POLECAMY

Poradnik: jak uniknąć bólu kręgosłupa?

Jakie czynności pomogą nam uniknąć bólu pleców? Radzi Ewa Smoleń, ekspert Układu Ruchu Medicover!
Poradnik: jak uniknąć bólu kręgosłupa?

Jak uniknąć bólu pleców?

  • Utrzymuj prawidłową postawę ciała podczas pracy.
  • Zorganizuj stanowisko pracy tak, by nie wymuszało niekorzystnych pozycji ciała, pamiętając o zachowaniu zasad ergonomii.
  • Unikaj długiego stania lub siedzenia, regularnie, nie rzadziej niż co 45 minut, wstań i zrób kilka prostych ćwiczeń lub przespaceruj się.
  • Dbaj o zmniejszenie obciążenia kręgosłupa poprzez prawidłowe wykonywanie codziennych czynności, takich jak podnoszenie ciężkich przedmiotów.
  • Ćwicz regularnie przynajmniej kwadrans dziennie.
  • Spaceruj, pływaj, biegaj, uprawiaj jogging, jazdę na rowerze – minimum 30 minut przez większość dni w tygodniu.
  • Dobierz odpowiedni materac do spania.
  • Unikaj  nagłych przeciążeń:
    • Chcąc podnieść coś z podłogi, ugnij kolana, nie tułów. Zachowując proste plecy, zmniejszasz obciążenie kręgosłupa.
    • Unikaj gwałtownych ruchów (szarpnięć), gdyż to stwarza największe niebezpieczeństwo urazu.
    • Nosząc ciężkie przedmioty, trzymaj je z przodu, blisko ciała. Jeśli to możliwe, rozkładaj ciężar na obydwie ręce.
    • Przenosząc przedmioty, unikaj skrętu tułowia, poprzez zmianę pozycji nóg. Pamiętaj, by barki były w tej samej linii co biodra.
    • Lepiej pchać niż ciągnąć. Staraj się wykorzystać siłę i masę całego ciała.
  • Przy dłuższym staniu w kuchni lub podczas prasowania korzystaj z podnóżka, stawiając na nim jedną nogę (może to być pudełko po butach lub plastikowy stopień dla dzieci); zachowuj proste plecy, bez pochylania się do przodu, regulując na przykład wysokość deski do prasowania.
  • Unikaj dłuższego trzymania rąk powyżej barków lub nad głową; przeciąża to kręgosłup i dodatkowo może wywołać ból głowy czy nawet omdlenie; używaj drabiny, stopni, rób przerwy.
  • Nie myj głowy nad wanną lub zlewem; nadmierne zgięcie pleców obciąża kręgosłup szyjny i lędźwiowy; korzystaj z prysznica podczas kąpieli.
  • Zawsze oceń to, co chcesz zrobić, zanim przystąpisz do działania. W razie potrzeby poproś o pomoc.
  • Pilnuj prawidłowej wagi; odpowiednio się odżywiaj; jedz warzywa, owoce, pij dużo wody (minimum 1,5 l dziennie).
  • Jeśli czujesz dolegliwości bólowe, skorzystaj z porady fizjoterapeuty.

Zobacz też: Ból kręgosłupa – zdiagnozuj się! [interaktywna grafika]

Źródło: Medicover/mn

Źródło: materiały prasowe Medicover/mn

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/7 miesięcy temu
Wszystkie powyższe wskazówki są bardzo przydatne i niezbędne przy zapobieganiu bólom kręgosłupa, jednak jeśli ból utrzymuje się przez dłuższy czas to wizyta u specjalisty wydaje się być niezbędna, no i jeśli to konieczne to właściwa rehabilitacja. Wykwalifikowanych specjalistów jest sporo, mi bardzo pomogły turnusy rehabilitacyjne w szpitalu specjalistycznym orthos w Komorowicach.