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/09.06.2013 13:51
Zwłaszcza w ciąży, kiedy wzrasta zapotrzebowanie na witaminy, należy dbać o to, by ich nie zabrakło (dieta, suplementy witaminowe).
/29.05.2013 15:01
ciekawy artykuł! sporo się dowiedziałam